Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Do Montmartru chodíval Antonín Zápotocký i Václav Havel. Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

26.03.2025
Do Montmartru chodíval Antonín Zápotocký i Václav Havel. Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Foto: Se svolením Ondřej Suchý (stejně jako ostatní snímky v galerii)

Popisek: V Montmartru bylo vždycky veselo a nikdy tam nebyla nouze o hezká děvčata.

FOTOGALERIE: Antonín Zápotocký jako návštěvník Montmartru? Když jsem poprvé našel zmínku o tom, že do legendárního Waltnerova podniku na Starém Městě přicházel i náš budoucí prezident, připadalo mi to absurdní.

Pozorně jsem proto začal prohledávat knížky, které by mi tuto informaci mohly potvrdit a prozradit víc. Netrvalo dlouho a začala se ze střípků na mé otázky skládat určitá odpověď:

Mohli to být například dva lidé, kteří sem, do společnosti tak nesourodé, Antonína Zápotockého přivedli. Možná, že to byl ten, který zde na sebe tak často upoutával pozornost — „zuřivý reportér“ Egon Ervín Kisch. Když v posledním březnovém dni roku 1948 Kisch zemřel, vzpomínal Antonín Zápotocký ve svém nekrologu na své „přátelství s Egonkem, zapadající do dávných dob zeleného mládí.“ Oba byli skoro stejně staří (Kisch jen o čtyři měsíce mladší) a v době, kdy Montmartre navštěvovali, mohlo jim být oběma kolem sedmadvaceti let.

Druhým hostem, který do Montmartru Zápotockého mohl přivést, byl jeho o dva roky starší kamarád a žižkovský soused Franta Sauer. Vzpomněl jsem si, že svéráznou postavu Franty Sauera, který se sám pojmenoval jako Franta Habán ze Žižkova, si přece vypůjčili i s jeho přezdívkou do svých románů dva spisovatelé, Ivan Olbracht, a právě Antonín Zápotocký. Od roku 1902, kdy se Antonín Zápotocký vyučil v Mělníku kameníkem, pracoval v Praze a bydlel ve stejném činžovním domě na Žižkově jako Sauer.

Jenomže jeho vzpomínkový román Bouřlivý rok, který poprvé vyšel v roce 1949 jako Zápotockého druhá kniha a ve kterém je Franta Habán jednou z hlavních postav, se celý odehrává v roce 1905, tedy šest let před tím, než pražský Montmartre spatřil světlo světa, tedy Prahy. Nenapadlo mě proto hledat v něm nějaký náznak svědectví, že by autor proslulý kabaret znal. Napadlo mě však, že by bylo alespoň dobré připomenout si, nakolik blízké byly vztahy Toníka Budečského (tak se v románě Zápotocký jmenuje) s Frantou Habánem neboli Sauerem. Díky tomuto nápadu jsem přišel na - alespoň pro mne - ohromný objev...

Ráno se srazí Toník Budečský v činžáku na pavlači, kde bydlí, se sousedkou z prvního poschodí, madam Chytlavou. Madam Chytlavá oslovuje Toníka „pane Vlasáčku“, kvůli jeho dlouhým vlasům, a jejich rozhovor končí takto:

„... Budou jiné starosti. Četla jste už? V Rusku je revoluce, námořníci se vzbouřili.“

„Pro pánečka, revoluce. Ale co je jim do Ruska a námořníků? To k nám přece nepřijde,“ křižuje se madam, šermujíc rukama.

„Kdoví, co se může stát. Už tady slečna Žanda řekla, že nic není na světě nemožného,“ dotvrzuje Toník.                                                                                                                                       

„Ale jdou a nestrašej! Revoluce a u nás? My jsme přeci takový spořádaný stát. U nás dbají lidé na pořádek a čest. Se žádnou revolucí si u nás nikdo nic nezačne. Leda s tou Ervínkovou ,Revolucí‘ v Montmartru. Tak pá, Vlasáčku. Přijdou k nám a revoluci nechaj revolucí.“

Emča Revoluce, legendární partnerka Egona Ervína Kische, s níž prováděl právě na montmarterském parketu tehdejší moderní tance a která - stejně jako Antonín Zápotocký - vyprovázela pak o pár desítek let později Kische na jeho poslední cestě, hodila se spisovateli do pera k ukončení dialogu dvou postav...

