Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Od špionáže po Lidice aneb Životní láska, kterou zavinil svou vášní Werichův ředitel. Tajnosti slavných

05.06.2024
Od špionáže po Lidice aneb Životní láska, kterou zavinil svou vášní Werichův ředitel. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením České televize

Popisek: Divadelní, filmový, televizní scenárista a režisér Pavel Háša v dokumentárním cyklu Úsměvy

VIDEO Precizní mistr řemesla dokázal zcela ovládnout a do posledního detailu využít všechny výhody nového média, televize. Pokračovatel Otakara Vávry se stal se poslední velkou osobností poválečného období naší kinematografie.

Kultivovaná epika, vycházející z tradic českého divadla a vysoké kvality literárních předloh, a úcta a pokora k umění herců. To byl základ tvorby jemného a kultivovaného gentlemana Pavla Háši, který se zcela vymykal obvyklé představě režiséra, jehož řev krotitele dravé zvěře se při každé sebemenší chybičce rozléhá na míle daleko a před jeho hněvem se už předem všichni třesou hrůzou.

 

Případ Daniela:

Werichův ředitel

Významný divadelní, filmový a televizní scenárista a režisér se narodil 1. června 1929 v Praze. Jeho otec Josef Antonín Háša, syn smíchovského zámečníka, dostal do vínku nejen lásku k umění a divadlu, ale také podnikatelského ducha, takže po maturitě na gymnáziu a kurzu na Obchodní akademii sice začal pracovat ve vršovické firmě ETA, když ho ale režisér Jindřich Honzl seznámil krátce po uvedení slavné Vest Pocket Revue s Janem Werichem, jako by mu poslal vítr do plachet. V roce 1927 se Honzl stal spolumajitelem legendárního Osvobozeného divadla a Hášův vklad deset tisíc korun znamenal celoroční nájem v Umělecké besedě. Průměrný plat tehdy byl necelým osm stovek, zhruba polovina rodin žila v jedné místnosti, nové boty přišly na stovku a kilo brambor stálo 85 haléřů.

Nenechat se odradit

Díky Hášovi se Osvobozené divadlo přestěhovalo v roce 1928 do Adrie na Václavském náměstí, kterou právě opouštěl Vlasta Burian. A pak přesvědčil majitele obchodního paláce U Nováků ve Vodičkově ulici, takže Werichovo divadlo získalo scénu s tehdy nejmodernějším technickým zařízením, dílnami a rozsáhlým zákulisím, do jejíhož hlediště se vešlo téměř tisíc lidí. V říjnu 1929 začal vydávat časopis Vest Pocket Revue a v roce 1931 se stal prezidentem filmové společnosti V&W a spol., s dlouhodobým plánem natáčet několik filmů ročně. Kvůli finančním problémům po natáčení komedie Pudr a benzín ale Háša odešel a v roce 1932 založil slavný politický kabaret Červené eso, který ale také po pár měsících skončil kvůli problémům s penězi.

 

Lidice:

Škola mu nevoněla

Od roku stál v čele továrny na gramofonové desky Esta, ale podnikání mu nedalo spát, takže už v roce 1940 založil firmu Gramostudio. Po osvobození ho ministr kultury Václav Kopecký jmenoval zmocněncem pro gramofonový průmysl a v roce 1946 se stal ředitelem národního podniku Gramofonový průmysl, předchůdce Supraphonu. I když jeho děti byly odmalička obklopeny světem umění a divadla, prvorozený syn Jan zamířil na medicínu. Později působil jako internista ve Vojenské nemocnici a léčil se u něj i Jan Werich. O čtyři roky mladší Pavel mu ale propadl. Po maturitě na gymnáziu sice začal studovat dějiny umění a estetiku na Filozofické fakultě Karlovy univerzity, školu ale nedokončil a místo diplomu přijal místo asistenta režie ve filmových ateliérech v Gottwaldově (dnešní Zlín).

Král dokumentu

Povinnou vojenskou službu absolvoval v Československém armádním filmu, kde v roce 1951 natočil svůj první dokument Mladí nastupují směnu. A k dalšímu Věda jde s lidem už o rok později naspal i scénář. Téměř celé desetiletí natáčel dokumenty, populárně naučné a instruktážní filmy, například o divadle E. F. Buriana, na motivy skutečného případu Stalo se jedné noci, Svědectví o boji s fašismem, Lidice či Devět kapitol ze starého dějepisu o událostech první světové války. A dostával za ně ocenění na mnoha světových festivalech. V armádní produkci si vyzkoušel i hraný film s vojenskou a špionážní tematikou, v roce 1964 natočil krimi Případ Daniela, částečnou rekonstrukci skutečného případu průmyslové špionáže z roku 1960. V roce 1968 začal spolupracovat s televizí i na populárním cyklu Nedělní chvilka poezie.

 

Co neodnesl čas:

Pro armádu nežádoucí

K radikální změně jeho tvorby vlastně přispěla počátkem sedmdesátých let normalizace, pro niž se stal kvůli nesouhlasu se vstupem vojsk v srpnu 1968 pro armádní film nežádoucím. A tak odešel na volnou nohu a začal pracovat výhradně pro televizi. Jeho dílem jsou nestárnoucí zábavné pořady, například čtyřicet dílů Televarieté či recitál Waldemara Matušky Co neodnesl čas, natáčel záznamy divadelních představení, hlavně se ale zaměřil na inscenace a adaptace klasických děl české a světové literatury. Režíroval dramata, komedie, kriminálky i muzikály, například Tři na lavičce s Jiřinou Štěpničkovou, Ladislavem Peškem a Martinem Růžkem, hvězdně obsazené Povídky malostranské Jana Nerudy, sci-fi komedii Zelňačka s Josefem Somrem a Janem Skopečkem či komedii s Květou Fialovou Záhadná paní Savageová. A občas se vrátil i k dokumentu.

Pokračování v pátek 7. června

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Biografický slovník historického ústavu AV ČR, Český rozhlas, Česká televize, lidovky.cz, deník.cz, Blesk)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská