Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Z jedné strany ústav choromyslných, z druhé kostlivci aneb Jak se žilo v Americe za císaře pána. Tajnosti slavných

04.12.2024
Z jedné strany ústav choromyslných, z druhé kostlivci aneb Jak se žilo v Americe za císaře pána. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národního divadla

Popisek: Růžena Nasková v prosinci 1920, jako Roxana v představení slavné hry francouzského dramatika Edmonda Rostanda Cyrano de Bergerac

Důstojná a spravedlivá, snadno si získávala respekt a úctu a vždy byla nepřehlédnutelná. Přispívala tomu i výška, která byla u ženy její generace opravdu mimořádná. Měřila totiž téměř 180 centimetrů, s nimiž měla celý život problém. Většinu kolegů totiž přerostla a i vedle těch vyšších působila mohutně.

Skvělá herečka a recitátorka, která se narodila před 140 lety, sice natočila jen třináct celovečerních filmů, přesto byla nepřehlédnutelná. Růžena Nasková sice byla napohled důstojná a majestátní, smysl pro humor jí ale rozhodně nechyběl, přestože vždy a všude vyčnívala. Milovníci filmů pro pamětníky si ji určitě vybaví jako tetu Bertu v strašidelné komedii Martina Friče Tetička či jako přísnou a konzervativní babičku Růženu Bártlovou v nestárnoucí komedii Příklady táhnou, kterou sice divocí, ale slušní a spolehliví studenti přimějí nejen ke změně názorů na mlado generaci, ale dokonce i ke změně životního stylu.

Neobvyklé dětství

Narodila se 28. listopadu 1884 na pražských Královských Vinohradech a dětství prožila v zahradním domku Michnova letohrádku zvaného Amerika, v prostředí, plném nevšedních zážitků. Z jedné strany ústav choromyslných, v němž prý obdivovala krásnou Viktorku, která se přivazovala za vlasy k mřížím a zpívala operní árie, z druhé patologický ústav, kde v létě sušili venku kostlivce. „Stávali nebo seděli si tam jako na besedě a já se jich nikdy nebála. Vypadali, že jsou šťastní a že se na mě dokonce smějí,“ napsala ve své knize vzpomínek Jak šel život. Nedaleko bylo také shromaždiště takzvaných šupáků, kteří pak byli posíláni „šupem“ zpět do rodných obcí. „Potulní muzikanti, cikáni, poběhlice s dětmi nesenými jako ranec v šátku na zádech, šlejfíři, žebráci, a dokonce tam jednou přenocovali dva vousatí řečtí mniši.“ A na nedalekém Bojišti měla partu kamarádů. „Nemohlo být krásnějšího dětství nad ono, jež jsem si žila v Americe!“

Utajený bouřlivák

Matka Josefa byla dcerou řeznického mistra z Chocerad, otec Josef Nosek už sice tehdy působil jako důstojný magistrátní úředník, správce a účetní dobytčího trhu (dnešního Karlova náměstí – pozn. autorky), v mládí byl ale vyhlášený bouřlivák, literát a spolupracovník Jana Nerudy, vůdčí osobnosti májovců, literární skupiny básníků a prozaiků druhé poloviny 19. století, která navazovala na odkaz Karla Hynka Máchy, Karla Havlíčka Borovského a Karla Jaromíra Erbena. Rodák z Vysokého nad Jizerou, které je výchozím bodem do Krkonoš, Jizerských hor i Českého ráje, zůstal celý život horalem a v jeho kraji trávily pravidelně prázdniny dcery Růžena i o třináct let starší Helena, pozdější spisovatelka Helena Malířová. U strýce, který byl nadšeným hudebníkem, a otcovy tety, pamětnice novoveských lidových her.

 

Příklady táhnou:

Zrozena pro manželství?

Obě dcery zdědily otcovy umělecké sklony a později nejraději tvořily pro děti a velmi je milovaly, přestože vlastní neměly. Přísný Josef byl ale zásadně proti. Do výběru literatury jim sice nezasahoval, dokonce jim povolil i výuku hudby a občas i návštěvu divadla. Jejich budoucnost ale viděl v manželství, nikoli v „neseriózním“ světě umění. A o jeho bouřlivém mládí neměly až do jeho smrti ani ponětí. „Tatínek sám o své minulosti nikdy nevyprávěl a z jeho úst, která se dovedla jen moudře a shovívavě usmívat, neboť hlasitě se smát jsme ho nikdy neslyšely, byla by zněla neuvěřitelně historie o divochu a bouřliváku.“ Sklon k napodobování a karikatuře projevovala Růžena už odmalička, zdědila ale i hudební talent. Učila se hrát na klavír, později i začala zpívat pod vedením profesorky konzervatoře Leontine von Dötscher.

Dívčí sen

Rodina pořádala pro přátele pravidelné hudební večírky, které doprovázela na klavír a zpívala písně populárních skladatelů. Noskovi měli předplacenou lóži v Národním divadle, chodili na představení do legendárního Kravína a do Pištěkovy arény, slavnostně otevřené 30. dubna 1893, která byla prvním stálým divadlem na pražských Královských Vinohradech. Růžena, tíhnoucí k umění a literatuře, se časem stala i pravidelnou návštěvnicí Společenského klubu Slavia a Dělnické akademie a stýkala se i se sestrou Helenou s anarchisticky orientovanými spisovateli. První herecké zkušenosti získávala s ochotníky, hraním a recitací v různých akademiích. Na profesionální scéně stanula poprvé v listopadu 1900 v Libni, o rok později vystoupila v Umělecké besedě. Herectví se ale mohla začít věnovat naplno až po otcově smrti.

Ostříhaná naivka

V sedmnácti letech ji spisovatelka Růžena Svobodová představila jako adeptku tehdejší nejslavnější herečce Haně Kvapilové, která ji ale upozornila, že pro herectví je příliš vysoká a nevýrazná, má slabý hlas a špatnou artikulaci. Růžena se ale nenechala odradit, začala chodit na hodiny k historicky první tragédce českého divadla Otilii Sklenářové-Malé a současně si své pokroky prověřovala v předměstských divadlech. Získat stálé angažmá na profesionální scéně se jí ale přesto nedařilo, a tak se nakonec v roce 1904 přihlásila do konkurzu slovinského divadla v Lublani. Díky fotografii s dlouhými vlasy byla přijata pro role naivek, do Lublaně už ale dorazila ostříhaná, takže zpočátku dostávala chlapecké role. Díky pěvecké průpravě dostala několikrát příležitost i v opeře, teprve ve třetí sezóně se ale dočkala významnější příležitosti.

Pokračování v pátek 6. prosince

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Národní divadlo, Česká divadelní encyklopedie, Encyklopedie Prahy 2, Česká televize, Český rozhlas, Národní filmový archiv, Jan Kopecký: Růžena Nasková, Růžena Nasková: Jak šel život)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská