Proč se český Moulin snažil celý život popřít sám sebe a kam zmizely jeho miliony. Tajnosti slavných
10.01.2025
Foto: Se svolením České televize
Popisek: Miroslav Moravec s Janou Švandovou v cyklu detektivních příběhů režiséra Dušana Kleina Hříchy pro diváky detektivek
Svým hlasem mnohokrát dabované postavě pomohl a umocnil projev hereckého originálu. Týkalo se to nejen inspektora Kojaka Tellyho Savalase, ale především komisaře Moulina, pro jehož představitele se stal vzorem. (Pokračování ze středy 8. ledna)
Na divadelním jevišti ztvárnil Miroslav Moravec desítky významných rolí, od Mlynáře v Jiráskově Lucerně přes Kreóna v Oidipovi či Jindřicha v Becketovi až po doktora Bathybiuse v Nadsamci. Kdysi také snil o Cyranovi a králi v Hamletovi, na jevišti ho ale minuli, takže oba alespoň nadaboval, čímž si to částečně vynahradil. Zahrál si i v řadě filmů a televizních inscenací, přestože bohužel režiséři příliš často jeho talent nevyužívali. Nejčastěji hrál v detektivkách či seriálech, od Panoptika města pražského přes Dobrodružství kriminalistiky až po Četnické humoresky. Komediální stránku svého herectví předvedl mimo jiné ve filmu Playgirls, který natočil podle bestselleru Vladimíra Párala režisér Vít Olmer, v sérii Byl jednou jeden polda nebo v Kameňáku 3. Jeho melodického hlasu a kultivovaného přednesu často využíval také rozhlas, byl i vyhledávaným recitátorem a namluvil mnoho zvukových knih.
Král dabingu
Největší popularitu získal díky dabingu a za své mistrovství získal několik ocenění, naposledy v roce 2002 prestižní Cenu Františka Filipovského. „Dabovat postavu znamená znovu ji vytvořit,“ říkával mimořádně charismatický muž, který propůjčoval svůj hlas mimo jiné i Jeanu Maraisovi či Henrymu Fondovi. Svým hlasovým uměním opravdu mnohokrát dabované postavě pomohl a umocnil projev hereckého originálu. Týkalo se to i nezapomenutelného inspektora Kojaka Tellyho Savalase, ale především komisaře Moulina, jehož představitel Yves Renier, se kterým se i osobně sešel, pak prý Moravce dokonce začal kopírovat, protože mu jeho hlubší tónina víc slušela.
Víš, že vím, že víš
Sám se snažil podmanivosti svého hlasu nezneužívat, i když ženy přitahoval. Byl to pro něj dar, ale především prostředek k dobrému herectví. „Protože mě vždycky bavil, protože mě zajímal jako herec i jako Kozoroh, protože jsem vedle něj nikdy nevěděla, co přijde za chvíli, a musela si naopak dávat pozor na to, co ze mne vypadne, protože on i při své šarži bohorovného ‘naboba‘ byl vždycky v obraze. Měl svůj zvláštní humor, který mohl některé i urážet, ale když mi nejednou řekl Víš, že vím, že víš, bylo mezi námi už provždy jasno,“ prohlásila o něm spisovatelka Miroslava Besserová, která s ním sepsala jeho dvoudílnou autobiografii Život je parádní jízda a Život je skutečně parádní jízda.
Přání smrti:
Ta, která měla pochopení
Jeho soukromí už tak parádní nebylo a v rozhovorech se mu vždy usilovně snažil vyhnout. Ve své generaci se ale stal jednou z mála známých osobností, která se netajila svou homosexualitou. „Mirek byl gay, bylo to všeobecně známo, až na to, že já jsem byla dost hloupá a trvalo mi to dlouho,“ přiznala spisovatelka a dabingová režisérka v pořradu Českého rozhlasu Úžasné životy. „Já si myslím, že být gay je vlastnost jako být modrooký, ale on sám, on měl ctižádost být chlapec z dobré rodiny se vším kolem.“ Přesto měl syna a s jeho matkou, úspěšnou výtvarnicí paličkovaných krajek Marií, které říkal láskyplně Milča, vycházel velmi dobře.
Co zůstalo utajeno
Se synem Prokopem už to bylo horší. Příčinou prý byly nějaké rodinné důvody, o nichž Moravec nikdy veřejně nepromluvil a cokoli prozradit odmítla i autorka jeho biografie Miroslava Besserová. „Nezlobte se, neřeknu vám, co to bylo. Nebudu vytahovat špínu. Věřte, že se to potom srovnalo, a Mirek se stal šťastným dědečkem vnuka Daniela.“ Nad malým se prý doslova rozplýval, Prokop za něj dokonce přebíral jednu z jeho posledních cen divácké popularity TýTý. Miroslav Moravec miloval život, dlouhá léta žil „na vysoké noze“ a občas říkával, že jen v starožitném nábytku a uměleckých předmětech má uloženy miliony. Po propuštění z Divadla na Vinohradech ale na něj dolehly finanční problémy, skončil v exekuci a jeho majetek byl prodán v dražbě.
Sedmdesátku si užil
K tomu se přidaly i zdravotní komplikace. Nejprve ho srazil couvající taxík, z něhož právě vystoupil. Musel podstoupit operaci kyčle, následnou reoperaci a dlouhou rekonvalescenci. Kvůli šedému zákalu přicházel o zrak, což ho stále více vzdalovalo od milovaného divadla, potíže se sluchem mu nakonec znemožnily další práci v dabingu. Začalo se šuškat, že někdejší elegán o sebe přestal dbát. Pak prodělal plicní embolii, v roce 2006 u něj lékaři zjistili rakovinu plic, a protože kouřil celý život, diagnóza ho prý nepřekvapila. Vzdát se ale bez boje nechtěl, přestože nejspíš tušil, že plánovaných jedenáct měsíců chemoterapie nezvládne. „Ať to dopadne, jak chce, měl jsem nádhernej život, nádherný role, nádherný vztahy – já si to užil,“ prohlásil. Krátce po oslavě sedmdesátin, kterou pro něj uspořádala kamarádka a kolegyně Valerie Zawadská, ještě absolvoval 20. ledna 2009 svou Benefici. Humorem přímo sršel, další den měl ještě pracovní schůzku, z níž ho už ale jeho přítel, herec Jiří Zbořil, místo domů odvezl do nemocnice. Na poslední chvíli ještě podstoupil několik chemoterapií, nemoc ho ale přemohla. Jedinečný herec a dabér Miroslav Moravec zemřel 19. března 2009 v pražském Motole.
(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Divadlo na Vinohradech, Česká televize, Miroslava Besserová: Miroslav Moravec - Život je parádní jízda, Miroslava Besserová: Miroslav Moravec - Život je skutečně parádní jízda)
Vložil: Adina Janovská