Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Petr Lachnit: Referendum? Proč ne, ale s rozumem

25.01.2024
Petr Lachnit: Referendum? Proč ne, ale s rozumem

Foto: Se svolením Petra Lachnita

Popisek: JUDr. Petr Lachnit

„Jsem zastáncem referenda. Jsem přesvědčen, že lidé mají právo přímo rozhodovat ve věcech, které se jich zásadně dotýkají. Není to jenom takzvané posílení přímé demokracie. Je to základní lidské právo v demokratické společnosti. Jeho realizace ovšem není tak jednoduchá, jak se na první pohled zdá,“ píše zastupitel MČ Praha 5 JUDr. Petr Lachnit. A pokračuje…

Model nepřímé demokracie, spočívající na volbě zástupců v parlamentu nebo samosprávě, nevznikl ze snahy omezit účast lidu na rozhodování. Jenom na rozdíl od tradiční řecké polis nebo islandského Althingu žije dnes příliš mnoho lidí, než aby se mohli všichni shromáždit na náměstí a odhlasovat svůj názor.

Je snadné vykřikovat ve volební kampani, že „chceme referendum ve všem kromě trestu smrti“. Takto jednoduché heslo lze prosazovat jenom díky přesvědčení samotných hlasatelů, že ho prosadit nelze.

Je zřejmé, že autoři hesla skutečně nemají na mysli hlasování o všem. V tom bych viděl první problém. Díky sociálním sítím dnes není problém shromáždit dostatečný počet podpisů pod téměř každý sebebláznivější nápad. Pokud by se toto stalo módou (a já se obávám, že takovému efektu nelze zabránit), pak příslušným institucím těžko zbude čas na jinou práci, než vypisování a vyhodnocování referend. Nechci mluvit o finančních nákladech – míru demokracie nelze přepočítávat na peníze.

Musí se tedy stanovit nějaký klíč. V tom vidím velkou nesnáz. Kdo ho stanoví, a podle jakých kritérií? 

Druhý daleko závažnější problém vidím v odpovědnosti naší společnosti. Jinak mohu referendem zrušit třeba vyplácení důchodů nebo politické strany či církve. Není to tak absurdní, jak se vám to může na první pohled zdát. Obávám se, že nejenom pro tato rozhodnutí, ale pro celou řadu podobně tragických by se dala zajistit celkem pohodlná většina. Nechci mentorsky kárat před nebezpečím populismu, ale jeho laciná hesla získávají v současné době stále větší podporu.

Proto tvrdím, že podmínkou konání referenda je občanská odpovědnost. Máme takovou odpovědnost a politickou a občanskou kulturu?

Je tedy nezbytné vymezit okruh otázek, které lze referendem řešit. V žádném případě to nemohou být osobní práva, práva menšin a základní lidská práva vůbec. Je vyloučené plebiscitem omezit práva věřících. Ale je legitimní rozhodovat referendem například o církevních restitucích – protože to jsou peníze nás všech a s vlastní svobodou vyznání nebo praktikováním víry mají málo společného. Ale nelze přece referendem uzavřít kostely, přestože drtivá většina lidí do nich nechodí. Dnes už bohužel ani jako do kulturních památek, což ovšem souvisí s celkovým úpadkem kultury. Možná stojí za zmínku, že církev za vstup do některých kostelů vybírá vstupné (např. do kostela sv. Mikuláše na Malé Straně), čím sama tvoří překážku věřícím v naplňování jejich víry. Účelová argumentace je skutečně pro katolickou církev zcela typická. Církev odmítá jednat o změně restitučních nároků, protože zákon je posvátný. Zvláštní je, že zákony, kterými naopak o majetek přišly, pro ně posvátné nejsou. Tím samozřejmě nemyslím pouze zákony z období socialistické éry. Drtivá část zákonů o pozemkové reformě, která tak výrazně zasáhla církevní nemovitý majetek, totiž byla přijata a postupně realizována v době takzvané první republiky.

Pokusil jsem se nastínit jen několik problémů, které se vážně dotýkají jinak oprávněného požadavku na zavedení referenda do běžné politické praxe. Znovu bych rád připomněl, že rozhodně nejsem odpůrcem referenda. Jenom považují za nešťastnou takovou politiku, která byť vedená dobrými úmysly, není schopná předvídat následky svých opatření a zabránit negativním důsledkům nedomyšlených hesel a tím je s konečnou platností pohřbít. 

Mírou demokracie není prosazení práva většiny. Mírou demokracie ve vyspělých zemích je ochrana práv menšiny. Jednotlivec bezpochyby takovou menšinou je. Pokud bude zbaven některých svých práv, bude mu celkem lhostejné, zda to bude díky působení přímé nebo nepřímé demokracie.

Pokud chceme brát vážně návrh na rozhodování referendem, pojďme diskutovat, jak ho naplnit, abychom nenadělali víc škody než užitku. 

Vložil: Markéta Vančová