Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Čím nejlíp zaujmout holky aneb Jak se zrodil jeden z největších českých bohémů Petr Hapka. Tajnosti slavných

03.01.2025
Čím nejlíp zaujmout holky aneb Jak se zrodil jeden z největších českých bohémů Petr Hapka. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením České televize

Popisek: Legendární skladatel populární a filmové hudby, zpěvák a dirigent v životopisném dokumentu režiséra Jana Mudry z roku 2002, nazvaném prostě Petr Hapka

Na svém milovaném Harleyi, v černé kůži a s vlající bílou hřívou… Prostě vždy výstřední, jako by pro něj žádná pravidla neplatila. Jedinečný hudebník a skladatel byl stejně mimořádný a nezapomenutelný jako jeho tvorba.

Nikdy se nedokázal podřídit pravidlům a život s ním byl stejně divoký jako on sám. Všude chodil pozdě, jeho denní rytmus se plně podřizoval momentálnímu tvůrčímu rozpoložení. Kdo s ním pracoval, míval zpravidla nervy nadranc, přesto se k němu rád znovu a znovu vracel. Kdo s ním či v jeho blízkosti žil, míval dost často chuť ho zastřelit, přesto mu vždy odpustil. Zlobit se na něj zkrátka nešlo. Je to až neuvěřitelné, že nás jedinečný hudebník, skladatel populární a filmové hudby, zpěvák a dirigent Petr Hapka navždy opustil už před deseti lety.

Kumšt a pravidla

Narodil se 13. května 1944 v Praze a jen málokdo vůbec tuší, že se ve skutečnosti jmenoval Petr Josef Lehár a mezi jeho příbuznými opravdu najdeme i autora slavných operet Veselá vdova či Země úsměvů Franze Lehára. Petrova matka, operetní zpěvačka rakouského původu Jiřina Dinesenová, zpívala v pražské Velké operetě a v Divadle Urania, otec Břetislav Lehár byl klavírista. Petr ale přijal jméno svého otčíma, akademického malíře Josefa Hapky. „Světlo světa jsem spatřil v Praze, v posledním roce války, na schodech Zemské porodnice, protože nahoru už se mnou maminka nedoběhla,“ vyprávěl ve své autobiografii, nazvané prostě Váš Petr Hapka. A zatímco maminka byla láskyplná rozevlátá umělecká duše, která ho hýčkala, měla pochopení pro všechna jeho přání a splnila mu bezmála vše, co mu na očích viděla, otčím zastával názor, že bez cílevědomosti a píle se v životě nikam nedostane, a vštěpoval mu pracovitost a pevnou vůli.

Odpor k diktatuře

Odmalička vyrůstal v lásce k hudbě, k níž ho nevedla jen maminka, ale i otčím, pod jehož dohledem začínal hrát na klavír, a právě tehdy se zrodila jeho nechuť k povinnostem a diktatuře. „Když se z něčeho stane povinnost, začne vás to otravovat. Ale pokud k něčemu přistupujete s vášní, vydržíte u toho klidně celý život,“ prohlásil. První melodie začínal vybrnkávat už ve třech letech a ve čtyřech složil první písničky. „Když mi bylo asi třináct roků, tak jsem zjistil, že zaujmu holky daleko víc tím, že zahraju ve třídě na pianino, než kluci, co venku hráli fotbal,“ prozradil. Později přidal ještě hru violu, kterou začal studovat v roce 1960 na konzervatoři. Pak si přibral zpěv, a nakonec přešel do hereckého oddělení k Oldřichu Novému. Na violu tehdy už hrál i ve své skupině Tornádo a začal se uplatňovat i jako pianista v malých divadlech.

 

Bude mi lehká zem:

Zrození bohéma

První opravdové písničky napsal pro studentské představení, které sklidilo v Divadle Paravan (dnešní Reduta Jazz Club na pražské Národní třídě) obrovský úspěch, takže mu ředitel vzápětí nabídl spolupráci. Který šestnáctiletý kluk by na jeho místě nepropadl dojmu, že mu může být nějaká škola ukradená, a nezačal by ji flákat, když se mu do kapsy sypou velkorysé honoráře? Hapka nebyl výjimkou. Začal vést bohémský život se vším všudy vyjma drog, které tehdy naštěstí byly nedostupné, takže bylo jen otázkou času, kdy ho ze školy vyhodí. Hlavu si s tím ale nelámal. S nalepovacím knírem, aby vypadal starší, hrál v kavárnách a v nočních barech, časem ještě začal pracovat v továrně, by vylepšil „kádrový profil“. A díky působení v divadle se také začal vážně a naplno věnovat scénické hudbě. Skládal ji pro všechny možné divadelní scény, od Prahy po Ostravu.

Úspěšná dvojka

Odstartoval skutečně úspěšnou kariéru, o čemž svědčí fakt, že mu už ve třiadvaceti letech bylo nabídnuto místo dirigenta v legendárním pražském Divadle Za branou. Opravdový úspěch mu ale vynesla až populární hudba. Počátkem šedesátých let se dal dohromady s textařem Petrem Radou a hned jejich první společné dílo Malá píseň nazpíval v roce 1964 Karel Gott, opravdu velkolepě zabodoval ale až o dva roky později, s písní Obraz Doriana Graye. Nazpívala ji Hana Hegerová a zrodila se populární umělecká dvojice, která spolehlivě přinášela publiku radost a potěšení až do Hapkovy smrti. V roce 1967 složil pro československý pavilon na světové výstavě EXPO ‘67 v Montrealu hudbu k programu Girotron a scénická hudba mu brzy přinesla další zajímavou nabídku, skládat pro film. Není skladatel, který by si tuhle „disciplínu“ nechtěl vyzkoušet, a Hapka si ji nejen vyzkoušel, ale také zamiloval. Především pro možnosti, které mu nabízela. „Najednou jsem mohl psát třeba pro stočlenný orchestr a nikomu to nevadilo, zatímco v divadle jsem mohl použít pět lidí, a ještě na ně neměli peníze,“ dodal.

Pokračování v pondělí 6. ledna

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, Český rozhlas, idnes.cz, Město Holice, Supraphon, Národní divadlo, Česká televize, David Laňka: Váš Petr Hapka, Michal Horáček: Horáček vzpomíná na Hapku)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská