Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hlava v oblacích a kapsy neustále prázdné aneb Život Jirky Pomeje jako zběsilá jízda na horské dráze. Tajnosti slavných

13.12.2024
Hlava v oblacích a kapsy neustále prázdné aneb Život Jirky Pomeje jako zběsilá jízda na horské dráze. Tajnosti slavných

Foto: Bontonfilm

Popisek: Jiří Pomeje jako Honza v komedii o fantaziích tří kamarádek z textilní průmyslovky Čekání na Patrika

Mistr velkých citů a emocí je sám také naplno prožíval. Uměl ale s nimi mistrně zacházet. Věřil, že své sny, touhy a fantazie jednou promění v realitu, a dokázal o tom přesvědčit i okolí. A především své partnerky.

Fanfarón a nevyléčitelný romantik, především ale jedinečný gentleman jako z filmu pro pamětníky, který dokázal ženě dopřát mimořádný pocit, že je jediná a jedinečná. Právě dnes by oslavil šedesátiny Jiří Pomeje, který se chtěl stát slavným hercem a producentem. Od jeho předčasné smrti už uplynulo pět let a jeho průšvihy a skandály už dávno překonali jiní, takže smutné výročí přešla média bez povšimnutí. Je to ale trochu nefér, protože jako herec byl opravdu dobrý. Poprvé jsme se potkali už v dobách studia, protože „damáci“ a „filozofové“ to k sobě měli na pražském Starém Městě kousek, takže chodívali do stejných hospod. Se svými 191 centimetry byl nepřehlédnutelný, pěkný kluk, dobrý tanečník, gentleman a fajn společník, jako životní partner měl ale jednu „vadu“, o které kdysi můj dědeček se svým typickým humorem občas říkával: „Chlap má v rodině řešit strategicky významné problémy, například naše vztahy s Biafrou (stát existující v letech 1967-1970 na jihovýchodě Nigérie – pozn. autorky). A úkolem ženy je každodenní provoz, jako je placení účtů, jídlo, nákupy, bydlení…“ A tak bral každodenní život i Jirka.

Od baletu na DAMU

Narodil se 13. prosince 1964 v Českých Budějovicích, jeho otec Jiří byl inženýr, matka Jaroslava porodní asistentka. Už na gymnáziu začal chodit do stepařského kroužku, tanci se pak věnoval léta, z toho celé desetiletí dokonce závodně. Dokonce účinkoval i ve slavném klasickém baletu podle poemy ruského romantického básníka, prozaika a dramatika Alexandra Sergejeviče Puškina Bachačisarajská fontána, v němž ztvárnil dvojroli Poláka a Tatara. ‚Jeviště mu učarovalo, a tak se přihlásil na pražskou DAMU. Na první pokus přijat nebyl, protože měl v kádrovém profilu pomyslný černý puntík kvůli otci, jenž byl počátkem normalizace vyloučen z komunistické strany. Nakonec mu ale pohovory přinesly štěstí, protože se na poslední kolo přijelo podívat i několik ředitelů oblastních divadel. Jirka přijal nabídku angažmá ze Šumperka a hned získal role v šesti představeních.

Dvojnásobná klika

Tu měl v roce 1984 hned dvojnásobnou kliku. Nejenže mohl konečně studovat vysněné herectví, ale současně poprvé stanul i před filmovou kamerou jako jeden z chasníků ve slavné pohádce režiséra Hynka Bočana S čerty nejsou žerty. Vzápětí po něm sáhla i televize, poprvé se objevil na obrazovce v jedné z vedlejších rolí ve válečné trilogii Jiřího Adamce Dlouhý čas naděje. Pak už dostával nabídky stále častěji, a přestože šlo stále ještě o „štěky“, bylo jich čím dál víc. Studium úspěšně ukončil v roce 1988 a krátce nato dostal také první filmovou hlavní roli, postavu inženýra Marka Paara v poetickém dramatu režiséra Vladimíra Drhy Muka obraznosti, natočeném podle stejnojmenné románové předlohy Vladimíra Párala. Současně zúročil i taneční zkušenosti a podílel se jako choreograf na komedii Čekání na Patrika, která byla druhým celovečerním snímkem Petra Tučka po úspěšném debutu Copak je to za vojáka.

 

Muka obraznosti:

Nejkrásnější pár

V roce 1989 nastoupil povinnou vojenskou službu v Táboře, jako vysokoškolský absolvent pouze na rok. A mezitím došlo k listopadové revoluci a všechno bylo rázem úplně jinak i v showbyznysu. Počátkem devadesátých let odstartovalo naplno soukromé podnikání, počet firem narůstal jako v lese houby po dešti. Představě velkolepé budoucnosti podlehla i řada známých osobností a Jirka nebyl výjimkou. V roce 1992 založil producentskou firmu Fronda film, o dva roky později se poprvé dohodl na spolupráci s režisérem Zdeňkem Troškou a produkoval jeho slavnou pohádku Princezna ze mlejna. Současně se setkal během natáčení komedie Playgirls s o čtyři roky mladší Michaelu Kuklovou. Byla z toho láska jako trám a vzápětí i svatba. Byli jedním z nejhezčích párů českého showbyznysu, Jirka byl ztělesněním velkého a dominantního chlapa, který má mimo jiné i přirozenou nadvládu nad svou partnerkou. Míša přiznávala, že se jí líbí, jak ji hýčká a váží si jí. Na druhou stranu ale doma rozhodoval úplně o všem, dokonce i o její kariéře. Veřejně to nikdy nepřiznal, všichni okolo o tom ale byli přesvědčeni.

S andělem do pekel

Osudový zlom pro Jirkův život i jeho první manželství znamenal příliš velkoryse pojatý projekt, s nímž přecenil své možnosti. Romantického dramatu podle knihy Anny Marie Körnerové Andělská tvář, jehož rozpočet byl sedmdesát milionů, se v roce 2001 chopil režisér Zdeněk Troška. Podle plánu se měl stát bombou, o kterou se i v zahraničí všichni doslova poperou, manželé Kuklová a Pomeje v něm samozřejmě hráli hlavní role. „Tenhle film nám změní život! Z tebe udělá světovou hvězdu a já na něm vydělám miliony,“ stavěl Jirka vzdušné zámky před svou ženou. Už během natáčení se ale začaly projevovat problémy s nedostatkem financí, Jirka do projektu investoval vše, co měl, půjčil si, kde se dalo. A vstup projektu na filmová plátna se proměnil v ránu z milosti. Z velkolepého snu se stal propadák, přestože ho Zdeněk Troška považoval za nejzdařilejší, co kdy natočil. O další Angeliku, byť v českém vydání, prostě diváci, unavení kdejakou romantickou slátaninou, nestáli.

Pokračování v pondělí 16. prosince

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Marie Formáčková, Jiří Pomeje: Jak se plave ke dnu, FTV Prima, Blesk, iDnes.cz)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská