Malá žena s velkým temperamentem: Pavla Gajdošíková ve spacáku s Tomášem Klusem. VIP skandály a aférky
30.01.2024
Foto: Se svolením FTV Prima (stejně jako snímky v článku, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: Pavla Gajdošíková s Tomášem Klusem
V útlé postavičce se 154 centimetry skrývá Pavla Gajdošíková dravou energii rockerky a schopnost chameleonských proměn. Není divu, že v současné době patří k často obsazovaným herečkám seriálů i filmů a v Divadle pod Palmovkou si vysloužila pozici repertoárové hvězdy.
Když ještě hrála v Ostravě v Divadle Petra Bezruče, vynesla jí hlavní role v Maryše Cenu české divadelní kritiky. Ty nevěsty 19. století, bez lásky prodané, má asi napsané v hereckém osudu, nyní je Mařenkou v Prodance v Divadle pod Palmovkou. Stejně bychom ale mohli říci, že její parketou jsou role partnerek problematických chlapíků v seriálech plných dětí a humoru, protože po Špuntech na cestě se teď stala nechtěně náhradní matkou houfu dětí v novince Zalez do spacáku.
Jako Mařenku si jí Divadlo pod Palmovkou dalo i na plakát. Foto se svolením DPP
Jenže je to všechno složitější, Pavla Gajdošíková žádnou přesnou parketu nemá, dokáže být osudově dramatická i komediálně rozverná, něžně romantická i tvrdá až chlapácká. Holka, která začínala v Otrokovicích u cimbálu a folkloru, se proměnila v rockerku a autorku písniček s kytarou, ale především v pilnou a učenlivou herečku, z Ostravy se vydala dobýt Prahu, a to se jí rozhodně daří. Když si v roce 2022 odnášela z pódia sošku Českého lva za roli ve filmu Chyby, byla už ve víru příprav na mnoho dalších rolí na jevišti i ve filmu.
V Prušinovského filmu Chyby, foto BontonFilm
Mařenka ve falešném kroji je divný zázrak
Inscenace Prodané nevěsty v Divadle pod Palmovkou v ničem nepřipomíná nešťastné experimentování se Smetanovou komickou operou v Národním divadle. Pod Palmovkou se vrátili ke kořenům, totiž k tomu, co Prodanka původně byla – singšpíl, neboli komická hra se zpěvy. Proto si Smetanovy árie mohli střihnout i typičtí činoherci a jde jim to moc dobře. Pojetí není nijak oslavně národní, ale naopak akcentuje ve hře to, co se skrývá ve všech postavách – že jsou to malí venkovští podvodníčci, kteří se snaží přelstít jeden druhého, a nejlépe na tom vydělat pěknou nevěstu a k ní nějakou tu novou almaru, a hlavně kopec dukátů. Ani Mařenka v podání Pavly Gajdošíkové není žádná zoufalá oběť. Zkrátka je to Prodanka tak trochu pošlapávající ducha národní opery, o to však zábavnější a skvěle využívající krásné melodie Smetanových árií i sborů. Kroje jsou tu trochu pomatené, o to lépe ale charakterizující postavy a pojetí lidového divadla.
Ve filmu Hrana zlomu, foto Total film
Pavla Gajdošíková si rozčepýřenou Mařenku užívá a věří, že představení bude dlouho lákat diváky. I proto, že pro ni to byl vstup na neznámou půdu, provázený navíc nepříjemnými zdravotními potížemi: „Chvíli před zkouškami jsem se navíc dozvěděla, že mám velký problém s hlasivkami, takže zkoušení bylo o to náročnější. Přemýšlela jsem, jestli to vůbec můžu vzít, abych celou inscenaci nějak nebrzdila. Intuice mi ale řekla: „Běž do toho. Je to jenom sval.“ Tak se stalo a je mi mnohem lépe. Hlasivky se probudily a opět se mi potvrdilo, že hudba léčí. Je to takový divný zázrak,“ řekla v rozhovoru pro iDnes.
Objevuje se i v novém seriálu 7 schodů k moci, foto TV Nova
Návrat do puberty
Úplně jinou postavu chystá Pavla Gajdošíková nyní. V březnu bude mít Pod Palmovkou premiéru hra Vaříme s Elvisem. Že bude také plná hudby, to je jasné už z názvu, tentokrát ale nejde o žádný český singšpíl. V podtitulu má hra „Sex, jídlo a rock´n´roll“ a je to čistě rodinná komedie o chlapíkovi, který léta imitoval Elvise, až skončil po nehodě na vozíku a zůstaly mu jen divoké hudební sny o slávě. Jeho žena je záletná anorektička, zato dcera propadla jídlu. Pavla Gajdošíková se v roli Jill vrací do puberty, její hrdince je šestnáct, má nadváhu a se životem se pere tím, že nespoutaně vaří. „Postavu Jill vnímám jako teenagerku, která se skrze své projevy a záliby – což je především vaření – snaží vyřešit svůj vnitřní chaos, jakousi zraněnost a bezradnost,“ charakterizuje specifičnost postavy Jill její představitelka Pavla Gajdošíková. „Je docela záludná a těším se, na co ještě přijdeme. Představuje pro mě hledání a napojení na další postavy. Mám k ní sympatie.“ Samotné zkoušení s chorvatskou režisérkou, absolventkou DAMU, Ksenijou Krčar je pro herečku zážitkem, stejně jako nové setkání s britským dramatikem Lee Hallem, v jehož velmi úspěšné hře Zamilovaný Shakespeare si také zahrála.
Civilní snímek z nového divadelního působiště, foto Divadlo pod Palmovkou
Dívka s pistolí
Pavla Gajdošíková o sobě říká, že v dětství toužila stát se policistkou a nosit zbraň. Co se nestalo v reálném životě, to si naplno dopřála v televizních seriálech. Po epizodních rolích v Případech 1. oddělení nebo Odznaku Vysočina se teď stala hned plukovnicí, a to navíc řešící zapeklité případy s mezinárodním přesahem. Zostra má našlápnuto na katarského prince, který v Čechách znásilňoval mladistvé dívky a do toho jí spadne případ dvou dívek, unesených teroristy v Pákistánu. Extraktoři jsou seriál založený na skutečném příběhu, zda v něm ale nějakou roli sehrála žena – policistka, není známo. Autoři vytvořili postava tvrdé, životem nepříjemně vyzkoušené mladé ženy s pistolí výbornou protiváhu dvěma rozmazleným dobrodružkám, které se díky své nezodpovědnosti dostaly do zajetí únosců.
Extraktoři, foto TV Nova
Divoké natáčení v drsných podmínkách pouště a vyprahlých hor sice Pavla Gajdošíková sama moc nezažila, obdivně ale vzpomíná na spolupráci s kameramanem Vladimírem Smutným, který dal seriálu obrazově bohaté kontrapunkty právě mezi exotickým prostředím a chladem pražské policejní kanceláře i místností ministerstva zahraničí. Postava policejní plukovnice, stále mladé, kdysi znásilněné matky dospívající dcery, nabídla herečce příležitost stvořit na obrazovce zajímavou ženu, vnitřně stále bojující sama se sebou, navenek ovšem nekompromisně bojující proti zlu ve všech podobách.
Extraktoři, snímek z premiéry, foto TV Nova
S dětmi a Tomášem Klusem ve spacáku
Docela jinou hereččinu proměnu uvidíme už za pár dní v novém rodinném seriálu Zalez do spacáku. Tady hraje Sáru, přítelkyni muže, který byl už třikrát ženatý a všude po sobě zanechával děti. Tři matky se teď proti němu spikly a na prázdniny mu napařily všechny ratolesti do kempu, který patří Sářiným rodičům. V duchu klasiky S tebou mě baví svět a oblíbených seriálů Špunti na cestě a Špunti na vodě se dočkáme nejrůznějších bláznivých situací, jaké mohou vzniknout jen tam, kde si parta dětí užívá prázdniny pod dohledem nezkušeného otce a temperamentní mladé ženy, která se má brzy stát všem jeho potomkům macechou.
