Mimořádný talent, který zdědil, málem zahodil. Naštěstí mu rázný otec uštědřil výchovných pár facek. Tajnosti slavných
23.02.2024
Foto: Se svolením Zdeňka Bartáka
Popisek: Hudební skladatel a producent Zdeněk Barták, mimo jiné autor dlouhé řady nesmrtelných hitů
VIDEO Půl milionu, milion… V takových počtech se kdysi prodávaly gramofonové desky s jeho hity. Mimořádný dar, který mu nadělily do vínku sudičky, ale vykoupil velkým trápením, které se mu nikdy nepodařilo překonat.
Hudební talent je v jeho rodině dědičný, Zdeněk Barták ho zdědil po otci a předal synu Danielovi. Nemalé úspěchy sklízel s úspěšnými hity, které složil pro Michala Davida, například Nenapovídej a Non stop, které mu vynesly Zlatou a Platinovou desku hudebního vydavatelství Supraphon za 500 000 a milion prodaných nosičů. Největší popularitu a uznání mu ale vynesla až filmová hudba a produkce. Stal se mimo jiné dvorním skladatelem filmového režiséra Jaroslava Soukupa, je autorem hudby ke všem jeho celovečerním filmům, například Vítr v kapse, Discopříběh, Svatba upírů či Byl jednou jeden polda. Hudbou ale doprovodil i řadu televizních pořadů a seriálů a má na kontě i muzikálové projekty.
Kamarád:
Výchovných pár facek
Narodil se 31. srpna 1954 do rodiny legendárního kapelníka, jehož orchestr patřil s orchestry Karla Vlacha a Gustava Broma k nejúspěšnějším tanečním hudebním seskupením v Evropě a prošla jím celá řada populárních zpěváků. Ve třech a půl letech začínal hrát na housle, v šesti se začal učit v Lidové škole umění na klavír a tvořil první pokusy o vlastní melodie. Pokračoval na konzervatoři, kde studoval tubu a skladbu, přestože vlastně hudbu studovat vůbec nechtěl. „Nakonec mi dal tatínek pár facek a musel jsem jít dělat dodatečné zkoušky na konzervatoř,“ zavzpomínal na své začátky v rozhlasovém rozhovoru s Lubošem Xaverem Veselým. Hrát začínal v orchestru svého otce, Zdeňka Bartáka staršího, už během studia ale vystupoval od roku 1973 se skupinou Fontána Pavla Sedláčka a skládal první písničky pro populární interprety. Tou úplně první byl Kamarád pro Hanu Zagorovou.
Nejtěžší ztráty
Staré přísloví říká, že za úspěch se platí, a Zdeněk Barták za ně platil velmi brzy a krutě. Poprvé se ženil už ve dvaadvaceti, jeho o rok mladší Marie byla těhotná. V sedmi měsících ale dítěti přestalo bít srdce, takže ho musela porodit mrtvé. Jen o pár týdnů později je během návratu z festivalu Bratislavská lyra vytlačil ze silnice kamion. Při nárazu do stromu Marie zemřela a zraněnému Zdeňkovi se zhroutil svět. Přesto se poměrně brzy oženil se podruhé, v roce 1980 se mu narodil syn Daniel, známý herec, skladatel, zpěvák a klavírista, mimo jiné autor úspěšného muzikálu Mefisto. Partnerské štěstí ale nakonec našel až po boku třetí manželky Ludmily, s níž žije už déle než třicet let.
Non stop:
Platinový milionář
Po odchodu z Fontány založil vlastní skupinu, která doprovázela herce Jiřího Hrzána, s nímž několikrát objel republiku s představeními Drahé tety a já nebo Role, které jsem nehrál. Po Hrzánově tragické smrti v roce 1980 se na dva roky odmlčel, pak založil skupinu 220, s níž opět vystupoval po celé republice a skládal písničky pro přední interprety. Skládat scénickou hudbu začal pracovat i pro různé divadelní inscenace. Odjakživa ho sice lákal film, dostat zakázku ale bylo velmi těžké. Povedlo se mu to až v roce 1979, kdy složil hudbu pro film režiséra Jaroslava Soukupa Drsná planina. Stal se Soukupovým dvorním skladatelem a napsal hudbu ke všem jeho celovečerním filmům, od komedie Vítr v kapse přes Pěsti ve tmě či Lásku z pasáže po Discopříběh. Právě tehdy se také zrodily jeho největší hity Nenapovídej a Nonstop, složené pro Michala Davida, které mu vynesly zlatou a platinovou desku Supraphonu a půl milionu a milion prodaných titulů. A také přijal nabídku Františka Janečka vystupovat s jeho Kroky jako klávesista a zpěvák.
První muzikál
Po dalších třech letech ježdění po republice se v roce 1989 rozhodl ukončit koncertní činnost a naplno se věnovat filmové tvorbě. Díky tomu se zrodily mimo jiné další nesmrtelné hity Karla Gotta, dlouhodobá spolupráce s Dádou Patrasovou, na jejíchž CD pro děti se podílel s Felixem Slováčkem i jako spoluproducent, a s populární moderátorkou hudebních hitparád Terezou Pergnerovou. Začal skládat hudbu i k televizním seriálům, ze Zdivočelé země vyšly i soundtracky a následný celovečerní stejnojmenný film byl nominován na Českého lva za rok 1997. O rok později měl v Hudebním divadle Karlín premiéru muzikál Anděl s ďáblem v těle, na němž spolupracoval s Jiřím Svobodou, ze seriálu Hotel Herbich vyšel i hudební soundtrack.
Zdivočelá země:
Objednávka ze Soulu
Jeho doposud nejvýznamnějším dílem je muzikál The Tempest (Bouře), složený k oslavám milénia pro Státní operu v Soulu na motivy divadelní hry Williama Shakespeara. Velkolepá show v hollywoodském stylu měla premiéru 20. listopadu 1999, stala se nejlepším muzikálem roku asijského kontinentu a Zdeněk Barták získal hlavní cenu v kategorii nejlepší hudba roku. A v roce 2002 si přidal do sbírky další Grand Prix v kategorii nejlepší hudba roku za muzikál Romeo a Julie, napsaný opět pro Státní operu v Soulu. Velký úspěch měla i další zakázka, muzikál A Christmas Carol, inspirovaný Vánoční koledou Charlese Dickense. Jeho díla jsou v Soulu velmi žádaná, celkem už jich složil sedm. „Muzikály jsem psal na objednávku na korejské texty, ale celkem umím jenom asi sedm korejských slov. Musel jsem mít překladatelku a psát si texty foneticky,“ prozradil.
Píseň pro Bocelliho
Mimo jiné složil hudbu i pro zahajovací ceremoniál Mistrovství světa v kopané 2002, dětský muzikál Popelka či nejúspěšnější píseň alba světoznámého tenora Andrea Bocelli Cieli di Toscana. V anonymní soutěži, které se zúčastnilo sedm autorů z celého světa, získal první místo, píseň E Mi Manchi Tu zařadil Bocelli do svého repertoáru a album získalo v řadě států po celém světě zlatou či platinovou desku. „Andrea píseň nechal otextovat v Itálii. Když ji nazpíval, poslal mi ji zpět, protože chtěl vědět, zda jsem spokojený. A to je pro mě projev největší pokory opravdového mistra,“ dodal.
E Mi Manchi Tu:
Hitmaker a divadlo
Hudební skladatel a producent Zdeněk Barták rozhodně nezahálí. Kompletní výčet jeho úspěchů by byl tak dlouhý, že by je stěží někdo učetl až do konce, samostatnou kapitolou je jeho spolupráce s předními českými divadly, na jejichž scénách už uvedl více než deset muzikálů a mimo jiné se prý máme těšit na další. Zároveň jeho scénická hudba doprovází celou řadu různých divadelních inscenací. Je prostě hitmaker s mimořádným citem pro filmové i jevištní formy. „Určitě se svojí tvorbou nehodlám končit, jsem plný nápadů a energie,“ dodává. Alespoň tedy připomeňme, že se můžeme zaposlouchat do jeho hudby například při sledování populárního krimiseriálu Policie Modrava.
(zdroje: Wikipedia, zdenekbartak.cz, ČSFD, Česká televize, Supraphon, Filmový přehled, Blesk, Český rozhlas, FDB)

Vložil: Adina Janovská