Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Do školy za vzděláním? Nic takového se tu neděje. A dít nebude. Komentář Štěpána Chába

komentář 28.11.2024
Do školy za vzděláním? Nic takového se tu neděje. A dít nebude. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Tužka

Vláda Petra Fialy vstupovala do svého mandátu s tím, že radikálně zefektivní školství. Pirátští kolchozníci razili líbivé předvolební heslo „mozkovna místo montovny“. Jen blb by jim na to skočil. Po třech letech vlády, která si do programu jako stěžejní bod vetkla kvalitní školství, jsme tam, kde jsme byli. Přibylo jen trochu té novodobé ideologie v osnovách a zdvojili jsme si jeden zbytečný typ školy. Jo a ještě nám začali umírat na podvýživu kuchařky a školníci.

Kdysi jsem byl až militantním odpůrcem toho, aby se školství odtrhlo od státu a dostaly ho do pazour soukromé peníze. Při pohledu na onen až nemístný „nevývoj“ a naprostou zkostnatělost ve školství postupně přehodnocuji.

Myšlenka musí jít jediným směrem. Škola má vést k tomu, aby se dítě po dospění ve světě neztratilo, aby mělo vědomosti a dovednosti, se kterými ve světě obstojí, aby se hledal talent dítěte, aby se co nejvíc lidí našlo v tom, co dělá. Zároveň aby se škola stala jakýmsi (použiju moderní anglické označení, omlouvám se), aby se škola stala jakýmsi hubem propojeným ne s úřadem práce a sociálkou, aby se hlídala docházka a trestali rodiče za její neplnění, ale propojená s firmami, se společnostmi velkých peněz, s vědou, s velkými kulturními institucemi, s „big tech firmami“. A klidně i nadnárodními. Hrát si v tomto případě na českého Honzu, co se mu nechce vstávat z pece, je pro škodu všech. Regulérně ano.

Ale my neustále jedeme systém Marie Terezie a zarputile tvrdíme, že když se dítě posadí v osm ráno do lavice a ve dvě odpoledne vstane, je to nejlepší forma školy. Není, je to nejhorší forma vzdělávání, jakou jen můžeme nabízet. A to násobně proto, že je pod kuratelou státu. Ne, nepřehodnocuji postupně, já spoluúčastí státu na vzdělání začínám pohrdat. Brzdí každého jednotlivého žáka a studenta.

A šel bych ještě dál. Necentralizovat. Zavést i systém učedníků. Vždyť o kolik lepšího truhláře si vyškolí truhlářská dílna než nějaký truhlářský učňák, kde víc řeší kázeňské přestupky, než dobře říznuté prkno na poličku. O kolik lepšího programátora vyškolí firma, která programuje třeba počítačové hry než střední škola, kde se z 90 % učí státem nařízený balast. Proč by takoví studenti nemohli už za studia a s podporou školy vydělávat, zakládat své firmy, budovat a jít si za svým? Už jen to by zvedlo zemi o značný kus. A proč by v české garáži s podporou školy nemohl vzniknout nějaký budoucí Google, budoucí Microsoft, budoucí cokoliv, jen ne budoucí fronta na pracáku. Nebo fronta před montovnou.

Co stihla naše vláda, která si vetkla jako stěžejní bod zefektivnit a zkvalitnit školství? Zavedla do rámcového vzdělávacího programu kontroverzní otázky a vytvořila takzvaná všeobecná lycea, tedy obdobu všeobecných gymnázií, kterých je všude jako malých psů. Zefektivnění? Nulové. Zkvalitnění? Nulové. Vize? Žádné. Jen další byrokratický krok.

Ale právě s decentralizovaným školstvím, které by nebylo pod kuratelou státu, by nám tady teprve vznikla ona „mozkovna místo montovny“. Nynější systém školství vede k průměrnosti a k neschopnosti. A k neohebnosti.

A že by rodiče měli problém takové školy uplatit? Stát by na takovém přístupu nesmírně zbohatl, nechával by logicky daleko víc peněz v peněžence lidí a ekonomika celé země by raketově rostla. Naopak, to, že jsme neustále v závěsu za státem, zdržuje a vede do chudoby. Pryč s tím. Jak říkal Petr Fiala před volbami a po volbách na to dokonale zapomněl: „Jestli mám na něčem v politice padnout, tak méně státu, méně byrokracie, více svobody a menší daně, to za to stojí.“ Je to slohově trochu kostrbaté, pravda, ale je to pan premiér Fiala, od něho nemůžeme chtít moc.

Zdroje: Novinky, iDnes

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb