Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Korporátní sbírka Pražské plynárenské čítá více než 550 děl. Nechybí Toyen či Fára

11.09.2024
Korporátní sbírka Pražské plynárenské čítá více než 550 děl. Nechybí Toyen či Fára

Foto: Pražská plynárenská, se svolením

Popisek: Pohled na sbírku

Galerie Smečky je výstavní a společenský prostor v centru Prahy, který se zaměřuje na prezentaci současných výtvarníků spolu s jedinečnou sbírkou české koláže, kterou vlastní společnost Pražská plynárenská.

Korporátní sbírka Pražské plynárenské čítá více než 550 děl. Ve sbírce jsou zastoupeni všichni významní čeští autoři i autorky, kteří se médiu koláže ve 20. století věnovali. Jádro předválečné avantgardy tvoří práce Toyen, Jindřicha Štyrského či Adolfa Hoffmeistera. Poválečnou tvorbu reprezentují jména Jiřího Koláře, Běly Kolářové, Jana Koblasy, Libora Fáry, Květy Pacovské či Karla Trinkewitze.

Galerie Smečky zahájila svou činnost v roce 2005 a od té doby uspořádala desítky výstav významných českých výtvarníků. Součástí je vždy i pestrý doprovodný program. Podpora společensko-kulturního dění v metropoli patří mezi jeden z pilířů odpovědného podnikání koncernu Pražská plynárenská.

Výstava Metody Kolář – Kasalová je 81. výstavou v pořadí. Bude dialogem mezi výtvarníky Jiřím Kolářem a Janou Kasalovou ohledávající možnosti výrazových prostředků obou autorů a jejich vzájemnou výpověď. Podobnost jednotlivých vizuálních prvků pojí oba autory do vzájemného kontinuálního rozhovoru, v kterém tkví jisté napětí a určitý generační střet, který není nutně agresivní.

Pohled na jedno z děl. Foto: Pražská plynárenská, se svolením

Jana Kasalová se narodila v roce 1974 v Turnově do rodiny výtvarníků Svatopluka Kasalého a Jany Kasalové, dětství strávila v severočeském Železném Brodě. Od sklářské rodinné tradice se odchýlila již studiem textilního a oděvního návrhářství na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně, následně studovala malbu u Jiřího Načeradského na brněnské Fakultě výtvarných umění; v devadesátých letech absolvovala také dvě stáže – na pražské AVU (1996) a rok na to na Winchester School of Art (University of Southampton, Velká Británie). V roce 1999 odjela na rezidenci v New Yorku. Své doktorské studium se Kasalová rozhodla absolvovat ve Španělsku v Cuence a Madridu na Universidad Castilla-La Mancha a Universidad Complutense.

Tvorbu Jany Kasalové lze dle různých typů médií rozčlenit do tří širších kategorií: práce na papíře, práce na plátně a práce s využitím nových médií. Tyto formálně vymezené oblasti částečně reflektují i své vlastní tematické vymezení: první dvě formy umělkyně používá především pro zpracování obsahů týkajících se paměti v horizontu času a prostoru (mapy či krajiny v kartografické podobě) a lidské tělesnosti (práce vytvořené s využitím mateřského mléka). Fotografie a videa se pak z velké části zabývají dualitou člověka a zvířete, kultury a přírody.

Soubor prací Jany Kasalové je konzistentní, její rukopis je snadno rozpoznatelný a způsob, jakým nakládá s celou šíří médií včetně kresby napříč pevným souborem témat, je ojedinělý. Její tvorba byla vystavena napříč Evropou a je zastoupena v mnoha soukromých sbírkách především ve Španělsku a v Itálii.

https://sites.google.com/view/kasalova/jana-kasalova/

Pohled na jedno z děl. Foto: Pražská plynárenská, se svolením

Jiří Kolář je jedním z nejvýznamnějších českých výtvarníků a také básníků 20. století, autor mnoha originálních výtvarných technik. Ačkoliv se on sám považoval především za básníka, vystavil první koláže ovlivněné surrealismem a poetismem již v roce 1937, od 50. a 60. let zasahovala jeho tvorba do výtvarného umění již zcela pravidelně. Od roku 1979 žil v emigraci ve Francii; do České republiky se vrátil na konci 90. let.

Kolář se koncem 50. let postupně rozešel s literaturou („Není třeba mluvit, abychom řekli své“), a přestal být existenčně závislý na ideologickém dozoru ve státních nakladatelstvích. Zprvu vedl fotografický deník, experimentoval s tzv. konkrétní (předmětnou nebo evidentní) poezií, slova nahrazoval objekty nebo obrázky a postupně přešel ke kolážím a stal se objevitelem neotřelých postupů, např. roláže, proláže či muchláže nebo chiasmáže.

Od roku 1963 vystavoval v zahraničí a byl zastoupen na řadě prestižních výstav – Between Poetry and Painting, London Inst. Contemporary Art, 1965, Documenta, Kassel, 1968, X. bienále Sao Paulo, 1969, Expo Ósaka, 1970, Guggenheimovo muzeum v New Yorku, 1975, 1979, 1985.

Jiří Kolář je jednou z největších světových osobností koláže a jeho dílo inspiruje další generace.

https://www.artlist.cz/jiri-kolar-3993/

Komerční prezentace. 

Vložil: Zdeněk Svoboda