Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Fronta na maso: Letenské „záp*delí“. Časosběr Radky Vosáhlo

25.12.2024
Fronta na maso: Letenské „záp*delí“. Časosběr Radky Vosáhlo

Foto: Se svolením České televize

Popisek: Stalinův pomník byl opravdu gigantický, jen hlava generalissima vážila 52 tun. Když režisér Viktor Polesný natáčel v roce 2016 o jeho autorovi Otakaru Švecovi životopisný film Monstrum, vyrobili filmaři částečnou repliku pomníku. Přestože nebyla ze žuly, ale z polystyrenu, vážila jen Stalinova hlava zhruba 300 kilogramů.

„Otec spolupracoval na stavbě jakéhosi velkého pomníku na Letné a švagr ho boural,“ vtipkovali v jedné povídce Šimek s Grossmannem. Monument Josifa Vissarionoviče Stalina, v padesátých letech bombasticky odhalený a v šedesátých potajmu odstraňovaný, byl bizarním příběhem československých dějin.

V předchozích dílech Časosběru jsme se věnovali lidem, kteří byli zodpovědní za Stalinův pomník, od politické reprezentace až po jeho návrh. V závěrečném dílu si představíme, čím bylo těch 30 metrů výšky naplněno.

Prvním a tím největším ve frontě byl Stalin, který logicky musel vyčnívat nad všemi ostatními. V souladu s ideologií marxismu leninismu stál za bývalým gruzínským bankovním lupičem dvojstup pracujících. Po levici měl generalissimus věrné zástupce sovětského lidu – dělníka, vědce, kolchoznici a rudoarmějce. Vědec měl podobu největšího ze zázračných východních vědců, legendárního Mičurina, konajícího dechberoucí botanické zázraky, zpochybňující přírodu i samotnou vědu.

Po pravici Josifa Vissarionoviče se našlo místo i pro zástupce československého lidu. Dělník, rolnice, intelektuál (dobově též „novátor“) a voják. I na straně satelitního státu měla jedna z postav konkrétní podobu, reprezentant inteligence nesl tvář Julia Fučíka. Pozorný čtenář si jistě pamatuje, že postavy obou novátorů tyto postavy do fronty prosadil nestor komunistické ideologie, profesor Zdeněk Nejedlý.

O to, z čeho bude pomník vysochán, se také vedl spor. Vyhrál snad ten nejhorší možný materiál – žula. Její výběr byl příčinnou vzniku další komise, tentokrát pro výběr vhodného lomu na dodávku materiálu. Pomyslné klání o tuto jedinečnou čest vyhrála liberecká žula, objem určený k vylámání byl vypočítán na 7000 metrů krychlových v podobě 235 mnohatunových kvádrů. Vedlejším efektem byla modernizace mostů na trase Liberec – Praha, které musely být vyztuženy, aby se pod náporem plně naložených vojenských tahačů neporoučely k zemi.

Do letenského svahu byla zapuštěna patnáctimetrová železobetonová konstrukce, v jejích základech byly kameny z 23 míst Československa, od čedičové hory u Řípu až po kámen z Velehradu. Kameny se nacházely zhruba v polovině podstavce. Samotné sousoší nabylo úctyhodných rozměrů – Stalin měřil 15,5 metru, byl ze všech postav nejvyšší. Šířka dosahovala dvanáct metrů a délka fronty byla dvacet dva metrů.

Ohromující je i množství materiálu. Celkově ho bylo použito sedmnáct tisíc tun, z toho na kámen připadlo čtrnáct tisíc tun, jen hlava Josifa Vissarionoviče vážila padesát dva tun. Po dobu 495 dní na Letenské pláni pracovalo na šest stovek dělníků a 23 kameníků.

Práce na největším skupinovém sousoší v Praze nezastavila ani smrt samotného Stalina a hned poté následující úmrtí největšího československého proletáře, komunisty Klementa Gottwalda. K desátému výročí osvobození Československa Rudou armádou dostal 1. května 1955 československý lid ten největší dárek – odhalení pomníku, ze kterého zrak přecházel.

I když gigantický stavební počin myslela komunistická reprezentace smrtelně vážně, lidová tvořivost neznala hranic. A tak se do posměšného pojmenování, které plně vystihovalo stav zásobování obchodů po celé zemi, vžilo označení Fronta na maso. I Letná se dočkala díky českému humoru mazlivé přezdívky – Záprdelí. A vše vyšperkoval svou jedinečnou laskavou pointou Jan Werich, když sousoší označil za tlačenici.

A pak přišel problém, který komunistická garnitura nedomyslela. Jen necelý rok po odhalení pomníku se v Moskvě „otočily větry“. Nový sovětský vůdce Nikita Sergejevič Chruščov po Stalinově smrti rychle odstranil své hlavní rivaly a začal upevňovat svou moc i mezinárodně. Na XX. sjezdu Komunistické strany SSSR se pustil do svého předchůdce J. V. Stalina v doposud nevídaně kritickém projevu s názvem O kultu osobnosti a jeho důsledcích. S přímočarostí sedláka zde zkritizoval zločiny svého předchůdce. Projev pro straníky měl být tajný, ale v Sovětském svazu se, stejně jako u nás, všechno rozkecá.

Světové komunistické hnutí si našlo nové heslo „kult osobnosti“ a nastala doba odhalování stalinských zločinů, od Velkého teroru přes gulagy až po nucená vysídlení. A z Prahy na to vše shlížel Josif Stalin v patnáctimetrovém provedení.

I československým komunistům došlo, že doba pokročila. Po nějaké době nevyhnutelně nastal čas pomník odstranit. Tak diskrétně, jak je to se sedmnácti tunami materiálu v centru města jen možné. Mezi 19. říjnem a 6. listopadem 1962 tak nastal konec fronty. Likvidace probíhala odstřelem, jen Gruzíncova hlava zůstala ušetřena, byla odříznuta ručně. Nějakou pietu nad padlým velikánem soudruzi přece jen chtěli zachovat. I když byla snaha utajit demolici pomníku, přesto výbuchy slyšela celá Praha.

Tak nastal konec jednoho monumentu, který stál československý lid úplně nesmyslné peníze a umělecký svět přišel o talentovaného sochaře. S nadsázkou se dá říct, že jediným pozitivem byl vynucený přesun fotbalové Slavie z Letné do Vršovic, protože kvůli úpravě okolí pomníku bylo nutné zbourat i zcela nový fotbalový stadion.

Na rozdíl od Stalina vršovickému Edenu jistě odstřel nehrozí.

Zdroje: Wikipedia, Český rozhlas, Kudy z nudy, praguecityline.cz, Národní galerie, Obec Nová Ves, Novinky.c, e15.cz

 

Radka Vosáhlo

Vložil: Radka Vosáhlo