Legendární muzikant Jiří Šlitr očima astrologa. Záhady života
23.02.2025
Foto: Se svolením České televize
Popisek: Jiří Šlitr v hudebním dokumentu z roku 1970 Vyvěste fangle
Český hudební skladatel, instrumentalista, virtuózní klavírista, špičkový lyžař, zpěvák, herec, knižní ilustrátor a výtvarník se narodil v Podkrkonošské Zálesní Lhotě u Jilemnice 15. února 1924 o druhé hodině noční v rodině učitele ze starého mlynářského rodu. Jeho nativita upoutá vstupem ascendentu (tj. průsečíkem ekliptiky a obzoru) na první stupeň znamení Střelce, jenž je spojený s kamarádstvím, skupinovou aktivitou a pocitem sounáležitosti při zachování si individuální jedinečnosti zúčastněných
Vycházející Mars v konjunkci s Jupiterem podněcují jedincův workoholismus a nadání pro rozmanité aktivity. Horoskop je protkán osmnácti dynamickými aspekty – je autorem více než tří písní, tisíců kreseb a ilustrací. Tento nadbytek energie v opozici na zapadající Lunu se projevuje také v mnohočetných erotických vztazích a nenasytnost podněcují i Neptun a Pluton v osmém domě. Je zajímavé, že přes život v bohémském prostředí Šlitr neztrácel čas alkoholem a tabákem. Závislý byl jen na umělecké tvorbě a erotice. V pátém domě tvorby, hry, divadla a milostných vztahů, je totiž planetka Cheiron v harmonickém vztahu na onu vycházející konjunkci Marsu s Jupiterem. Odtud také může pocházet kamenná tvář, kterou si na jevišti nasazoval.
Tajnosnubný introvert
Slunce ve třetím domě nedělá nutně z jedince intelektuála v obvyklém smyslu slova. Nicméně může z něho učinit významnou sílu, oživující všechny, kdo ho obklopují. Uran ve třetím domě přináší schopnost přizpůsobit se změnám prostředí. Venuše, nejjasnější Večernice ve čtvrtém domě, stojí nejspíš v pozadí Šlitrovy tajnosnubnosti a introverze, nikdy se svými dobrodružstvími nechlubil. O tom, že je otcem dcery, se nezmínil ani vlastním rodičům.
Venuše ve čtvrtém domě kořenů odpovídá tomu, že umělecká nadání zdědil po rodičích. Hudební po matce, výtvarné po otci. Dračí linie z devátého do třetího domu a bod štěstí v Rybách prozrazují Šlitrovu touhu uplatnit se v cizině. Toužil po úspěchu na Broadwayi a známá je jeho poznámka ke společníkům v Semaforu: „Jim ten Václavák stačí.“ Merkur Prométeus ve druhém domě vydělává svému nositeli na život intelektuální činností – Šlitr sice vystudoval práva, ale nikdy se v tomto oboru neuplatňoval.
Tady to máš a dělej si s tím, co chceš
Jiří Šlitr maturoval v Rychnově nad Kněžnou v roce 1943, kdy v jeho progresivním lunačním cyklu došlo k novoluní, počátku třicetiletého cyklu. Aby unikl totálnímu nasazení v německé říši, pracoval jako úředník v továrně svého strýce.
Uran vstoupil do sedmého domu vztahů, a tak během války hrál v dixielandové skupině, založil Rychnovský dixieland. S touto skupinou několikrát vystupoval i v pražském divadle E. F. Buriana v představení Cesta jazzu, zachovala se dokonce i jedna jejich nahrávka se Šlitrovým sólem na piano.
Po válce vyhověl rodičům a studoval v Praze práva. Titulu JUDr. dosáhl v roce 1949 a svůj diplom předal otci se slovy: „Tady to máš a dělej si s tím, co chceš.“
Zrodila se dvojice
Uran tranzitoval trinem vůči Slunci a Jiří se ubíral vlastní cestou. Během povinné vojenské služby se stal výtvarníkem Ústředního domu armády. V té době se seznámil s textařem Pavlem Koptou a napsal s ním několik písniček. Díky tomuto přátelství se dostal na Barrandov, kde se seznámil s Miroslavem Horníčkem a hrál na piano v jeho doprovodné kapele. A právě Miroslav Horníček ho v roce 1956 seznámil s Jiřím Suchým (Pluton s Jupiterem, tito tvůrci zázraků, tranzitují opozicí vůči Šlitrovu Slunci).
V roce 1958 vystupoval půl roku na světové výstavě Expo ‘58. Naše expozice a program tam sklízely obrovské úspěchy. Komunisté si totiž uvědomili, že s oficiální socrealistickou kulturou nemají šanci na zájem publika, a proto výjimečně povolali do služeb projektu řadu tvůrců, kteří byli do té doby na indexu. Jediný, kdo se odmítl zúčastnit, byl František Tichý se slovy: „Když nemůžu doma, tak nebudu ani v zahraničí.“
Šlitr měl v Bruselu také svoji první výstavu výtvarných prací. Neptun rozpouštěl v té době Saturnova omezení. Seznámil se tu také se svojí životní láskou Sylvou Daníčkovou. Jejich vztah nám vysvětluje její Luna poblíž jeho Plutona, ztělesňuje mu hlubinný archetypový obraz ženství.
Semafor se valí zemí
V roce 1959 založil s Jiřím Suchým a Ferdinandem Havlíkem divadlo Semafor. Název je zkratkou SEdmMAlýchFORem, součástí produkce mělo být i několik dalších oborů. Během příprav tranzituje Jupiter Šlitrův ascendent a začíná úspěšné dlouholeté období. V roce 1960, za Uranova produktivního vztahu k Luně a Marsovi s Jupiterem, byly pořízeny první nahrávky jak pro rozhlas, tak pro televizi. Vlna tzv. divadel malých forem, kterou Semafor spustil, se začala valit zemí. Divadélka vznikala jako houby po dešti.
Poprvé stál na jevišti jako herec 18. června 1962. Suchý se obával divácké odezvy na jeho prkenný projev, proto se premiéra Jonáše a tingltanglu odehrávala ve Zlíně. Nicméně publikum se při Šlitrových výstupech doslova válelo smíchy, a tak se Šlitr stal i hercem. Nejprve z nouze, neboť kvůli neustálému střídání divadelních scén se původní soubor rozpadl. Nicméně Šlitrovo progresivní Slunce dorazilo na uměleckou Venuši jeho nativity.
V roce 1964 se divadlo Semafor dostalo i na plátna filmová. Nejprve v dokumentu Miloše Formana Konkurz, točeném naživo při hledání nových členů divadla, a pak také v Recitálu 64. Uran s Plutonem začínají podněcovat kulturní, hudební, filmovou, intelektuální, módní i sexuální revoluci poloviny šedesátých let. Sám na tu dobu s pohnutím vzpomínám. Během roku 1964 se také točil legendární filmový muzikál Kdyby tisíc klarinetů, který vzbudil pobouření nejen armádních kruhů a jeho hlavním aktérům přinesl potíže. Doba ovšem nebyla příznivá zákazům, právě probíhalo dvouleté oteplení politických poměrů. Premiéra se odehrála 29. ledna 1965, opět konstruktivně úřadují Uran s Plutonem.
Neptun na ascendentu přináší smrt
Rok 1966 byl poznamenán prací na jazzové opeře Dobře placená procházka, v níž si Šlitr dokonce zahrál právníka. Uran tranzituje přes medium coeli, Saturn přes imum coeli, Šlitrovi se v ústraní narodila dcera Dominika. Přicházely bouřlivý rok 1967 a nakonec i vrchol obrodného procesu, rok 1968.
Suchý i Šlitr podepsali manifest Dva tisíce slov a svůj podpis za počínající normalizace po vpádu vojsk 21. srpna odmítli odvolat. Dostali se tak do potíží. Neptun tranzituje kvadraturou vůči Šlitrovu Slunci a blíží se k jeho ascendentu. Začíná doba deziluze.
Na ascendent Neptun dorazí v prosinci 1969. Tehdy 26. prosince došlo k tragédii. Znaveni sexem Jiří a jeho osmnáctiletá milenka Jitka (kterou jsem osobně znal z bohémských malostranských kruhů) usínají v odpoledních hodinách a kvůli pokleslému tlaku plynu v zastaralém topidle se otrávili. Každý, kdo tehdejší dobu zažil, ví, že každou chvíli docházelo k výpadkům plynu, elektřiny a vody. Hroutící se režim nedokázal od šedesátých let zabezpečit základní potřeby svých poddaných.
O smrti obou milenců kolovaly pak ty nejdivočejší spekulace. Kdyby nedošlo k této katastrofě, kdoví, jak by se další osudy Šlitra, Suchého a divadla Semafor vyvíjely. Vliv jejich tvorby šedesátých let poznamenává až do současnosti umělecký život naší země, řada jejich písní k vzteku závistníků totiž zlidověla…
Pavel Turnovský
Převzato z časopisu Záhady života
_20250222.jpg)
Vložil: Redaktor KL