Bouřlivý rok 1905? Ale…

Montmartre však vzniká až na sklonku roku 1911.

Jedná se tedy o evidentní autorův omyl! Ovšem zase díky tomuto omylu vznikl neomylný důkaz o tom, že Zápotocký skutečně Montmartre důvěrně znal. A kdyby nic víc, pak se tam musel alespoň pozdravit se stálými hosty, s Kischem či se Sauerem! A jestliže oba jmenovaní byli i dobrými kamarády Emila Artura Longena, kdoví, jestli si budoucí zakladatel kabaretní Revoluční scény nepodal někdy ruku s naším budoucím prezidentem. Vždyť kolik shodných otázek, na něž oba v životě hledali odpovědi, je mohlo spojovat!

(Přeskakuji několik desítek let a připomínám slova, která jsem zde citoval minule: „Od znovuotevření se kavárna stala oblíbeným místem pro vysokoškolské studenty z právnické a filozofické fakulty nebo z DAMU, a pro kumštýře nejrůznějšího, druhu. Před lety sem s potěšením chodíval i Václav Havel,“ prozradila minule paní provozovatelka Iva Nesvadbová.) 

Znovu listuji v Sauerově knize Emil Artur Longen a Xena. Jsou v ní přetištěné některé Longenovy myšlenky, které jsou docela překvapivé. Bylo mnoho lidí, kteří v Longenovi spatřovali jen pochybného bohéma a výstředního kumštýře. Svým chováním to ostatně každou chvíli na veřejnosti potvrzoval. Nebyla to ovšem jen póza? Čím žil uvnitř tento ,tygr velkoměstské džungle‘?

Nabízejí se i takovéhle odpovědi z té doby: „Poctivý umělec musí být revolucionářem, jako každý člověk, jenž není nakažen buržoazním morem. (…) Moderní jeviště není omezeným a mrtvým rámcem jevištního dění, nýbrž živým spolučinitelem. Zpodobňujíce život, nesmíme jej vyjadřovat napodobením skutečnosti. Musíme vyjadřovat holou podstatu života, přetvořenou v určitý jevištní výraz, vyhraněný a typický.“ 

Lidé kolem Longena 

Když už jsem měl všechny Longenovy knihy na stole, uvědomil jsem si, že bych vlastně měl mít po ruce i všechno to, co napsali lidi jemu blízcí, i všechno to, co zase ještě jiní napsali o nich. Zprvu byla vyřčena dvě jména - Franta Sauer a Jaroslav Hašek. Sauer byl co do počtu svazků dostupnější, s Haškem už to bylo složitější. Přesto desítky knížek haškovské literatury začaly plnit skříň. K tomu se přidali Kisch s Bassem. A když Bass, tak také dr. Jiří Červený. Ale také Haškův švejkovský pokračovatel Karel Vaněk. A co Haškovi nejbližší - Zdeněk Matěj Kuděj, Otakar Hanuš, Gustav Roger Opočenský? A Josef Mach, Ladislav Hájek, Václav Menger...

Když k tomu všemu ještě člověk bydlí v té naší matičce Praze, kde se vlastně všechno tenkrát mlelo, toulalo, vysmívalo i vysnívalo, a kde dneska, na rozdíl od měst jiných, je přeci jen přes deset denně otevřených antikvariátů (o knihovnách a Památníku národního písemnictví nemluvě), v nichž můžete časem pohladit nejeden ošoupaný hřbet knížky, která všechno výše uvedené na vlastní stránky prožila - nelžu vám, dostával jsem občas malé šťastné závratě. Ale k tomu není ani tak docela podmínkou Praha. Za svou Longeniádou jsem se vypravil například do Karlových Varů. 

Do Karlových Varů za C. a k. polním maršálkem 

Pozvaly mě dvě kamarádky z Divadla Vítězslava Nezvala na karlovarské představení Longenovy hry C. a k. polní maršálek. Dorazil jsem do zasněženého lázeňského města v podvečer jednoho všedního dne, v prosinci 1980. Na cestě od autobusu k divadlu mi zmrzlý sníh chrupal pod nohama, z Vřídla vystupovala pára jak z parní lokomotivy a kolem dokola rozzářená okna honosných domů - pamětníků připomínala chvíle u rozsvíceného vánočního stromku.

V hlavní roli c. a k. polního maršálka Konráda z Hotzendorfů jsem uviděl Antonína Zacpala (o němž jsem se teprve později dozvěděl, že býval nejen dlouholetým členem divadla Oldřicha Nového, ale hrál např. s Vlastou Burianem pravého přednostu ve filmu Přednosta stanice) a prožíval jsem celý ten večer po svém — zaměstnán v duchu osobností autora této slavné hry. Po představení jsem si při grogu v divadelním klubu prohlížel program dalších her, které mělo karlovarské divadlo na repertoáru, a tu jsem si všiml jména jednoho z herců, který však - k mé smůle - zrovna v Maršálkovi nehrál. Při zimní návštěvě Karlových Varů jsem tedy toho muže nepoznal.

Náhoda však tomu chtěla, abych o půl roku později, pln nově oživlé zvědavosti, vyšlapal snad všechny schody, které v domě s ředitelstvím divadla, předprodejem vstupenek, klubem i byty některých herců jsou, a u jedněch dveří se zadýchaný zastavil a zaklepal. Přišel mi otevřít rázný šedovlasý muž v županu, s úsměvem i otazníkem ve tváři.

Opatrně jsem se zeptal, zda je on pan Opočenský a jestliže ano, má-li něco společného s Gustavem Rogerem Opočenským. Přikývl, řekl, že to byl jeho otec a že patrně budu chtít vědět něco nejen o něm, ale i o Haškovi a všech dalších jeho kamarádech. Ujistil jsem ho, že je to přesně ten důvod, proč jsem zaklepal na jeho dveře. A tak jsme za měsíc měli s hercem Gustavem Opočenským schůzku v pražské kavárně Slávie... 

Jaroslav Hašek o Gustavu R. Opočenském

„Básník Opočenský pochází z rodiny, kde pravý cit náboženský jest velice rozvinut. Jest to rodina neobyčejně počestná, ze které vznikli samí evangeličtí pastoři. I otec G. R. Opočenského byl váženým pastorem v obci Krouně za Chrudimí a z úst svého otce sál Opočenský mravní názory na svět, které také provázejí celou jeho dráhu životní... Otcovo koleno a rákoska byly Opočenskému nejlepší školou básnickou. Neboť tomu sluší právě poděkovati za onen výstižný rys v básnické tvorbě G. R. Opočenského, který literární historik může sledovati v každé jeho básni, totiž nesmírnou beznaděj, smutky, jež se ukonejšit nedají, ohně, které uhasly.      

A na jeho život mělo toto období ukrutného svíjení se na otcově kolenu vliv ten, že v touze po realismu vyhledává dnes právě ona dobrodružství, jichž výsledek jest podobný stav duševní, v jakém býval v útlém mládí.

Celý jeho život záleží v odříkávání se všech radostných požitků života, on hledí na svět okem toho, který ví, že ani u Apolla, ani v Bendově kavárně, ani u Hvězdiček či v Technice nenalezne toho, co hledá jeho poetická duše, toužící po krásnu. A tento svět čistě materialistický přečasto disharmonicky vnikne v jeho citlivou duši. Mohutné paže chopí se ho a již jest vynášen z lokálu a ty, které on miloval, píší mu psaní, že už je po tom splynutí duší, a tu on opřen jsa o strom za tmavé noci pláče do ticha ulic a praví hlasem přerývaným slzami k těm, kteří ho chtí těšit: ‚Vždyť já jsem nikdy ani kuřeti neublížil, jdi ode mne, nebo ti dám pár facek.‘ - A mám tu čest prohlásit, že tento dokonalý muž stál po mém boku při zakládání strany mírného pokroku v mezích zákona.“

Pokračování za týden

 

QRcode

Vložil: Ondřej Suchý

Galerie