V seriálu Zalez do spacáku je hodně... dětí
Pavla Gajdošíková se tentokrát mohla odvázat, využít své schopnosti pro komediální nadsázku a prostě si při natáčení užít bláznivé léto. „Jsem přítelkyně hlavní postavy Sára, rodiče tu mají kemp, a tak tu s Tomášem řeším různé životní peripetie. Jeho Ivan má celkem čtyři děti, jedno vyženěné, a já jsem nadšená, miluju natáčení s dětmi. Jsou velmi přirozené a docela dost se od nich učím,“ nechala se slyšet Pavla na Extra.cz.
Komediální příběh zkázy jedné tradiční rodiny
Teenagerovské seriály jsou oblíbené po celém světě a vznikají i u nás již dlouhá léta. V těch posledních se začaly méně zabývat problémy mezi študáky a kantory a víc se po vzoru amerických, anglických a německých seriálů zaměřily na sexuální dospívání, mezigenerační nedorozumění a fatální trapasy doby puberty. Takový je i Sex O´Clock, úspěšně odvysílaný na Voyo v loňském roce. Nyní seriál o zkáze na první pohled zcela tradiční rodiny a jednom (ne)normálním dospívání bude pokračovat druhou řadou. Natáčet se začalo v těchto dnech ve Zlíně. Režíruje opět Jan Bártek spolu s Karolinou Zalabákovou.
Karolin Omastová a Maxmilián Kocek, foto TV Nova
Ta je, stejně jako u první řady, spolu s Matějem Randárem podepsána také pod scénářem. „Ve druhé řadě se vše motá kolem nejvíce stresujícího období, tedy okolo Vánoc a Nového roku,“ říká režisérka a scenáristka Karolina Zalabáková a dodává: „Cukrkandlový vánoční kýč od nás ale nečekejte. Nebude ovšem chybět romantika, zdravý cynismus, drsné vtípky, ve kterých se všichni poznáváme, a dojde i na sex v každém věku. Tedy i v tom nejpokročilejším, přičemž s našimi postavami zavítáme na hřbitov nebo do gynekologické ordinace.“
Bijec na plátně
Karlos Vémola a jeho žena Lela jsou celebrity značně kontroverzní, pokud ovšem fandíte bojovým uměním, Karlosovu kariéru v aréně nejspíš obdivujete. Jak se zrodila a jaký je život superbijce se nyní můžete dovědět v celovečerním životopisném dokumentu Karlos režisérů Michala Samira a Šimona Šafránka.
Foto Bontonfilm
Sám Karlos Vémola film osobně uvedl do kin na turné předpremiér, kde se potkal s diváky vyprodaných sálů v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Plzni, Ústí, Hradci Králové nebo v Českých Budějovicích. Film ukazuje, jak Karlos vzpomíná na své začátky, co ho před lety přivedlo do Londýna anebo vítá režiséra do svého nového domu po návratu do Česka.
Krajina mechu a robotů Adolfa Lachmana
Hyperrealistický malíř, kreslíř digitálních obrazů a počítačových her, tvůrce objektů a člen české herní vývojářské společnosti Amanita Design Adolf Lachman představuje od 24. ledna v pražské galerii Villa Pellé zemi Lachland: „Svět post-apokalyptického romantika obydlený roboty, paroboty, alfadaňky a novými živočišně strojovými druhy“. Výstava potěší nejen znalce proslulých počítačových her Samorost 3 a Machinarium, za jejichž vizuální stránkou stojí tento šestačtyřicetiletý umělec, autor mrazivě detailních, působivě imaginativních kreseb, malíř, sochař a počítačový grafik.
Foto z výstavy Tomáš Rubín
Od přízemí až po půdu se galerie promění v krajinu mechu, rzi a motorů, v níž se prolíná biologické s industriálním a kde vládne postapokalyptická příroda. „Lachland je svět, kde nepoznáváme čas, protože v něm ještě nežijeme, ale asi bychom se na něj měli připravit. Země, kde místo pastýřů na loukách parkují paroboti. Navštivte Lachland a upgradujte se na budoucnost!“ usmívá se Martina Vítková, kurátorka výstavy lákavé pro každého gamera od pěti do sta let. V Galerii Villa Pellé potrvá až do 24. března 2024.
Zdroj: CSFD, i-divadlo.cz, iDnes, Extra.cz, Divadlo pod Palmovkou, Nova, Prima TV, Tvguru.cz, Bontonfilm, SMART Communication s.r.o.

Vložil: Ela Nováková