Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Krškův zázrak z třetího ročníku aneb Jak dohnat zamilovaného nápadníka k šílenství. Tajnosti slavných

04.11.2024
Krškův zázrak z třetího ročníku aneb Jak dohnat zamilovaného nápadníka k šílenství. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národního filmového archivu

Popisek: Jana Rybářová jako Anička Karasová, která si se zamilovaným septimánem Janem Ratkinem jen pohrává v Krškově filmové adaptaci románu Fráni Šrámka Stříbrný vítr

Zlatou střední cestu neznala a dělat kompromisy ji život nestihl naučit. Romantická naivka jako by byla vystřižená z románku Červené knihovny. Do všeho šla po hlavě a zamilovávala se téměř na potkání. Zásadně ale jen platonicky.

Nikdy o sobě nepřestala pochybovat, přestože měla na první pohled vše, o čem jen může žena snít. Byla krásná, talentovaná a hned první velká role ji proměnila v hvězdu, které ležely davy fanoušků ležely u nohou. „Našel jsem zázrak. Je to čarokrásný zjev,“ netajil se nadšením režisér Václav Krška, když ji objevil ve třetím ročníku taneční konzervatoře pro svoji filmovou romanci Stříbrný vítr. Jana Rybářová se stala neuvěřitelně rychle jednou z nejpopulárnějších hereček druhé poloviny padesátých let, její bratr Ivo byl ale přesvědčen, že trpěla nějakou formou duševní nemoci. A když pak potkala osudovou lásku, ocitla se na rozcestí, z nějž nebylo návratu.

Komunisté předurčili její osud

Narodila se 31. března 1936 v pražských Střešovicích do rodiny elektroinženýra a už v raném dětství se u ní začaly projevovat umělecké sklony. Soukromě se učila hrát na klavír a v deseti letech se stala členkou baletního kroužku ve Smetanově divadle, který vedl skvělý tanečník a choreograf Robert Braun. Ve všem ji všemožně podporovala především maminka, která na ni byla velmi hrdá. Po pěti třídách obecné školy přešla na francouzské gymnázium, které ale vzápětí komunistický režim zrušil, čímž vlastně předurčil její další osud. Musela se vrátit na základní školu na Pohořelci, začala si psát deník a s kamarádkami se pokoušela o milostné povídky ve stylu červené knihovny. A romantického snu o kariéře zbožňované hvězdy se odmítala vzdát, takže chodila alespoň do dramatického kroužku.

Okouzlený režisér

Pro studium herectví na konzervatoři byla příliš mladá, na tento obor přijímali až od osmnácti let, takže se přihlásila do tanečního oddělení, kam mohla už jako patnáctiletá. Studovala klasický balet a tanec a už ve třetím ročníku, kde padla do oka Václavu Krškovi, právě když konečně mohl převést na filmový záznam milovaný Stříbrný vítr Fráni Šrámka hledal vhodnou představitelku Aničky Karasové. Křehká, plachá, naivní, cituplná i vášnivě romantická, teprve sedmnáctiletá Jana umocňovala svůj přirozený a upřímný herecký projev graciézní postavou, pronikavýma očima a atraktivním zjevem. „Řeknu vám, že s takovým plachým děvčetem jsem se ještě dosud nesetkal. Když ke mně přišla, hlavu nepozvedla, oči na špičkách bot a jen šeptala,“ prozradil později Krška.

 

Stříbrný vítr:

Absolventka hvězdou

Anička v romanci Stříbrný vítr se stala její nejlepší rolí. Diváky uchvátila temperamentem, upřímností i nevšedním půvabem, vykouzleným vzácnou kombinací čokoládově hnědých očí a světlých vlnitých vlasů. V roce 1955 úspěšně absolvovala taneční obor a vzápětí dostala první stálé angažmá v Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého, dnešním Švandově divadle na pražském Smíchově. O rok později se poprvé mihla ve vedlejší roli i na televizní obrazovce jako jedna z dívek na táboře v psychologickém dramatu Robinsonka, natočeném podle stejnojmenného románu Marie Majerové, a dostala jednu z hlavních rolí v absolventském filmu režiséra Jana Valáška st. V ulici je starý krám. Stala se jednou z nejobdivovanějších hereček, měla peníze, úspěch, obdiv… Přesto nedokázala být šťastná.

Těžce zkoušený romantik

Její první velkou láskou se stal o několik let starší kolega Karel, s nímž od sedmnácti chodila čtyři roky. Popravdě ale žila ve svých romantických představách o lásce a vodila se s ním jen vodila za ručičku. Byl do ní bláznivě zamilovaný, psal milostné dopisy, nosil květiny… Časem se ale začaly do vztahu vkrádat neshody. Karel chtěl milostný vztah se vším všudy, což ale Jana odmítala. Vysnila si lásku z dívčích románků a jediné, k čemuž byla svolná, byl občasný polibek. Doháněla ho tím k šílenství, takže každá jejich schůzka končila hádkou. Dokonce prý vyhrožoval sebevraždou i tím, že ji zabije. Vyčítal jí, že ho proměnila v nešťastného, zlomeného muže, neustále se rozcházeli a udobřovali. „Chtěla bych se umět chtít zabít, protože už nevím, jak z toho všeho ven. Žít neumím, lásku neumím, hrát neumím a hlavně nevím, jak hrát líp,“ napsala do svého deníku v dubnu 1956.

Pokračování ve středu 6. listopadu

(Zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Blanka Kovaříková: Zápisník, Jaroslav Opavský: Nedozpívaná píseň Jany Rybářové, Filip Hynek: Jana Rybářová a její rukopisné deníky)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská