Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Tajemství nejen Ondřeje Havelky. Sobota Jaromíra Janáka

komentář 30.11.2024
Tajemství nejen Ondřeje Havelky. Sobota Jaromíra Janáka

Foto: Se svolením České televize

Popisek: Smetanova Tajemství se ujal Ondřej Havelka, režisér s vynikajícím citem pro hudební divadlo, jevištní humor i vizuálně poutavý způsob vyprávění příběhu

Říkával se kdysi takový vtip. Eliška Krásnohorská dala Smetanovi Hubičku, a pak mu prozradila Tajemství. Dvě opery, dvě pěkná libreta Krásnohorské, na tehdejší dobu docela moderní a hratelná, což třeba Dvořák v některých svých operách neměl…

Potom Krásnohorská přidala Smetanovi ještě svou Violu a zlověstnou Čertovu stěnu. ČERTOVA STĚNA se mi zdá trošku nepovedená, ale zase, nejsem ten, kdo by to mohl soudit. Kromě toho ji Cimrmani ve filmu Nejistá sezóna vhodně využili ke kritice toho, jak už tehdy, v roce 1988 (!), mluvili špatně česky nejen Češi, ale i jejich média. Mluvím o scéně, v níž cimrmanolog Jaroslav Vozáb ve filmu píše slavný dopis do ČRo: „Jsem starý člověk. Až půjdu jednou přes most Karla do divadla Národa na STĚNU ČERTA, smířím se s tím, že jste zvítězili. Ale upozorňuji vás, že to bude vítězství Pyrrhy, dříve Pyrrhovo vítězství.“ (Jaroslav Vozáb, který zemřel přesně dva dny po premiéře filmu, naštěstí nezažil naši dobu, kdy by mladí, pokud by o opeře věděli, zaručeně chtěli jít na ČERTA STĚNU.)

No ale vraťme se k jednoslovnému Tajemství. Smetana je napsal jako komickou operu, a tak se díla chopil i režisér představení, které jsme minulou neděli viděli ze záznamu v České televizi. Legrace se tam režiséru Ondřeji Havelkovi (který kupodivu kromě herectví na DAMU vystudoval i operní režii na JAMU) zdálo málo, a tak trochu přitlačil na pilu ve stylu svých oblíbených swingových klipů. Někdy jsem se chechtal, až jsem slzel, někdy ale ne:

Sbor byl pěkně nalíčený ve stylu ochotnických představení, ale přesto v prvním jednání tvořící tradiční sborové „křoví v pozadí“, občas, stylizovaným krokem, lehce připomínajícím tanec svatého Víta, dělal legraci v operetním stylu, hodícím se spíše do řachandy Na tý louce zelený. Zpívali krásně, a ve chvílích, kdy je nikdo nenutil do zbytečné legrace, i pěkně hráli.

Režisérova snaha „být nad věcí“ i dále občas z představení trčela jako pověstná sláma z bot. Třeba při překrásném lyrickém zpěvu Blaženky a Vítka si to nádherná Smetanova hudba, plná citu, nezasloužila, anebo když krásně zpíval nestárnoucí Aleš Briscein (který by při trošce snahy mohl být otcem Adama Plachetky, jemuž hrál syna), mi to pitvoření vadilo. Zvlášť když jsem si představil, jak při milostném vzplanutí musel překážet Vítkovi roh (hudební nástroj), zavěšený vpředu pod pasem. Paní Kurucová, v představení panna Róza, moje tajná láska, byla skvělá, i když vím, že Kateřina Jalovcová roli také umí.

Blaženku zpívala Jana Sibera. Dříve (když jí ještě nevadilo přechýlené příjmení) se jmenovala Markvartová. Je dcerou výborného tenoristy, který v Národním divadle léta zpíval. Přišlo mi líto, že jí nebylo příliš rozumět, jinak by známá (mezi operáky interně nazývaná menstruační) árie „Tak mi to přišlo, tak mi to trvá“ vyzněla ještě lépe. Líbil se mi i Martin Šrejma, konečně jsem slyšel roli Skřivánka, která se občas přiděluje formálně zasloužilým a národním pěvcům, krásně zazpívanou. I Franta Zahradníček, jistota všech představení, byl jako obvykle výborný.

A ještě něco mám na srdci, a napíšu to teď, na konci, aby si to každý fajnšmekr, co dočetl až sem, přečetl:

Adam Plachetka byl tak skvělý, že to bylo jako sen. Mnozí ho už odepisovali, ale kdepak, je to pěvec světové třídy a snad se na mne nikdo z také skvělých ostatních účinkujících nebude zlobit, bylo to znát. A až zhubne aspoň třicet kilo, nebo, abych nebyl zlý, tak dvacet, stane se opět idolem všech roztoužených srdéček svých obdivovatelek. Navíc nebude muset mít strach, že v závěru opery (k všeobecnému úleku a nakonec radosti a veselí), celý ušmudlaný honbou za pokladem, neproleze dvířky od kamen.

Nesmím zapomenout zmínit, že dirigoval spolehlivě přesný Robert Jindra, a i díky němu to přes mé výhrady bylo moc pěkné představení, na které (na rozdíl od mnoha jiných) můžete bez obav vzít i své děti. Budou se bavit a alespoň po dobu tohoto představení přestanou vytřeštěně zírat do mobilních telefonů. Zjistí, že na světě existuje i jiná krása, než ta vycucaná z virtuální reality.

 

QRcode

Vložil: Jaromír Janák