Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ministře Výborný, a ženskou obřízku povolíte kdy přesně? Komentář Štěpána Chába

komentář 10.09.2024
Ministře Výborný, a ženskou obřízku povolíte kdy přesně? Komentář Štěpána Chába

Foto: Hans Štenbera

Popisek: Marek Výborný

Ministr zemědělství Marek Výborný, vzděláním teolog, prosadil do novely usnadnění rituálních halal a košer porážek. Tedy porážek podle muslimských a židovských zvyklostí, kdy se při porážce zvířete musí vyslovovat jméno boží. A to za plného vědomí zvířete. Tedy za ukrutného utrpení zvířete. A tak mě napadá, kdy asi tak ministerský muftí z lidovecké strany začne do zákona protlačovat ženskou obřízku. V některých muslimských zemích je tradice zmrzačit každou ženu. Měli bychom to také dopravit do té naší země. Abychom šli s dobou.

Evropská civilizace chce všechno co nejšetrněji. Nedávno jsme si, jako jediná země střední Evropy, zakázali klecové chovy. Co na tom, že si tím zlikvidujeme drůbežářství, protože naši drůbežáři budou mít problém konkurovat Polsku, které si klecové chovy nezakázalo. Nezajímavé, nám jde o to, aby se u nás chovná zvířata cítila jako v lázních. A je to tak dobře. Když už jsme živi z jejich masa, měli bychom se k nim chovat co nejšetrněji. S co největší snahou nechovat se k hospodářským zvířatům jako hulváti z Mengeleho chovu.

A pak do toho šlápne lidovecký ministr Výborný a začne do české legislativy protlačovat pozvánku pro naprosto barbarskou porážku zvířat. Je ve výsledku nesmírně komické, že do stejné novely se dostalo jak byrokratické zjednodušení barbarské halal a košer porážky, tak i ekologickými batikovanými kovboji prosazená porážka na pastvině, která má za cíl porazit zvíře v jeho nejpřirozenějším prostředí za naprosto minimální přítomnosti stresu z jatek a továrny na smrt. Dva naprosto rozdílné postupy. Porazit zvíře za neskutečného utrpení, a porazit zvíře tak, aby mu ani nedošlo, že k něčemu došlo, takovou rychlostí k jeho porážce dojde.

Dovolím si připomenout existující zákon §302 o týrání zvířat. „Kdo týrá zvíře surovým nebo trýznivým způsobem, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až na tři léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.“ V druhém odstavci stojí další zajímavá věta. „Odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo zákazem činnosti bude pachatel potrestán, a) spáchá-li takový čin veřejně nebo na místě veřejnosti přístupném, b) spáchá-li takový čin jako člen organizované skupiny, nebo c) pokračuje-li v páchání takového činu po delší dobu.“ A můžeme citovat i třetí odstavec: „Odnětím svobody na dvě léta až šest let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 na větším počtu zvířat, b) způsobí-li takovým činem týranému zvířeti trvalé následky na zdraví nebo smrt, c) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 zvlášť surovým nebo trýznivým způsobem, nebo d) spáchá-li takový čin opětovně.

Znění tohoto zákona velmi přesně popisuje, jak by mělo být zacházeno s halal nebo košer řezníkem.

Pokud mu samozřejmě lidovecký muftí Výborný neumete cestičku a nevytvoří mu pro jeho absurdní rituální týrání zvířat výjimku.

Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. Moje svoboda začíná tam, že k potravě se máme dostávat s co největším ohledem a šetrností ke zvířeti, které chceme porazit a naložit si na talíř. Považuju za výraz absolutního barbarství, když se porážka zvířete změní na trýznění a týrání. A je mi ale úplně ukradené, že to některým lidem „přikazuje Bůh“. Moje svoboda je velmi v nesouladu s tím, že by se v naší republice, která dbá na humánnost porážek a na co největší eliminaci utrpení zvířete, zaváděly tyto středověké praktiky. Takovým praktikám česká legislativa nesmí jít naproti. Ba naopak, má je, po vzoru Dánska, Polska, Norska, Islandu, Švédska nebo Švýcarska, přísně zakázat. Je to týrání zvířete, pane Výborný. Právě jste prosadil, že fanatici budou o to jednodušeji legálně týrat zvířata. Ani hrábě bych si o vás neopřel.

Během košer předporážky musí být zvíře naživu a při vědomí, zatímco rituál Halal vyžaduje pouze to, aby bylo zvíře naživu. Jakákoli forma omráčení, která způsobí, že zvíře před porážkou necítí bolest, není pro košer přijatelná, zatímco pro halal je preferováno neomráčení, ale reverzibilní formy omráčení jsou široce přijímány a praktikovány. Halal metoda také toleruje omráčení po porážce, aby se zabránilo nekontrolovaným pohybům po vykrvácení zvířat. Kromě toho je globální objem a hodnota obchodu s halal a košer masem obrovský a zvláště vzrostl po nárůstu počtu islámských komunit po celém světě. Odhaduje se, že celosvětový a evropský trh s halal potravinami má hodnotu kolem 547 a 77 miliard dolarů ročně.

National Library od Medicine

 

V roce 2014 Dánsko rozhodlo, že islámské a židovské jateční praktiky jsou nehumánní a vyžadovalo, aby všechna zvířata byla omráčena před zabitím kvůli jídlu, což vyvolalo debatu o náboženské svobodě a relativní škodlivosti různých praktik.

V roce 2019 Belgie zakázala košer a halal porážku.

V roce 2020 průzkum ukázal, že 9 z 10 Evropanů chce, aby jejich vlády zakázaly porážení zvířat, která nebyla omráčena.

V prosinci 2020 Evropský soudní dvůr rozhodl, že členské státy EU mohou vyžadovat předchozí reverzibilní omráčení.

Wikipedia

 

Zdroje: iDnes, iRozhlas, National Library od Medicine, Wikipedia

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb