Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2022

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Co ukázaly volby 2013? Lídři jsou důležitější než strany, krátká videa táhnou a vůbec nejlepší je mít americké poradce

01.11.2013
Co ukázaly volby 2013? Lídři jsou důležitější než strany, krátká videa táhnou a vůbec nejlepší je mít americké poradce

Foto: TOP 09

Popisek: Ilustrační foto

Letošní volby do Poslanecké sněmovny přinesly změnu ve stylu volebních kampaní. Narostl vliv volebních lídrů a jasně komunikovaných témat. Ve větší míře se pro kampaň začal využívat internet, sociální sítě a videospoty. Kandidáti ale také více než dříve vyrazili do ulic mezi voliče.

„Bez ohledu na výsledky voleb se takřka ve všech kampaních ukázal příklon k západním trendům v politickém marketingu v celkem pěti oblastech. Tento posun se děje přirozeně a není nikým diktován. Ovlivňuje ho stále větší unifikace světového marketingu, pronikání zahraničních konzultantů do českých volebních štábů (viz hnutí ANO) nebo například rozvoj internetu a sociálních sítí, které nerespektují hranice států,” komentuje zjištění monitoringu kampaní předseda Institutu politického marketingu Pavel Šíma.

Lídři jsou důležitější než strany

Tyto volby byly mnohem více o lídrech a méně o stranách jako takových. Západní trend personifikace i těch voleb, kde se volí strany, dorazil i do Česka. Příkladem za všechny je Hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury, které má jméno lídra dokonce v názvu strany a jeho tvář použilo na všech volebních materiálech.

„Lidé si snadněji udělají názor na druhé lidi než na politické strany. Politické strany jsou velká a komplikovaná tělesa, jejichž různé části často vysílají protichůdné podněty. To voliče mate, a proto používají politickou zkratku. Z vlastností a vystupování lídrů usuzují na vlastnosti celé strany. Pro volební manažery je také jednoduší změnit nějakou vlastnost lídra než přetvořit celou stranu. Volič nemusí tolik přemýšlet a kampaně mají větší manévrovací prostor. Je to vlastně výhodné pro všechny strany," vysvětluje Šíma.

Témata, nikoliv programy

Letos se většina stran zaměřila na několik málo zastřešujících témat, která vyjádřila v jasných sloganech (ČSSD: Prosadíme dobře fungující stát, ODS:  Volím_pravici, ÚSVIT: Konec bordelu a korupce). Naopak s výjimkou televizních debat ustoupilo těžkopádné vysvětlování volebních programů. Klesající význam programů dokazuje například i to, že hnutí ANO 2011 během volební kampaně svůj program několikrát měnilo.

„Politické strany si po dvaceti letech konečně uvědomily, že komunikace politických programů a mnoha témat z nich, je komplikovaná. Hnutí ANO například voličům říká, že bude líp, aniž by  vysvětlovalo, jak se k tomu lepšímu světu dopracuje. A voličům, kteří z valné většiny programy stran nestudují, takový příslib stačí," doplňuje Šíma.

Větší význam internetu a sociálních sítí

Kampaně se daleko více než kdy dříve odehrávaly na internetu. Kromě stranických webů a bannerů, kterou jsou již samozřejmostí, volební týmy vykazovaly zvýšenou aktivitu na sociálních sítích Facebook a Twitter. Na Facebook vstoupila dokonce i KSČM. TOP 09 pronikla i do chytrých mobilních telefonů svou aplikací "TOP009", kde si voliči mohli po vzoru Karla Schwarzenberga zahrát na agenty.

Videa už nejsou jen pro ČT

V daleko větší míře byly letos také používány videoklipy, často na profesionální úrovni. Většina stran jich měla hned několik. Od předešlých voleb, kdy každá strana měla jen jeden klip vysílaný v České televizi, je to velký posun. I přes zákaz televizní politické reklamy v Česku začíná být s rozmachem videoserveru Youtube a sociálních sítí videoobsah důležitým médiem pro politické strany.

„Televizní videoklipy byly dlouho doménou pouze komerčního marketingu. Pro politické strany nedávalo smysl investovat energii a prostředky do výroby šotu, který se jen párkrát odvysílal v České televizi. Díky internetu ale mohou videoklipy, které jsou nejsnadněji pochopitelným typem obsahu, oslovit velkou část voličů. I apatický volič je totiž ochotný zhlédnout minutové video na Facebooku," komentuje Šíma.

S voliči tělo na tělo

Větší důraz kladly letos strany také na přímý kontakt s voliči. K tradičním volebním stánkům a mítinkům známým z dřívějška se přidaly další formy kontaktní kampaně. ANO uspořádalo besedy ve všech krajích a rozdávání koblihů v okresních městech. Strana zelených si dokonce vyzkoušela door-to-door kampaň, kdy kandidáti a dobrovolníci klepali na dveře českých domácností. Několik stran otevřelo své předvolební kavárny. Politici se s občany také potkávali nad sklenkou alkoholu při akcích, jako byly „Na pivo s Karlem” nebo „Kuba Libre” s Martinem Kubou.

Vložil: Anička Vančová