Co ukázaly volby 2013? Lídři jsou důležitější než strany, krátká videa táhnou a vůbec nejlepší je mít americké poradce
01.11.2013
Foto: TOP 09
Popisek: Ilustrační foto
Letošní volby do Poslanecké sněmovny přinesly změnu ve stylu volebních kampaní. Narostl vliv volebních lídrů a jasně komunikovaných témat. Ve větší míře se pro kampaň začal využívat internet, sociální sítě a videospoty. Kandidáti ale také více než dříve vyrazili do ulic mezi voliče.
„Bez ohledu na výsledky voleb se takřka ve všech kampaních ukázal příklon k západním trendům v politickém marketingu v celkem pěti oblastech. Tento posun se děje přirozeně a není nikým diktován. Ovlivňuje ho stále větší unifikace světového marketingu, pronikání zahraničních konzultantů do českých volebních štábů (viz hnutí ANO) nebo například rozvoj internetu a sociálních sítí, které nerespektují hranice států,” komentuje zjištění monitoringu kampaní předseda Institutu politického marketingu Pavel Šíma.
Lídři jsou důležitější než strany
Tyto volby byly mnohem více o lídrech a méně o stranách jako takových. Západní trend personifikace i těch voleb, kde se volí strany, dorazil i do Česka. Příkladem za všechny je Hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury, které má jméno lídra dokonce v názvu strany a jeho tvář použilo na všech volebních materiálech.
„Lidé si snadněji udělají názor na druhé lidi než na politické strany. Politické strany jsou velká a komplikovaná tělesa, jejichž různé části často vysílají protichůdné podněty. To voliče mate, a proto používají politickou zkratku. Z vlastností a vystupování lídrů usuzují na vlastnosti celé strany. Pro volební manažery je také jednoduší změnit nějakou vlastnost lídra než přetvořit celou stranu. Volič nemusí tolik přemýšlet a kampaně mají větší manévrovací prostor. Je to vlastně výhodné pro všechny strany," vysvětluje Šíma.
Témata, nikoliv programy
Letos se většina stran zaměřila na několik málo zastřešujících témat, která vyjádřila v jasných sloganech (ČSSD: Prosadíme dobře fungující stát, ODS: Volím_pravici, ÚSVIT: Konec bordelu a korupce). Naopak s výjimkou televizních debat ustoupilo těžkopádné vysvětlování volebních programů. Klesající význam programů dokazuje například i to, že hnutí ANO 2011 během volební kampaně svůj program několikrát měnilo.
„Politické strany si po dvaceti letech konečně uvědomily, že komunikace politických programů a mnoha témat z nich, je komplikovaná. Hnutí ANO například voličům říká, že bude líp, aniž by vysvětlovalo, jak se k tomu lepšímu světu dopracuje. A voličům, kteří z valné většiny programy stran nestudují, takový příslib stačí," doplňuje Šíma.
Větší význam internetu a sociálních sítí
Kampaně se daleko více než kdy dříve odehrávaly na internetu. Kromě stranických webů a bannerů, kterou jsou již samozřejmostí, volební týmy vykazovaly zvýšenou aktivitu na sociálních sítích Facebook a Twitter. Na Facebook vstoupila dokonce i KSČM. TOP 09 pronikla i do chytrých mobilních telefonů svou aplikací "TOP009", kde si voliči mohli po vzoru Karla Schwarzenberga zahrát na agenty.
Videa už nejsou jen pro ČT
V daleko větší míře byly letos také používány videoklipy, často na profesionální úrovni. Většina stran jich měla hned několik. Od předešlých voleb, kdy každá strana měla jen jeden klip vysílaný v České televizi, je to velký posun. I přes zákaz televizní politické reklamy v Česku začíná být s rozmachem videoserveru Youtube a sociálních sítí videoobsah důležitým médiem pro politické strany.
„Televizní videoklipy byly dlouho doménou pouze komerčního marketingu. Pro politické strany nedávalo smysl investovat energii a prostředky do výroby šotu, který se jen párkrát odvysílal v České televizi. Díky internetu ale mohou videoklipy, které jsou nejsnadněji pochopitelným typem obsahu, oslovit velkou část voličů. I apatický volič je totiž ochotný zhlédnout minutové video na Facebooku," komentuje Šíma.
S voliči tělo na tělo
Větší důraz kladly letos strany také na přímý kontakt s voliči. K tradičním volebním stánkům a mítinkům známým z dřívějška se přidaly další formy kontaktní kampaně. ANO uspořádalo besedy ve všech krajích a rozdávání koblihů v okresních městech. Strana zelených si dokonce vyzkoušela door-to-door kampaň, kdy kandidáti a dobrovolníci klepali na dveře českých domácností. Několik stran otevřelo své předvolební kavárny. Politici se s občany také potkávali nad sklenkou alkoholu při akcích, jako byly „Na pivo s Karlem” nebo „Kuba Libre” s Martinem Kubou.
Vložil: Anička Vančová