Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Sebevědomá, sarkastická a Frejkou zkažená aneb Živý kontrast emocí a chladného rozumu. Tajnosti slavných

22.04.2024
Sebevědomá, sarkastická a Frejkou zkažená aneb Živý kontrast emocí a chladného rozumu. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Filmového studia Barrandov

Popisek: Jaroslava Adamová (herečka Camilla Pericholová, místokrálova milenka) a Jan Werich (peruánský místokrál don Andrés de Ribera) v komedii Kočár nejsvětější svátosti, kterou natočil v roce 1962 režisér František Filip podle nestárnoucí aktovky francouzského spisovatele Prospera Mérimée

VIDEO Rozená heroina, sarkastická komička, herečka s mimořádným citem pro plasticitu slova a vznosné gesto… Přezdívali jí herecká šlechtična, protože nejspíš už od první vteřiny přesně věděla, kdo je, co může a co chce.

„Byla to šlechtična. Fantastickým způsobem dokázala zahrát každou roli, všechno pravdivě,“ prohlásil o ní režisér Zdeněk Troška. Ve svých rolích Jaroslava Adamová naplno využívala emoce, v životě se však vždy řídila chladným rozumem a v soukromí dokázala být velmi nepříjemná. Kariéru noblesní a vždy důstojné dámy sledoval kdekdo, jen málokdo ale alespoň tušil, že byla už od šestnácti let velmi silná kuřačka a nebyla přírodní zrzka, přestože se tak celý život prezentovala. „Radši nebudu jíst, než bych chodila se šedivou hlavou,“ říkávala sarkastická dáma, která nikdy neztratila noblesu a důstojnost.

 

Sedm žen Alfonse Karáska:

Chápavá maminka

Narodila se 15. března 1925 v Praze a od dětství milovala poezii a ráda recitovala. Pochopení pro své umělecké sklony našla u maminky, která prosadila, aby hned po měšťance (nynější druhý stupeň základní školy – pozn. autorky) mohla studovat herectví na Státní konzervatoři. Díky mimořádnému talentu začala už jako studentka hostovat na naší nejvýznamnější scéně, v Národním divadle, a hned po osvobození se stala s řadou dalších skvělých kolegů členkou souboru divadla Větrník, který byl složen ze žáků soukromé herecké školy legendárního Emila Františka Buriana. Na jeho jevišti debutovala hlavní rolí v italské hře Cenerentola, tedy italskou Popelkou v operním dramatu o dvou jednáních Gioacchina Rossiniho, která velmi slibně nastartovala její kariéru.

Frejkova múza

V roce 1946 ukončila studia a vzápětí dostala nabídku angažmá v souboru Vinohradského divadla. O pouhé dva roky později už získala zvláštní cenu poroty na festivalu Divadelní žatva za svůj výkon ve veršované satirické komedii A. S. Gribojedova Hoře z rozumu. Její vývoj významně ovlivnil jedinečný divadelní režisér Jiří Frejka, který působil právě ve Vinohradském divadle a pod jehož vedením poprvé hostovala v roce 1950 v Městských divadlech pražských ve Figarově svatbě. Jedním z jejích velkých tajemství byl právě její vztah s Frejkou. Stala se jeho múzou a právě on jí dopomohl k rychlé kariéře. Ještě téhož roku Frejka přešel do Karlínského divadla a Adamová ho po krátkém působení v Komorním divadle následovala.

 

Rusalka:

Werichovy „lichotky“

Později sebekriticky přiznávala, že operetní žánr byl pro ni docela problém, protože neměla žádnou pěveckou průpravu. Frejka se ale 27. října 1952 zastřelil a k tomuto zoufalému kroku ho údajně kromě politických dohnaly i problémy osobní. Jaroslava vzápětí odešla do Divadla estrády a satiry, v němž se v polovině padesátých let setkala poprvé s Janem Werichem, poté co byl jmenován ředitelem. Říkal o ní, že je „ošklivá, zrzavá, expresionistická a Frejkou zkažená“, v jeho podání se ale vlastně jednalo o lichotky. Pod Werichovým vedením se Divadlo estrády a satiry změnilo v roce 1957 ve scénu Divadla ABC, která se zařadila k legendám pražského divadelnictví té doby především díky němu.

Katastrofická přítelkyně

Později si byli velmi blízcí a Jan Werich nazýval Jaroslavu Adamovou svou „katastrofickou přítelkyní“, protože mu byla nablízku hlavně v dobách, kdy ho trápily choroby a nepříznivé poměry. „S panem Werichem jsme natočili televizní film Kočár nejsvětější svátosti. Tam jsem poznala, že mívá obrovskou trému, jako každý normální herec. Bolela ho noha, měl potíže s chůzí. Nejsem naložený, Adamová, říkal. Když se pak začalo točit a když viděl, že to jde dobře, na potíže zapomněl,“ zavzpomínala kdysi v rozhovoru pro Právo, a na otázku, čím si získala jeho důvěru, odpověděla: „Já si nikdy nikoho nechtěla získat. Prostě jsem se k němu chovala tak, jak si zasluhoval.“

Pokračování ve středu 24. dubna

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Český rozhlas, Česká televize, Právo, Blesk, Divadelní noviny, Marie Valtrová: Ornestinum, Zdeněk Hedbávný: Divadlo Větrník)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská