Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Život jako nikdy nekončící hra, hvězda prvních reklam a snahy o převýchovu věčného klauna Rašilova. Tajnosti slavných

05.05.2025
Život jako nikdy nekončící hra, hvězda prvních reklam a snahy o převýchovu věčného klauna Rašilova. Tajnosti slavných

Foto: Národní filmový archiv - Lucernafilm/Státní výroba filmů

Popisek: Saša Rašilov starší jako fráter Bartolo v historickém dramatu režiséra Otakara Vávry z roku 1944 Rozina sebranec. Do té doby nejdražší český velkofilm byl téměř celý natočen za německé okupace v roce 1944. Po osvobození ho převzala Státní výroba filmů, byl dokončen a jako první český film uveden v osvobozeném Československu.

Neustále si vymýšlet a něco předstírat, na to mu bylo divadlo málo, tou pravou „Parketou“ pro něj byl obyčejný každodenní život. Převychovat ho se šéf Národního divadla snažil marně, „punc“ čistokrevného Žižkováka v něm navždy zůstal. (Pokračování z pátku 2. května)

Kromě pravidelných tras po žižkovských hospodách a večírcích fanoušků po zápasech fotbalového klubu SK Viktoria, který patřil se Spartou a Slavií k tomu nejlepšímu, co pražský fotbalový svět měl, a později, v roce 1925, se stal zakládajícím členem první československé profesionální ligy, byl Saša Rašilov starší i pravidelným návštěvníkem populárního karlínského varieté. V roce 1918 se rozhodl provokovat tamního ředitele Karla Hašlera a režiséra Jiřího Steimara, když se zúčastnil konkurzu na lyrického milovníka a zpěváka. Angažmá dostal jako komik a vystupoval v něm dva roky. Současně ale dál putoval po řadě dalších kabaretních a revuálních scén.

Válka o zachování podstaty

Právě na kabaretní scéně zaujal Karla Hugo Hilara, jenž se stal 1. ledna 1921 režisérem a šéfem činohry Národního divadla. Sašu si přivedl s sebou a rozhodl se, že populárního klauna předělá ve skvělého představitele charakterních postav, jehož výkony by odpovídaly významu první české divadelní scény. Díky němu Rašilov své herectví opravdu vytříbil a rozvinul, dál ale zůstal především skvělým pozorovatelem a nespoutaným klaunem. I v té nejmenší roli dokázal strhnout veškerou pozornost na sebe, přestože vycházel z konkrétní situace a nikdy nenarušil charakter postavy ani celkový rámec představení. Tou první rolí se stal Tulák v pohádkové baladě Jaroslava Kvapila Princezna Pampeliška, Hilarovu záměru se ale bránil zuby nehty. Válčil za zachování své přirozenosti a v kuloárech dodnes koluje nespočet historek o urputných bojích, které s ním sváděl při zkouškách. A podobně později válčil i s režiséry Karlem Dostalem, Jiřím Frejkou a Jindřichem Honzlem.

Nikdy nekončící hra

Tak bral každodenní život, kdykoli a kdekoli bavil okolí i historkami, podával je ale takovým způsobem, že nebylo možné rozlišit, co je pravda a co jenom hra. Není divu, že dlouho nikdo nevěřil ani jeho tvrzení, že bydlí na hausbótu, s nímž kotví v Podolí nebo u Žofína, přímo naproti Národnímu divadlu. Tím spíš, když ho vylepšil tím, že prý na něm zásadně nosí námořnickou čepici a na střeše kajuty má vycpaného kohouta. Přitom tak pět let opravdu žil. Přestěhoval se tam, poté co prohrál spor s majitelem bytu v Domě U železných dveří v Michalské ulici číslo 19, který je nejznámějším ze sedmi průchozích domů na Starém Městě pražském a jeho druhé průčeli do Jilské ulice má číslo 18. Podle dohody nemusel platit zvýšený nájem, protože byt na vlastní náklady zrekonstruoval, jenže písemnou smlouvu neměl a majitel dohodu nedodržel. Takže život na hausbótu bylo nouzovým řešením a první tři roky manželství tam s ním prožila i jeho žena. A díky plavbám po Vltavě si zamiloval Zbraslav, kde si v roce 1931 pořídil dům.

 

Poslední bohém:

Vítězství nad prvním Švejkem

Před filmovou kamerou se poprvé mihnul už v roce 1913 v němém filmu Život šel kolem, materiály ale jsou považovány za ztracené. A teprve po deseti letech dostal další příležitost jako neschopný náčelník policie v komedii Karla Antona Únos bankéře Fuxe, která se z jeho série grotesek, jež měly být parodiemi na populární americké vzory, zachovala nakonec jediná. Naplno ale zazářil na stříbrném plátně až s nástupem zvuku. V roce 1931 ztvárnil samotného Jaroslava Haška v romantické životopisné komedii režiséra Svatopluka Innemanna Poslední bohém a vzápětí jako jeho Švejk ve Fričově adaptaci Dobrého vojáka Švejka. Publikum ale bylo zvyklé na prvního představitele Karla Nolla, kterého tak znalo pražské publikum i z divadla, takže obstát nebylo snadné. Rašilov to nakonec zvládl. I tentokrát se ale části původního negativu nedochovaly, takže byl v padesátých letech film doplněn vysvětlujícími mezititulky, které chybějící scény nahrazují. A přestože ho v roce 1956 zastínila verze scenáristy a režiséra Karla Steklého s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli, jeho Švejk se zařadil ke klasice českého filmu.

Reklama z domova

V roce 1931 s ním natočil s Karlem Faltysem krátkometrážní snímek, který je zařazen v archivu prostě jako Film se Sašou Rašilovem a Karlem Faltysem. Rašilov v něm zpívá ve vojenském stejnokroji písničku o mamince, která mu vždy vařila dobré kafíčko a dávala mu k němu buchty. Přichází Faltys a upozorní ho, že jeho maminka není doma a nevzpomíná na něj, protože ji před chvílí viděl u Kulíka nakupovat kávu. A přidává reklamní slogan: „Kulíkova káva, káva našich žen, sílu svěžest dává po celičký den.“ A o rok později se zrodila další reklama, nazvaná Co by za ni dal, kdyby ji byl znal, kterou dokonce natočil s manželkou a na své vlastní zahradě na Zbraslavi. V parném dni musí zalévat záhony s květinami a zeleninou, jenže konve s vodou jsou těžké a většina vody končí na něm. A tak naštvaně odjede autem do Prahy, přiveze si balík prospektů na čerpadla, a pak si hoví v neckách, sprchuje se konví a hledá to pravé. Pak nakoupí u firmy HEFA (továrna Heyruk a Faix, v srdci průmyslové Prahy Na Harfě – pozn. autorky) a má po starostech. Zalévá hadicí a cachtá se s manželkou a přáteli v bazénu.

Melodrama ze života

Navzdory úspěchu se před kameru nehrnul, protože pro něj měl film zásadní a téměř nepřekonatelnou nevýhodu. Jeho herectví bylo založeno na interakci s publikem, které ho inspirovalo k dalším a dalším replikám. A to mu prostě stále populárnější médium nabídnout nedokázalo. Přemluvit se znovu nechal teprve v roce 1935, kdy přijal vedlejší roli bankovního sluhy a zahradníka Syrovátky v melodramatu Bezdětná. Podle stejnojmenné povídky Ignáta Hermanna je natočil Miroslav J. Krňanský, na scénáři se podílel tehdy teprve začínající Otakar Vávra a téma to bylo víc než žhavé. Mít dítě za svobodna znamenalo ostudu a cejch na celý život, stejně nepřijatelný byl pro úzkoprsou měšťanskou morálku i rozvod, takže úzkostlivě střežená tajemství nebyla ničím neobvyklým. Podobně jako ve filmu se ale dalo všechno zařídit i ve skutečnosti. Třeba když se moje prateta Marie vdávala v roce 1933 podruhé za syna bohatého statkáře z Hané, podplatil budoucí novomanžel faráře z baziliky sv. Ludmily na pražském Náměstí Míru, aby ji oddal jako slečnu. Přísně katolická rodina se to nikdy nedozvěděla a za kolik byl představitel církve ochoten tento prohřešek spáchat, nám strýček nikdy neprozradil.

Pokračování ve středu 7. května

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Národní divadlo, Antonín Dvořák: Saša Rašilov, Achille Gregor: Zbraslavský Rabelais)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská