Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Fejeton Jiřího Macků

Fejeton Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Pražská doprava

Pražská doprava

Zajímavosti i aktuality

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturně politického redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Co ukázaly volby 2013? Lídři jsou důležitější než strany, krátká videa táhnou a vůbec nejlepší je mít americké poradce

01.11.2013
Co ukázaly volby 2013? Lídři jsou důležitější než strany, krátká videa táhnou a vůbec nejlepší je mít americké poradce

Autor: TOP 09

Popisek: Ilustrační foto

Letošní volby do Poslanecké sněmovny přinesly změnu ve stylu volebních kampaní. Narostl vliv volebních lídrů a jasně komunikovaných témat. Ve větší míře se pro kampaň začal využívat internet, sociální sítě a videospoty. Kandidáti ale také více než dříve vyrazili do ulic mezi voliče.

„Bez ohledu na výsledky voleb se takřka ve všech kampaních ukázal příklon k západním trendům v politickém marketingu v celkem pěti oblastech. Tento posun se děje přirozeně a není nikým diktován. Ovlivňuje ho stále větší unifikace světového marketingu, pronikání zahraničních konzultantů do českých volebních štábů (viz hnutí ANO) nebo například rozvoj internetu a sociálních sítí, které nerespektují hranice států,” komentuje zjištění monitoringu kampaní předseda Institutu politického marketingu Pavel Šíma.

Lídři jsou důležitější než strany

Tyto volby byly mnohem více o lídrech a méně o stranách jako takových. Západní trend personifikace i těch voleb, kde se volí strany, dorazil i do Česka. Příkladem za všechny je Hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury, které má jméno lídra dokonce v názvu strany a jeho tvář použilo na všech volebních materiálech.

„Lidé si snadněji udělají názor na druhé lidi než na politické strany. Politické strany jsou velká a komplikovaná tělesa, jejichž různé části často vysílají protichůdné podněty. To voliče mate, a proto používají politickou zkratku. Z vlastností a vystupování lídrů usuzují na vlastnosti celé strany. Pro volební manažery je také jednoduší změnit nějakou vlastnost lídra než přetvořit celou stranu. Volič nemusí tolik přemýšlet a kampaně mají větší manévrovací prostor. Je to vlastně výhodné pro všechny strany," vysvětluje Šíma.

Témata, nikoliv programy

Letos se většina stran zaměřila na několik málo zastřešujících témat, která vyjádřila v jasných sloganech (ČSSD: Prosadíme dobře fungující stát, ODS:  Volím_pravici, ÚSVIT: Konec bordelu a korupce). Naopak s výjimkou televizních debat ustoupilo těžkopádné vysvětlování volebních programů. Klesající význam programů dokazuje například i to, že hnutí ANO 2011 během volební kampaně svůj program několikrát měnilo.

„Politické strany si po dvaceti letech konečně uvědomily, že komunikace politických programů a mnoha témat z nich, je komplikovaná. Hnutí ANO například voličům říká, že bude líp, aniž by  vysvětlovalo, jak se k tomu lepšímu světu dopracuje. A voličům, kteří z valné většiny programy stran nestudují, takový příslib stačí," doplňuje Šíma.

Větší význam internetu a sociálních sítí

Kampaně se daleko více než kdy dříve odehrávaly na internetu. Kromě stranických webů a bannerů, kterou jsou již samozřejmostí, volební týmy vykazovaly zvýšenou aktivitu na sociálních sítích Facebook a Twitter. Na Facebook vstoupila dokonce i KSČM. TOP 09 pronikla i do chytrých mobilních telefonů svou aplikací "TOP009", kde si voliči mohli po vzoru Karla Schwarzenberga zahrát na agenty.

Videa už nejsou jen pro ČT

V daleko větší míře byly letos také používány videoklipy, často na profesionální úrovni. Většina stran jich měla hned několik. Od předešlých voleb, kdy každá strana měla jen jeden klip vysílaný v České televizi, je to velký posun. I přes zákaz televizní politické reklamy v Česku začíná být s rozmachem videoserveru Youtube a sociálních sítí videoobsah důležitým médiem pro politické strany.

„Televizní videoklipy byly dlouho doménou pouze komerčního marketingu. Pro politické strany nedávalo smysl investovat energii a prostředky do výroby šotu, který se jen párkrát odvysílal v České televizi. Díky internetu ale mohou videoklipy, které jsou nejsnadněji pochopitelným typem obsahu, oslovit velkou část voličů. I apatický volič je totiž ochotný zhlédnout minutové video na Facebooku," komentuje Šíma.

S voliči tělo na tělo

Větší důraz kladly letos strany také na přímý kontakt s voliči. K tradičním volebním stánkům a mítinkům známým z dřívějška se přidaly další formy kontaktní kampaně. ANO uspořádalo besedy ve všech krajích a rozdávání koblihů v okresních městech. Strana zelených si dokonce vyzkoušela door-to-door kampaň, kdy kandidáti a dobrovolníci klepali na dveře českých domácností. Několik stran otevřelo své předvolební kavárny. Politici se s občany také potkávali nad sklenkou alkoholu při akcích, jako byly „Na pivo s Karlem” nebo „Kuba Libre” s Martinem Kubou.

Vložil: Anička Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace