Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

První velká láska Jany Brejchové a svatba natruc, po které přišel krutý trest. Tajnosti slavných

22.01.2025
První velká láska Jany Brejchové a svatba natruc, po které přišel krutý trest. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Filmového studia Barrandov

Popisek: Jana Brejchová jako režisérka Tereza v nesmrtelném muzikálu Kdyby tisíc klarinetů, který natočili Ján Roháč a Vladimír Svitáček v roce 1964 podle stejnojmenného „leporela“ Jiřího Suchého, které mělo premiéru v prosinci 1958 v Divadle Na zábradlí

Po prvním úspěchu se velmi rychle stala nejobsazovanější herečkou své generace, sklízela obdiv a vavříny na všech domácích i zahraničních festivalech. A zatímco ji v cizině považovali za hvězdu s pohádkovými honoráři, doma bojovala s každodenní realitou a žila v podnájmu. (Pokračování z pondělí 20. ledna)

Herecké vzdělání si sice nikdy nedoplnila, měla však štěstí na režiséry, kteří jí dali příležitost a dokázali ji vést. Nebýt ale cílevědomosti, pracovitosti, talentu a pokory, sotva by se stala už v roce 1958 Herečkou roku. Jedním z nich byl i legendární Miloš Forman. Scénář jeho komedie Štěňata o problému mladých padesátých let, pracovních umístěnkách, a nápadech, jak se jim vyhnout, se Janě dostal do ruky už během natáčení Vlčí jámy. Líbil se jí, takže vyrazila do hotelu Palace na konkurz, na který dostala pozvánku. Netušila, že se o to postaral Forman, kterého zaujala, když se jednou míjeli ve dveřích slavné pražské umělecké kavárny Slavia.

Trable jako ze scénáře

A právě Forman jí prý tenkrát kladl nejstupidnější otázky, třeba s kým chodí. „Já mu řekla, co je mu, proboha, do toho! Co si to dovoluje a jakým právem mi tyká,“ vzpomínala v rozhovorech matky a dcery v knize Terezy Brodské Moje máma Jana Brejchová. Dostala roli maturantky Marie Markové, po natáčení spolu začali chodit, scénář filmu ale jako by předpověděl i jejich společnou budoucnost. Jana bydlela v podnájmu stejně jako on, návštěvy si zvát nesměla, takže budoucí držitel filmových Oscarů za ní lezl oknem. A sotva oslavila osmnáctiny, už si ji vedl k oltáři. Najít byt se jim ale dlouho nedařilo, nakonec Miloš sehnal aspoň prázdnou kancelář ve Všehrdově ulici, bez koupelny a se společným záchodem na chodbě. Časem připojila Formanova nevěra s baletkou z Laterny magiky. Miloš jí sice říkal, že baletka je jako nemoc, která ho přejde, kdežto ona je láskou jeho života. Jenže pak odjížděl a Laternou magikou na zájezd do Anglie. „Šla jsem se s Milošem rozloučit na nádraží, dala jsem mu pusu, otevřela oči a vidím, jak se mi Miloš dívá přes rameno. Otočím se a za mnou stála baletka. Byl konec.“

Svatba natruc

Její první manželství po necelých čtyřech letech sice oficiálně skončilo, v srdci jí ale Forman zůstal, takže na bolavé srdce hledala lék. A rozhodla se pro ten, který nefunguje, v náruči jiného. Krátce po rozvodu si natruc vzala v Karlových Varech o deset let staršího herce Ulricha Theina, s nímž se seznámila ve východním Německu při natáčení dobrodružného filmu Sen kapitána Loye. Vzápětí otěhotněla, dítě ale porodila v sedmém měsíci těhotenství mrtvé a po letech se nechala slyšet, že to byl nejspíš trest za ukvapený rozvod. Pochopila, že vdávat se bez lásky, jen aby ukázala bývalému partnerovi, že je o ni zájem, není dobrý základ pro manželství, a do roka si založila do desek druhý rozvodový rozsudek. Velké zklamání ale mělo vzápětí ještě další dohru, poté co Forman obsadil do hlavní role ve filmu Lásky jedné plavovlásky její o téměř sedm let mladší sestru Hanu a Jana byla přesvědčená, že spolu něco mají.

 

Každý den odvahu:

Návrat díky Schormovi

V roce 1958 natáčela poprvé s režisérem Jiřím Krejčíkem, který ji obsadil jako mladší dceru Melu v dramatu Morálka paní Dulské. Díky němu se naučila základy hereckého řemesla a natočila s ním čtyři filmy, mimo jiné nestárnoucí drama z období heydrichiády Vyšší princip. Vzápětí dostala velkorysou nabídku z mnichovského studia Bavaria Film, smlouvu na sedm let, navíc finančně velmi zajímavou. Spolupráci ale přerušila kvůli nabídce začínajícího režiséra Evalda Schorma, jenž ji obsadil ve svém celovečerním debutu Každý den odvahu jako partnerku představitele hlavního hrdiny Jana Kačera. Film získal Cenu kritiky za nejlepší film roku 1964, představil se publiku mezinárodního filmového týdnu v nizozemském Utrechtu a na Festivalu nového filmu v italském Pesaru a získal cenu Grand Prix na festivalu ve švýcarském Locarnu. Zrcadlo, nastavené morální krizi, kterou právě procházela politicky angažovaná generace padesátých let, ale vzbudilo nevoli prezidenta Antonína Novotného, takže film skončil na černé listině a distribuce byla o rok odložena. Díky Schormovi, který ji proměnil ve výraznou silnou osobnost, se ale Jana už do Německa nevrátila.

Idol z jeviště

Tehdy se blíž seznámila s Vlastimilem Brodským díky režisérovi Oldřichu Lipskému, který je oba chtěl obsadit do plánovaného filmu. A Bróďa neztrácel čas a pozval ji do Divadla na Vinohradech na Válku s mloky. „Jakmile jsem ho uviděla na scéně, byla jsem na lopatkách. Já se tehdy snad ani nezamilovala tolik do chlapa jako do herce. V Mlocích tančil, zpíval, hrál. Všechno geniálně… Na mločí kreaci mě dostal.“ Přestože krásku, která už byla sex symbolem a znala ji celá Evropa, brzy požádal o ruku, svolila až po dlouhém přemlouvání. Vzali se v roce 1964 a v roce 1968 Jana po devíti letech marných snah o další těhotenství porodila dceru, která dostala jméno Tereza po Janině postavě a slavném hitu Waldemara Matušky ve filmu Kdyby tisíc klarinetů. Bála se o ni tak chorobně, až jí dětská lékařka řekla, že je asi cvok, a doporučila jí najít si chůvu.

Pokračování v pátek 24. ledna

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Tereza Brodská: Moje máma Jana Brejchová, Michaela Remešová, Roman Schuster: Jana Brejchová otevřeně – Lásky mé, já stůňu!)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská