Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak žižkovský kluk dokázal pobavit i deset hospod za večer aneb Dědeček Rašilov předlohou Haškova Švejka? Tajnosti slavných

02.05.2025
Jak žižkovský kluk dokázal pobavit i deset hospod za večer aneb Dědeček Rašilov předlohou Haškova Švejka? Tajnosti slavných

Foto: Národní filmový archiv - Gloriafilm

Popisek: Saša Rašilov starší v prvním zvukovém filmu Dobrý voják Švejk, který natočil režisér Martin Frič v roce 1931 po sérii čtyř němých filmů s Karlem Nollem

Zábavné historky tahal z rukávu jako kouzelník králíky z klobouku, nikdy ale nebylo jasné, zda jsou skutečné, nebo jen výplodem jeho bujné fantazie. Dokázal nasimulovat i šílenství a byl velmistrem sarkasmu. Odmalička prostě miloval humor, obzvlášť ten hodně černý.

Zahrál si Švejka i jeho duchovního otce Haška, přesto film neměl rád. Před kamerou mu totiž chybělo publikum. Zato na jevišti dokázal hravě zachránit nejeden malér, a ještě mu za skvělý gag publikum tleskalo. Celý život tvrdil, že pochází z chudé šlechtické rodiny, nejspíš šlo ale o jednu z jeho oblíbených mystifikací. Prý byl rytíř Hessenský, z našich předních genealogů nicméně tvrdí, že žádný takový titul v evropské šlechtě nikdy neexistoval. Se šlechtou ale měla jeho rodina přece jenom něco společného. Zakladatel jednoho z nejznámějších českých hereckých rodů totiž patřil k nejvýznamnějším komikům slavné éry českého filmu třicátých let. Smyslem celého života Saši Rašilova staršího, jenž navždy odešel právě před sedmdesáti lety, se stalo bavit lidi.

Šlechtic z kasina

Ve skutečnosti se jmenoval Václav Jan Rasch a narodil se 6. září 1891 na Staré Městě pražském jako dvanáctý potomek svých rodičů a rád říkával, že se ve skutečnosti jmenuje Wenzel Rasch, rytíř von Hessen (Ritter von Hessen). Opakoval tak vytrvale, že je zchudlý šlechtic, až tomu kdekdo uvěřil, dokonce i někteří autoři jeho životopisu. Autorem historky ale nejspíš byl už jeho otec Antonín, správce šlechtického kasina v pražské Celetné ulici. Zemřel, když bylo Sašovi teprve deset let, a matka Marie Anna se pak přestěhovala s dětmi za bratrem, jenž byl cellistou v orchestru brněnského německého divadla. Brzy se ale do Prahy vrátili do mimořádně svérázné lokality, která měla na utváření Sašova smyslu pro humor podíl. Prostě do „samostatné Žižkovské republiky“. A proč vstoupil do českého světa humoru jako Saša Rašilov? Německé příjmení nebylo na Žižkově právě vítanou vizitkou, naproti tomu v zemi, která byla po revoluci v roce 1917 plná ruských emigrantů, znělo ruské mnohem líp.

Pupek Prahy

V rázovité čtvrti, jejíž někdejší podoba už téměř definitivně zapadla pouze do historie, býval uváděn samotný geografický střed hlavního města u dětského hřiště na Balkáně, v parku nedaleko plaveckého bazénu Pražačka, kde se kdysi rozkládala dávno zaniklá usedlost Pražačka (Brasatscha). Pole, která k ní patřila, rozparceloval v roce 1865 stavitel a první žižkovský starosta Karel Hartig, protože rychle se rozrůstající průmysl potřeboval lidi, a ti museli někde bydlet. Uvádí se, že během několika let přibylo na Žižkově zhruba 70 000 obyvatel. Stavělo se rychle, levně a často i nekvalitně. Koneckonců nejspíš tuhle část pražské historie znáte z legendárního románu Vladimíra Neffa Sňatky z rozumu, který v roce 1968 převedl na televizní obrazovku režisér František Filip. Neff proti tomu nic neměl, scénář ale napsat odmítl, takže se ho nakonec ujal Otto Zelenka. V nových činžácích byla doslova hlava na hlavě, architektura byla jednoduchá – z pavlače přímo do jedné místnosti, z ní pak do druhé, jejíž okno se dívalo do ulice.

 

Dobrý voják Švejk:

Život na pavlači

Nikomu to nevadilo, byli rádi, že mají kde hlavy složit. Pro vodu nájemníci chodili s kbelíky na pavlač a po ránu stáli v mezipatře frontu před společnými záchody. Rodil se zde svérázný, jadrný a leckdy hodně drsný humor. A věřte, že vím, o čem mluvím. Dětství tam prožil i můj „papá“, i když o nějaký ten pátek později. I on byl mezi kolegy vyhlášen svéráznými fórky a přezdívali mu žižkovská rajda, i když v dobrém. A žila tu i dlouhá řada známých osobností, třeba spisovatel a básník Jaroslav Seifert, jediný český nositel Nobelovy ceny za literaturu, který se narodil v Bořivojově a studoval na gymnáziu v Kubelíkově ulici. Bydlel tu i duchovní otec Švejka Jaroslav Hašek, k Žižkovu se hrdě hlásí třeba herec Jiří Krampol… Na každém rohu čtverhranných žižkovských bloků jste tenkrát určitě našli hospodu, která suplovala kulturní centrum a vedle už zmíněných pavlačí i hlavní místo setkávání. A navzdory převažující chudobě Žižkováků se překvapivě všechny uživily.

Kočování po hospodách

Všichni z okolí se znali, a i díky stísněnému životnímu prostoru o sobě navzájem věděli mnohem víc, než jim bylo milé. Žižkov měl svá pravidla, která nebyla podřízena ani policejnímu ředitelství. Koneckonců i filmový a seriálový rada Vacátko, když si měl jet na Žižkov pro nějakého loupežníka, zamířil rovnou na Židovské pece, věděl, kam má jet. A z jakéhosi vlastního pořádku dělnické čtvrti postupně vznikla Svobodná republika Žižkov. Malý Saša se v ní cítil jako ryba ve vodě a fantazii si prý už tenkrát velmi rád pouštěl na špacír. S vážnou tváří vyprávěl historky, jejichž pravdivost byla pochybná. V patnácti letech pak do každodenního života svérázné pražské čtvrti vplul naplno. Baculatý kluk začal obcházet hospody s bedýnkou, na kterou si vždycky vylezl, aby dorovnal svůj výškový handicap, a bavil štamgasty zpíváním kupletů, sypal jeden vtípek za druhým či narážky na právě skončený zápas fotbalové Viktorky Žižkov. Sklidil potlesk a vyrazil o dům dál. Za večer prý klidně těch hospod zvládl i deset, nějaký ten dvacetník to hodilo a ani neodcházel hladový. Jako hospodský kočovný komediant vlastně odstartoval hereckou kariéru. Po škole se sice vyučil typografem a začal pracovat v tiskařských závodech Theodora Venta, dlouho mu to ale nevydrželo. Proč?

Švejkova předloha?

Tak nám zabili Ferdinanda, řekla by Švejkova posluhovačka paní Müllerová. V roce 1916 povinně narukoval a jako by se stal předlohou pro Haškova Josefa Švejka. Své historky a komedie předváděl ochotně na potkání. Na jeden z jeho mistrovských kousků rád později vzpomínal třeba herec František Smolík, který s ním sloužil v polském Krakově. Saša prý začal tím, že simuloval nezvladatelnou třesavku, kterou během následující noci ještě umocnil nervovými záchvaty. Díky tomu byl „superarbitrován“, tedy definitivně propuštěn z armádní služby. Na rozdíl od Švejka ale nikoli pro blbost. A od té doby už byly schopnost mistrovské fabulace, improvizace a nespočet historek o jeho herectví i životě nerozlučně spjaty. Po návratu do Prahy se začal prosazovat v tehdy populárních kabaretech jako komik. Začínal ve Varieté v Karlíně, pak prošel Rokokem, kabaretem BUM Emila Artura Longena, Revoluční scénou i legendární Červenou sedmou.

Pokračování v pondělí 5. května

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Národní divadlo, Antonín Dvořák: Saša Rašilov, Achille Gregor: Zbraslavský Rabelais)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská