Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Co Zlatého slavíka vyléčilo z lásky k rychlosti a tajemství, které úzkostlivě chránil déle než půl století. Tajnosti slavných

10.07.2024
Co Zlatého slavíka vyléčilo z lásky k rychlosti a tajemství, které úzkostlivě chránil déle než půl století. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením České televize - Jitka Fabianová

Popisek: Karel Gott se svým oblíbeným mercedesem v hudebním pořadu z roku 1986 Dnes mám perný den

VIDEO Který muž by nesnil o luxusní kočkolapce, v níž by mohl brázdit silnice a okouzlovat sexy krásky. Výjimkou nebyl ani legendární Zlatý slavík, který si na rozdíl od většiny vrstevníků mohl nějaké to žihadlo dovolit. Hned několikrát mu ale kvůli nim šlo doslova o život.

Luxusní auta a Karel Gott, to bylo vděčné téma během celé jeho kariéry. Na počátku budil u publika spíš kontroverzní pocity, protože se svým projevem vymykal všemu, na co bylo do té doby zvyklé. Psal se rok 1962, do hudby, znějící z rozhlasu, právě vnesl nové tempo twist, rodila se první divadla malých forem. A hitem roku se stal duet Až nám bude dvakrát tolik, který nazpíval s Vlastou Průchovou. A ještě v tomtéž roce se stala jeho první nahrávkou, vydanou na singlu. Tenkrát také začal vystupovat v legendárním divadle Semafor, přestože Jiří Suchý z něj nebyl moc nadšený.

Malá Amerika

Jeho společné dílo s Jiřím Šlitrem, písnička Oči má sněhem zaváté, kterou napsali pro v pořadí už třetí semaforské hudební představení Zuzana není pro nikoho doma s dívkou, jejíž hlas, který jí propůjčila Zuzana Stivínová, se nesl sálem ze záznamu, rázem ovládla první příčky československých hudebních hitparád a dopomohla Karlu Gottovi k historicky prvnímu Zlatému slavíkovi. Tehdy si také vyhlédl při zájezdu Semaforu do západního Berlína své první auto, malou Ameriku, Opel Kapitän z roku 1958, přestože ještě ani neměl řidičák, takže cestou domů řídil Ladislav Štaidl.

Prokletý tatarák

Při výběru ale neměl šťastnou ruku, takže už cestou domů mu u Drážďan vypověděl službu motor. Takže domů jeli vlakem, předtím si ale ještě spolu dali na nádraží tatarský biftek, po kterém jim prý bylo oběma špatně. Za týden se Karel do Drážďan vrátil už pro opravené auto, tentokrát s Jiřím Štaidlem, a zase úřadovala smůla. „Můj odtahovaný vůz naboural do vypůjčeného táhnoucího vozu, kterým byla úplně nová cortina. A tak jsem dal pěkný balík za opravu a opela jsem co nejrychleji prodal,“ vzpomínal ve své autobiografii Má cesta za štěstím. I podruhé musel domů vlakem a po téhle zkušenosti už si nikdy ojeté auto nekoupil. Koneckonců si to jako bleskurychle vycházející hvězda mohl dovolit.

 

Až nám bude dvakrát tolik:

Švédská legenda

Pane pak Karlovi říkala jedna z posledních malých švédských motoristických legend, Saab 96, považovaný za nejbezpečnější vůz z nabídky, a navíc neuvěřitelný držák. Úplně první u nás přihlásil do evidence v roce 1960 americký režisér a producent animovaných filmů Gene Deitch, který žil déle než půl století v Praze. Pak byly dovezeny další tři, jejichž majiteli se stali Jiří Štaidl, Karel Gott a legendární závodník Zdeněk Treybal, který se přičinil i o další individuální dovozy. Tohle super autíčko mimo jiné nabízelo uvnitř navzdory zdánlivé drobnosti překvapivé pohodlí a stalo se také prvním západním vozem, který jsem řídila. V tmavě modrém krasavci k nám přijel ze Švédska ženich rodinné kamarádky, jenž ale k smrti nerad řídil, takže se hned po vystoupení začal rozhlížet, kdo ho za volantem nahradí. A bylo mu úplně jedno, že můj řidičák ještě páchne novotou.

Poprvé v kotrmelcích

Moje jízdy autíčko přežilo, hůř ale skončilo to Gottovo. „Jel jsem z Německa, vezl jsem tapety, dostal jsem smyk, narazil do svodidla, odhodilo mě to na kamion a auto se roztočilo jako hodiny. Víko kufru odletělo a za ním letěly i tapety, které se rozmotaly a vytapetovaly okolní stráně. Policajti se bavili,“ vzpomínal ve své autobiografii Má cesta za štěstím. Stejně neslavně skončil v šedesátých letech i jeho první mercedes, s nímž se vracel z vystoupení, tehdy ale skončil doslova v kotrmelcích. „Za Plzní začalo sněžit. V zatáčce jsem dostal smyk, auto šlo na střechu a zamířilo do vykáceného lesa. Byly tam jen kmeny, zasypané sněhem. To auto už bylo celé v elektrice a po bouračce přestalo všechno fungovat. Vykopl jsem tedy okno.“

Nedobrovolná plastika

Nejhorší havárii zažil paradoxně na pražských ulicích v roce 1966. Tehdy si Milan Chladil koupil pravý vojenský džíp a chtěl se pochlubit. „Naštěstí za námi jel ve své octavii Jirka Štaidl. U náměstí Jiřího z Poděbrad totiž Milana přestal v jedné zatáčce džíp poslouchat. Narazili jsme do stromu, já jsem proletěl hlavou oknem. Necítil jsem žádnou bolest, jen mi na pravé straně hlavy něco překáželo.“ Sáhl tam, vytáhl velký střep a před očima se mu začal houpat uříznutý nos. Samozřejmě začal krvácet, takže ho Štaidl naložil a okamžitě odvezl do nedaleké Vinohradské nemocnice. „Profesor Sedláček mi tehdy řekl, že kdyby mě Jirka přivezl o pět minut později, tak by mi nos nezachránil, a za dalších pět minut bych nejspíš vykrvácel.“ Spekulace o plastické operaci ale pak půl století důrazně odmítal a přiznal ji teprve ve své autobiografii.

 

Ráno jedu dál:

Bleskové salto

Mimořádnou dávku štěstí měl i v roce 1973, kdy v nechvalně proslulé zrádné zatáčce u Nového Strašecí zlikvidoval další svou chloubu, krásné a rychlé kupé Alfu Romeo GTV 2000. „Bylo léto, vedro a najednou do toho začalo pršet. Po pár minutách se vytvořil na silnici kluzký film. V té zatáčce jsem udělal několik přemetů. Tehdy mi pro změnu zachránilo život, že jsem nebyl připoutaný. Nesnažil jsem se s volantem, brzdou ani plynem udělat vůbec nic. Okamžitě jsem se přehoupl na zadní sedadla, schoulil se a chránil si hlavu.“ Střecha vozu se v kotrmelcích zmáčkla až na úroveň volantu, takže ho hasiči museli vyřezat z vraku autogenem. A Zlatý slavík mohl opravdu mluvit o velkém štěstí, protože z karambolu vyvázl jen s naraženým kolenem.

Od rychlosti k pohodlí

V roce 1977 si pořídil první Audi, pak ho ale na čas opět zlákala rychlost, takže se v jeho garáži zaskvělo legendární Porsche 911 Carrera 3.2 G50. Tenkrát už byl zbožňovanou hvězdou v západním Německu. Vystřídal ho stále ještě sportovně laděný sedan Mercedes-Benz 190 2.3-16, a pak už vsadil na pohodlí třídy S, které už zůstal věrný. A v těchto vozech ho dlouhá léta vozil věrný kamarád a osobní řidič Olda Havránek. Když ale měl s sebou více výbavy, jezdili občas v Citroënu Berlingo, který je vyhlášený mimořádně velkým úložným prostorem, takže patří nejen k oblíbeným rodinným vozům, ale také k miláčkům řemeslníků. A překvapivě byl velmi spokojen i s první generací Škody Felicia, s níž se mu prý v Praze výborně parkovalo.

Klasická myška

Mnohem větší poprask, než následky vyvolala jeho havárie v pražské Resslově ulici v květnu 2008, kterou odneslo Audi A4 jeho manželky Ivany. „Jel jsem v levém pruhu a z ničeho nic se chtěli mladíci v jiném autě dostat přes všechny pruhy do protisměru. Byla to taková rychlost, klasická myška, že se to absolutně nedalo ubrzdit. Nikomu se ale nic nestalo. Jen pro audi mojí ženy musela přijet odtahovka.“ Silničními piráty tenkrát byli dva chlapci a dvě dívky z USA, kteří se vraceli z dovolené v Chorvatsku a prý už byli po náročné cestě velmi unavení. A auto, které zdemolovali, měli z půjčovny. „Tohle si dneska jen tak někdo nedovolí,“ dodal. Karel. Poslední autonehodu prožil v listopadu 2014. Řidič Škody Octavie, přijíždějící z vedlejší, mu ve Střešovické ulici nedal přednost a při lehkém ťukanci poškodil jeho luxusní kombík Mercedes R350. Tak bezvýznamnou záležitost vyřešil s nadhledem, sepsal s viníkem papíry pro pojišťovnu a prohlásil: „Ráno jedu dál…”

(zdroj: Karel Gott: Má cesta za štěstím)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská