Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Celý život v poklusu a nesplněný velký sen legendárního profesora Hrbolka. Tajnosti slavných

30.09.2024
Celý život v poklusu a nesplněný velký sen legendárního profesora Hrbolka. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Filmového studia Barrandov

Popisek: František Kovářík jako stařičký profesor češtiny Hrbolek v nesmrtelné komedii Marečku, podejte mi pero!

Co znamená mít hlad jako herec, si vyzkoušel na vlastní kůži. Opravoval hrnce, hrál po hospodách za misku polévky a krajíc chleba, ve sněhu chodil bos, dokonce žil jako poustevník. A životní role se dočkal až v devadesáti.

Svoji nejkrásnější filmovou postavu ztvárnil až ve věku, v němž už si většina kolegů před kameru netroufne, s devíti křížky na krku. Roztomilého stařičkého češtináře mu svěřil režisér Oldřich Lipský v komedii Marečku, podejte mi pero!, kterou natočil podle scénáře Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka. Drobná postava a vlídná venkovská tvář předurčily nestora českého herectví Františka Kováříka ke ztvárňování postav různých dědečků, strejčků či roztomilých blázínků, jeho hřejivý projev, životní zkušenosti, jemný humor, okouzlující mimika, jedinečná dikce a hlas dodávaly jeho hrdinům lidskost. Nezapomenutelný František Kovářík sice v divadle ani ve filmu velkou hlavní roli nikdy nedostal, i v těch malých ale na sebe dokázal strhnout veškerou pozornost. Odešel navždy právě před čtyřiceti lety, v den svých 98. narozenin. Stých, na které se tolik těšil, už se nedočkal.

Marečku, podejte mi pero!:

Na živnost neměl plíce

Narodil se 1. října 1886 jako jeden z devíti potomků plzeňského kameníka Františka Kováříka a jeho ženy Anny, dvě ale zemřely krátce po porodu. Původně měl převzít živnost, jenže v mládí prodělal těžký zápal plic a zdálo se, že ho nepřežije. Nakonec nad nemocí zvítězil, kvůli podlomenému zdraví ho ale otec na doporučení lékařů k fyzicky náročné kamenické práci nenutil. Místo toho se vyučil v Plzni zámečníkem, odmalička ho to ale táhlo k divadlu a cirkusu, takže se dokonce začal v Sokole věnovat akrobacii. Už v pouhých sedmnácti letech ale obul boty z toulavého telete a vyrazil se strýčkem na zkušenou do Ameriky.

Poprvé před kamerou

Za velkou louží se živil různými podřadnými pracemi, například jako pomocník u řezníka nebo v tiskárně. Na divadlo ale ani tam nezapomněl a připojil se v Chicagu k ochotníkům. Domů se vrátil v roce 1908 a divadlu už zůstal věrný. V následujících pěti letech vystřídal několik kočovných divadelních společností a krátce před první světovou válkou konečně získal první stálé angažmá v pražském Švandově divadle. Tehdy také poprvé stanul před filmovou kamerou, režisér Jiří Steimar ho obsadil v roce 1913 jako holiče v komedii Pan profesor, nepřítel žen, film se ale nedochoval.

 

Maryša:

Svérázná samoléčba

První světovou válku prožil v rodné Plzni, pracoval ve Škodových závodech a od roku 1915 hrál pohostinsky v Městském divadle. A to se mu v roce 1917 málem stalo osudným. Tenkrát se totiž jako rekvizity používaly skutečné meče. Při jednom souboji na jevišti byl zasažen do ruky, ostří mu proťalo tepnu a hrozila mu amputace. A tak se rozhodl pro svéráznou samoléčbu, začal žít jako pravý poustevník. Nechal si narůst plnovous, přestal pít i kouřit a chodil bos na dlouhé procházky, dokonce i v zimě ve sněhu. V roce 1919 vyrazil pěšky na pouť po Čechách, vydělával si opravami hrnců a hrál loutkové divadlo pro děti po hospodách. A v roce 1920 získal angažmá v pražském Vinohradském divadle.

Odpočinek ho nebavil

Po druhé světové válce se podílel na vzniku scény Činohra 5. května, zároveň působil v zájezdové skupině Jindřicha Plachty a v letech 1947 až 1949 byl uměleckým ředitelem Pražského divadla pro mládež, které fungovalo pod hlavičkou Vinohradského divadla. Na Vinohrady (tehdy Ústřední divadlo čs. armády) se nakonec v roce 1949 vrátil a zůstal členem jeho souboru až do oficiálního odchodu do důchodu v roce 1959. Zaslouženého odpočinku si neužívat nechtěl, říkával, že by ho to nebavilo. Dál spolupracoval s filmem a televizí a jeho drobná postava a milá venkovská tvář ho předurčovaly pro role různých dědečků, strejčků, blázínků, tuláků a podobných postav, mnohem starší muže, než ve skutečnosti byl, už před čtyřicítkou. Nezapomenutelným byl třeba jako starý mlynář v legendární pohádce Pyšná princezna. Hrál opravdově a realisticky, jeho hřejivý projev a milý humor přinášely radost, i malými hrdiny dokazoval, že je velkým hercem. Nezapomenutelný se stal především jeho profesor Hrbolek v komedii Marečku, podejte mi pero!, kterého hrál v devadesáti letech.

 

Na samotě u lesa:

Už nejste žádný mladík, mladíku

Naposledy stanul před kamerou jako roztomile senilní stařeček v hořké komedii Věry Chytilové Faunovo velmi pozdní odpoledne, který hlavnímu protagonistovi říká: „Už nejste žádný mladík, mladíku. A bude to ještě horší. Věřte mi, já mám zkušenosti.” Tenkrát mu bylo už neuvěřitelných devadesát sedm a patřil k nejdéle aktivně působícím českým hercům. Dokonalý byl i při práci s mikrofonem, namluvil například desetidílný cyklus vlastních vzpomínek. Už v roce 1926 vydal knížku esejí, nazvanou Pozoruji, pociťuji, přemýšlím, věřím…, a v roce 1982 vyšla jeho vzpomínková kniha Kudy všudy za divadlem. Vedle dvou státních vyznamenání od komunistického režimu získal František Kovářík i řadu dalších ocenění a byl jmenován Zasloužilým a Národním umělcem. Velké přání zahrát si další pěknou postavu ke stým narozeninám si už bohužel splnit nestihl. Navždy odešel přesně v den devadesátých osmých narozenin, 1. října 1984.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Český rozhlas, Náš region, František Kovářík: Kudy všudy za divadlem)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská