Korporátní sbírka Pražské plynárenské čítá více než 550 děl. Nechybí Toyen či Fára
11.09.2024
Foto: Pražská plynárenská, se svolením
Popisek: Pohled na sbírku
Galerie Smečky je výstavní a společenský prostor v centru Prahy, který se zaměřuje na prezentaci současných výtvarníků spolu s jedinečnou sbírkou české koláže, kterou vlastní společnost Pražská plynárenská.
Korporátní sbírka Pražské plynárenské čítá více než 550 děl. Ve sbírce jsou zastoupeni všichni významní čeští autoři i autorky, kteří se médiu koláže ve 20. století věnovali. Jádro předválečné avantgardy tvoří práce Toyen, Jindřicha Štyrského či Adolfa Hoffmeistera. Poválečnou tvorbu reprezentují jména Jiřího Koláře, Běly Kolářové, Jana Koblasy, Libora Fáry, Květy Pacovské či Karla Trinkewitze.
Galerie Smečky zahájila svou činnost v roce 2005 a od té doby uspořádala desítky výstav významných českých výtvarníků. Součástí je vždy i pestrý doprovodný program. Podpora společensko-kulturního dění v metropoli patří mezi jeden z pilířů odpovědného podnikání koncernu Pražská plynárenská.
Výstava Metody Kolář – Kasalová je 81. výstavou v pořadí. Bude dialogem mezi výtvarníky Jiřím Kolářem a Janou Kasalovou ohledávající možnosti výrazových prostředků obou autorů a jejich vzájemnou výpověď. Podobnost jednotlivých vizuálních prvků pojí oba autory do vzájemného kontinuálního rozhovoru, v kterém tkví jisté napětí a určitý generační střet, který není nutně agresivní.
Pohled na jedno z děl. Foto: Pražská plynárenská, se svolením
Jana Kasalová se narodila v roce 1974 v Turnově do rodiny výtvarníků Svatopluka Kasalého a Jany Kasalové, dětství strávila v severočeském Železném Brodě. Od sklářské rodinné tradice se odchýlila již studiem textilního a oděvního návrhářství na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně, následně studovala malbu u Jiřího Načeradského na brněnské Fakultě výtvarných umění; v devadesátých letech absolvovala také dvě stáže – na pražské AVU (1996) a rok na to na Winchester School of Art (University of Southampton, Velká Británie). V roce 1999 odjela na rezidenci v New Yorku. Své doktorské studium se Kasalová rozhodla absolvovat ve Španělsku v Cuence a Madridu na Universidad Castilla-La Mancha a Universidad Complutense.
Tvorbu Jany Kasalové lze dle různých typů médií rozčlenit do tří širších kategorií: práce na papíře, práce na plátně a práce s využitím nových médií. Tyto formálně vymezené oblasti částečně reflektují i své vlastní tematické vymezení: první dvě formy umělkyně používá především pro zpracování obsahů týkajících se paměti v horizontu času a prostoru (mapy či krajiny v kartografické podobě) a lidské tělesnosti (práce vytvořené s využitím mateřského mléka). Fotografie a videa se pak z velké části zabývají dualitou člověka a zvířete, kultury a přírody.
Soubor prací Jany Kasalové je konzistentní, její rukopis je snadno rozpoznatelný a způsob, jakým nakládá s celou šíří médií včetně kresby napříč pevným souborem témat, je ojedinělý. Její tvorba byla vystavena napříč Evropou a je zastoupena v mnoha soukromých sbírkách především ve Španělsku a v Itálii.
https://sites.google.com/view/kasalova/jana-kasalova/
Pohled na jedno z děl. Foto: Pražská plynárenská, se svolením
Jiří Kolář je jedním z nejvýznamnějších českých výtvarníků a také básníků 20. století, autor mnoha originálních výtvarných technik. Ačkoliv se on sám považoval především za básníka, vystavil první koláže ovlivněné surrealismem a poetismem již v roce 1937, od 50. a 60. let zasahovala jeho tvorba do výtvarného umění již zcela pravidelně. Od roku 1979 žil v emigraci ve Francii; do České republiky se vrátil na konci 90. let.
Kolář se koncem 50. let postupně rozešel s literaturou („Není třeba mluvit, abychom řekli své“), a přestal být existenčně závislý na ideologickém dozoru ve státních nakladatelstvích. Zprvu vedl fotografický deník, experimentoval s tzv. konkrétní (předmětnou nebo evidentní) poezií, slova nahrazoval objekty nebo obrázky a postupně přešel ke kolážím a stal se objevitelem neotřelých postupů, např. roláže, proláže či muchláže nebo chiasmáže.
Od roku 1963 vystavoval v zahraničí a byl zastoupen na řadě prestižních výstav – Between Poetry and Painting, London Inst. Contemporary Art, 1965, Documenta, Kassel, 1968, X. bienále Sao Paulo, 1969, Expo Ósaka, 1970, Guggenheimovo muzeum v New Yorku, 1975, 1979, 1985.
Jiří Kolář je jednou z největších světových osobností koláže a jeho dílo inspiruje další generace.
https://www.artlist.cz/jiri-kolar-3993/
Komerční prezentace.
Vložil: Zdeněk Svoboda