Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Osudový Valdek na pražském Míráku, dvojče Evy Olmerové a exot mezi kantory, kterému leckdo záviděl. Tajnosti slavných

07.03.2025
Osudový Valdek na pražském Míráku, dvojče Evy Olmerové a exot mezi kantory, kterému leckdo záviděl. Tajnosti slavných

Foto: Multisonic

Popisek: Jitka Vrbová na snímku pro album Jitka Vrbová & Akáty – 20 nej

Holka nic moc? To si o sobě myslela dlouhá léta, jejímu sebevědomí dával na frak handicap. Pak ale našla konečně i své sebevědomí a někteří kolegové si mysleli, že zpěvem vydělává tisíce. (Pokračování ze středy 5. března)

Zpívala v legendární kavárně Vltava a v Alfě, na různých plesech a čajích, v Paláci Valdek na pražském Náměstí Míru, kam se chodívalo do velké kavárny v prvním patře tancovat na živou hudbu a kde v sedmdesátých letech začínaly první divoké diskotéky. Tuhle historii funkcionalistické železobetonové stavby architekta Antonína Belady už si ale dnes vybaví jen pamětníci, v současnosti zde sídlí jedna velká banka. V prostorách, kde se zrodila nejedna velká láska, Jitku Vrbovou objevil Ivo Plicka, kamarád a dvorní textař legendárního rebela Petra Nováka a autor jeho největších hitů, mimo jiné Povídej, Náhrobní kámen, Klaunova zpověď, Já budu chodit po špičkách… Takže pak Jitka zpívala dva roky s Petrou Černockou.

Holka nic moc?

To si o sobě myslela dlouhá léta, jejímu sebevědomí dával na frak handicap. Bolel ji každý krok, špatně kvůli němu chodila a nemohla se ani pořádně posadit. Navíc byla přesvědčená, že bude kvůli němu určitě neplodná. Tenhle mindrák nakonec zlikvidoval hráč na varhany a skladatel Pavel Jan Vrba, s nímž ve třiceti letech otěhotněla. Vzali se, narodila se jim dcera Zuzana, manželství ale nevydrželo a po deseti letech se rozvedli. V té době, kterou Jitka sama považovala za období svého pěveckého zrání, začala zpívat s country kapelou Sepie, vystupovala v Malostranské besedě a různých klubech, začala se objevovat na festivalech a natočila první nahrávky. V jejím hudebním životě se začal prosazovat i jazz, spolupracovala s Jazz Fidlers a Pražským dixielandem, se skupinou Hot tety a dalšími. Učit ale nikdy nepřestala.

Sehraná dvojka

V roce 1984 začala spolupracovat s muzikantem, skladatelem a hudebním redaktorem Stanislavem Chmelíkem, který si usmyslel, že by měla zpívat na novém albu s jazzovou legendou a mimořádnou šansoniérkou Evou Olmerovou. Díky tomu se zrodilo dlouhohrající album Dvojčata, Vrať se k nám stejnou řekou, Jitčino sólové jazzové album When It´s Sleepy Time a taky první country nahrávky. „Nejen pro mě je to první dáma swingu, trampské a country písničky,“ prohlásil kdysi Chmelík o Jitce s tím, že je pro něj ctí nejen pro ni komponovat, ale ji doprovázet s kapelou Akáty a Hot jazz Praha. Ani on se totiž nikdy nenaučil jen tak hodit na stůl a lenošit, přestože v roce 1993 prodělal transplantaci srdce, takže Jitku doprovázel coby kapela Akáty, kterou tvořila ona a Standova muzikantská one man show. A činil tak až do poslední chvíle, věrný kamarád a skvělý multiinstrumentalista zemřel náhle 13. února 2016.

 

Jitka Vrbová & Standa Chmelík:

Exot za katedrou

Celá léta brala muziku jako vedlejšák, mezi kolegy kantory si sice připadala jiná, většinou ji prý brali jako exota. „Od prvního kontaktu. Časem si mě ale většinou oblíbili, někteří za mnou dokonce chodili pro radu. Jak to dělám, že mi neřvou, dělají úkoly a dokonce zpívají. Připadala jsem si mezi nimi jiná, ale konflikty jsem neměla.“ Jen občas prý z někoho vykoukla malá česká závist, naštěstí ale ne často. „Většinou mne kolegové dost rádi nasávali, povídali jsme, můj kabinet býval centrem, tam se chodilo na kafe a v té době ještě kouřit. A hlavně tam byla legrace. Vždycky jsem si říkala, sakra proč sem všichni chodí…“ Několikrát se prý komunističtí kolegové zasadili o to, aby zůstala bez odměn. „jo, párkrát jsem byla na koberečku. Třeba, když jsem nechtěla, aby mi děti říkaly soudružko učitelko. Nebo že nedodržuju ideologický výchovný plán. Nebo že jsem nedělala písemné přípravy na hodiny.“

S láskou a pro radost

V devadesátých letech vyšla řada jejích sólových CD, zazpívala si na mnoha výběrech, její druhý život znamenal koncerty, festivaly, kluby, potlachy. A přelom tisíciletí znamenal i pro ni řadu změn. Oficiálně odešla do důchodu, narodila se její vnučka Viktorka, začala si naplno užívat klidného života s muzikou, rodinou, přáteli a zálibami. Dál ale pravidelně vystupovala a nahrávala. Kvůli postižené kyčli bojovala s nepřetržitými problémy celý život, teprve rok před oslavou sedmdesátin si poprvé mohla pohodlně sednout. Konečně totiž dostala nový kyčelní kloub a současně se dočkala i endoprotézy kolene. Vystupovala s Hot Jazz Praha, se spirituálovým a gospelovým programem Erastus, s klávesistou Radimem Linhartem, kapelou LTW Acoustic Band, která vznikla jako její stálá doprovodná formace, sólově s kytarou nebo s doprovodem kytaristy a zpěváka Honzy Frühwirta, členem trampské a folkové stálice Pacifik. A diář měl stále plný. V roce 2019 oslavila osmdesátiny na největším českém country festivalu Country fontána a ještě loni v létě slavnostně pokřtila album, vydané k narozeninám Coiuntry Radia. Mimořádná osobnost a zpěvačka s úžasným hlasem i repertoárem Jitka Vrbová navždy odešla v pondělí 3. března 2025.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, Česká televize, Český rozhlas, Country Radio, Supraphon, Multisonic)

Osobní vzpomínka publicisty a pedagoga Petra Žantovského

Měl jsem to štěstí a čest přátelit se s Jitkou Vrbovou skoro čtyřicet let. Od první půlky 80. let, kdy jsem ji poznal na Salonu tradičního jazzu. Myslím, že tam tehdy vystupovala v řadách sdružení Erastus. A pak samozřejmě v Hot tetách Jany Koubkové, tuším že v Malostranské besedě. Když na ni dnes myslím, první, co mě napadne, je obrovská skromnost. Jitka by, navzdory různým handicapům, mohla být superhvězdou, aspoň ve svých žánrech, od jazzu po trampskou muziku. Ale asi i proto nikdy nepřestala učit a neměla zpěv jako hlavní profesi. Dobře věděla, jak podvodný umí být svět kolem showbyznysu, a to k její osobnosti nepatřilo.

Kromě mnoha dalších si s ní spojuji dvě vzpomínky. Kdy jsem ji poprvé viděl? Někdy počátkem 80. let v okresním městě Pardubice, kde měla společný koncert s Evou Olmerovou. Tak rozdílné dvě osobnosti abys pohledal, ale společně dávaly nádhernou hudební a myslím i lidskou souhru. A o deset let později, to už jsme s Jitkou kamarádili, jsem ji (možná dokonce prvně a naposled) dostal na „prkna, která znamenají svět“.

V roce 1993 mi nabídl tehdejší ředitel Karlínského divadla a též můj kamarád, s nímž jsme leccos prožili během podivuhodných listopadových dní 1989, Ladislav Županič, abych mu produkoval malou scénu toho divadla, suterénní sálek s názvem Karlínek. Jako první inscenaci jsme tam uvedli představení Kainovo blues z básní a písní Josefa Kainara. V hlavní herecké roli exceloval Stanislav Šárský, o pěvecké party se podělili právě Jitka Vrbová a náš společný přítel Josef Bažík Pavelka (taky už bohužel není mezi námi).

Tvořili s Jitkou báječný pár, jejich prolínavé scatování, dokonalý swingový cit, to se dnes už nenosí. Bažík postavil malou kapelku, co hrála základy, a Jitka pěla (mimochodem úplně jinak, pochopitelně, než dávno před ní Eva Olmerová)  ty velké kainarovky -– Černou káru, Blues železničního mostu a další. Představení bylo úspěšné, hrálo se určitě přes rok.

Dodnes mě moc mrzí, že tehdejší záznamová technika nebyla na dnešní úrovni a divadlo jako nejprchavější umělecký žánr vzal, kainarovsky řečeno, čas a voda. Ono to taky bylo celé v unikátní době – počátek 90. let, závratný pocit svobody, ale ještě pořád po kolena v předchozím čase, kdy slovo jazz neznělo jako z antikvariátu.

Jitko, moc Ti děkuji za tento zážitek, a ať je Ti tam, co teď jsi, pěkně synkopicky.

Tvůj Petr Žantovský

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská