Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Povýšení diletantismu na umění a jak to doopravdy bylo s „Fitz“ Pilarkou. Tajnosti slavných

12.07.2024
Povýšení diletantismu na umění a jak to doopravdy bylo s „Fitz“ Pilarkou. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením České televize

Popisek: Eva Pilarová s Waldemarem Matuškou v televizní adaptaci představení divadla Semafor z roku 1961 Zuzana je zase sama doma

VIDEO Každý ji bezpečně poznal už při prvních tónech, pěvecká legenda se mohla chlubit jedním z nejlepších hlasů, jaký kdy česká populární hudba měla. Davy ji milovaly, kdekdo jí záviděl. Leckdy ale opravdu nebylo co.

Krásný, silný a barevně zajímavý, naprosto nezaměnitelný hlas. O majitelku sopránu s rozsahem tři a půl oktávy a s vynikající pěveckou technikou by se nejvýznamnější světové operní scény praly, ji ale mnohem víc lákal swing a jazz. Drobná plavovláska, která vtrhla do naší populární hudby jako uragán a zářila na ní šedesát let, se stala právem legendou. „Povýšila interpretaci moderní písničky do oblasti uměleckého projevu a položila tak prvou překážku do cesty pěveckému primitivismu a diletantství v tomto žánru… Pokládám ji za naši první jazzovou zpěvačku,“ prohlásil o Evě Pilarové v roce 1968 spisovatel Josef Škvorecký. Traduje se, že vymyslel i její přezdívku „Fitz“ Pilarová podle legendární americké jazzové hvězdy Elly Fitzgeraldové. Ve skutečnosti to ale byl nápad Jiřího Suchého, Škvorecký ale v roce 1962 napsal v roce 1962 Ódu na Evu „Fitz“ Pilarovou – první českou jazzovou zpěvačku, která vyšla v Lidových novinách. A také se ochotně stal o téměř třicet let později autorem doslovu k její knize Vzpomínání.

 

Láska nebeská:

Pilná studentka

Pomalu se blíží výročí, které bychom neměli přejít bez povšimnutí. Právě před 85 lety, 9. srpna 1939, se brněnskému krejčímu Ladislavu Bojanovskému a jeho manželce, švadleně Františce, narodila dcera Eva, která začala zpívat nejspíš ještě v peřince. Velmi brzy se začala cílevědomě hudebně vzdělávat, hrála na klavír, zpívala ve sboru, mimo jiné vystupovala i s dětským sborem brněnského studia Československého rozhlasu. Soprán s rozsahem tří oktáv jí od mládí umožňoval zpívat i klasiku. Přesto nejprve odmaturovala na čtyřleté vyšší hospodářské škole, a teprve pak začala studovat na JAMU operní zpěv. Poprvé se vdávala už v jednadvaceti letech za kontrabasistu Milana Pilara, a nebýt jeho, možná by strávila celou kariéru jako sólistka operního sboru. Vypravit se jen tak do Prahy, k tomu by plachá Eva, která ani navzdory velkolepým úspěchům nikdy nedokázala úplně překonat trému, sama zřejmě nikdy nesebrala odvahu. O pět let starší muzikant se ale rozhodl, že tak krásný hlas nenechá ladem, a ušil na ni boudu.

Manželův podraz

Během studia začala vystupovat v Satirickém divadle Večerní Brno, které vzniklo na sklonku padesátých let z několika brněnských kulturních skupin a základem jeho repertoáru byly estrádní improvizované večery. A pak přišel Pilar s prosbou, zda by ho nedoprovodila do Prahy, kde musí něco vyřídit. A Eva netušila, že nejede přes půl republiky kvůli němu, ale kvůli sobě. „Ke konkurzu mě dostal podvodem. Řekl, že si jde něco vyřídit do divadla, abych šla s ním, a když jsme vešli, oznámil dvěma pánům, že přivedl tu zpěvačku z Brna, jak slíbil. Ti dva pánové, jak jsem později zjistila, se jmenovali Jiří Suchý a Jiří Šlitr,“ přiznala před lety deníku Blesk. Během konkurzu seděli v hledišti dva pánové, jeden s brýlemi, druhý s knírem. „Brýlatý se při mém zpěvu se silným brněnským přízvukem strašně smál, ten kníratý zhnuseně odešel. Jak jsem se později dověděla, byli to Karel Štědrý a Waldemar Matuška,“ vzpomínala.

 

Je nebezpečné dotýkat se hvězd:

Láska nebeská

Konkurs vyšel a Eva se stala v roce 1960 novou členkou souboru divadla Semafor. Zhruba rok se pak s Matuškou jen zdvořile zdravili, takže ji velmi překvapilo, že když měl zpívat v představení Zuzana je zase sama doma Lásku nebeskou s Hanou Hegerovou, prohlásil, že by to raději zkusil s tou Pilarkou. Dne 22. října 1961 se uskutečnila v pražské Městské lidové knihovně premiéra a zrodil se nesmrtelný hit. Dne 14. prosince byla dokončena ve Studiu Strahov nahrávka a počátkem roku 1962 se na pultech objevila deska, která šla doslova na dračku. O pár měsíců později vyhrál nad Suchým a Šlitrem konkurent Darek Vostřel, který jim přetáhl jejich největší hvězdy jen přes Vodičkovu ulici do Divadla Rokoko. S Waldemarem Matuškou a Karlem Štědrým k němu odešla i Eva, vzápětí na ni ale dolehly první v vážné potíže. Manžel Milan totiž emigroval, když synu Milanovi byly pouhé tři měsíce. Státní hranice směrem na západ se kvůli tomu pro ni definitivně uzavřely a další dva roky trvalo, než alespoň dosáhla rozvodu na dálku.

První dřina před kamerou

V roce 1963 stanula poprvé i před kamerou v legendárním filmovém muzikálu Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka Kdyby tisíc klarinetů, v němž zazářila jako sboristka dívčí školy úžasným duetem s Karlem Gottem Je nebezpečné dotýkat se hvězd. „Duet nás bavil od první korepetice s Jiřím Šlitrem. A když člověka něco baví, jde to samo, nahrávání bylo otázkou několika málo chvil.“ Samotné natáčení však bylo velmi náročné. Točilo se mimo Prahu a většina herců hrála každý večer v divadlech. Takže se vraceli do Prahy, po přestavení zase zpátky na zámek Kynžvart a v šest ráno měli nástup v maskérně. I díky této skvělé spolupráci se ale Eva v roce 1964 do Semaforu vrátila.

Pokračování v pondělí 15. července

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Český rozhlas, Česká televize, Blesk, Internetová encyklopedie dějin Brna, Supraphon, evapilarova.cz, Jiří Černý: Zpěváci bez konzervatoře, Eva Pilarová: Vzpomínání)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská