Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dvě půlky pomeranče a série ran, které poslaly Janu Štěpánkovou až na dno. Tajnosti slavných

15.12.2023
Dvě půlky pomeranče a série ran, které poslaly Janu Štěpánkovou až na dno. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Česká televize

Popisek: Jana Štěpánková jako teta hlavního hrdiny Marie Loukotová v seriálu Doktor Martin

VIDEO Během necelých čtyř měsíců ztratila vše, co tvořilo celý její život. Vůbec se netajila tím, že jenom žít dál a dýchat nebyla vůbec žádná legrace. A nakonec překvapivě objevila – svobodu. (Pokračování ze středy 3. prosince)

Každé setkání s ní bylo mimořádným zážitkem, vévodí ale mezi nimi to z roku 2006, které tenkrát nebylo v kontextu událostí důležité. Sešly jsme se v lobby jednoho karlovarského hotelu u kávy, obě ve snaze zbavit se únavy z předchozího celodenního běhu a nabrat síly k dalšímu. Na festivalovém programu totiž právě byla v sekci České filmy komedie Jiřího Vejdělka Účastníci zájezdu, v níž Jana Štěpánková hraje obětavou Helgu, anděla strážného senilní Šarloty v podání Květy Fialové, která se chce ještě jednou vrátit do míst, kde kdysi potkala svého manžela. Probraly jsme všechna úskalí nabitého programu, tlačících bot a nedostatku spánku, pak zastavilo venku auto produkce. „Tak jdem na to,“ prohlásila, zhluboka se nadechla, urovnala si sako a ve více než sedmdesáti letech vykročila, jako by jí bylo o pár desítek let méně. Prostě profesionálka každým coulem.

 

Věc Makropulos:

Láska na celý život

O dva roky staršího divadelního a filmového režiséra Jaroslava Dudka Jana poznala už během studia na DAMU, sblížili se ale teprve po jejím návratu do Prahy počátkem padesátých let. Vzali se ale až v roce 1960, kdy už měl o dva roky starší Jaroslav z prvního manželství s dramaturgyní Janou Dudkovou dcery Janu a Annu. Přesto jejich vztah trval jen krátce. Dokud ho Jana nepoznala, nikdy prý děti nechtěla, pak to ale přišlo samo a měli spolu syna Jana. Zůstal ale jedináčkem, protože byli oba tak pracovně vytíženi, že by další dítě nezvládli. Když byl malý, měla Jana na výpomoc hodnou paní Julii, která se o malého Honzíka starala, protože s manželem bývali v práci po večerech i o svátcích.

Dvě půlky pomeranče

V Dudkově režii hrávala často na jevišti i před kamerou. „Byl to vynikající režisér. Vzdělaný, chytrý, sečtělý, vždycky nejenže věděl, co chce, ale taky jak toho docílit,“ zavzpomínala s trochou nostalgie. Prožili spolu čtyřicet let, jejich manželství bylo přímo ukázkové a harmonické, recept na ně ale předat nedokázala. „Když jsem se jednou své maminky jako dítě ptala, jak se stane, že se najdou dva lidé, vezmou se, mají děti, tak použila příměr: Pánbůh rozkrojil pomeranče a rozhodil je po světě. Pomeranče jsou stejné, ale přitom je každý jiný. Někdy se stane, že se dvě půlky z jednoho pomeranče sejdou, a pak jsou spolu,“ zavzpomínala a dodala: „My dva s mužem jsme byli opravdu dvě půlky z jednoho pomeranče, které k sobě pasovaly. Je to o náhodě, o štěstí.“

 

Užovka:

Jirásek v přímém přenosu

Na televizní obrazovce se objevila poprvé v roce 1960 v pohádkové komedii režiséra Jiřího Bělky Lucerna, zpracované podle klasické stejnojmenné divadelní hry Aloise Jiráska. Jednalo se tenkrát o jednu z úplně prvních televizních inscenací, která byla vysílána živě z pražské Měšťanské besedy. Záznam se nedochoval, v databázích lze dohledat jen kusé informace o obsazení. První opravdovou televizní roli pak dostala až v roce 1966, kdy si zahrála Toničku ve vysoce ceněné inscenaci režisérky Evy Sadkové Křišťálová noc.

Hvězda z obrazovky

Během kariéry ztvárnila ve filmu, televizních inscenacích a seriálech více než dvě stovky postav, dochovala se i řada záznamů divadelních představení. Těch televizních bylo mnohem víc a jen obtížně bychom hledali seriál, v němž nezanechala stopu. Od počátku sedmdesátých let začala být nabídkami doslova zavalená. Poté co se v roce 1971 objevil na obrazovce projekt Fan Vavřincové Taková normální rodinka, v němž ji manžel obsadil jako mimořádně vyrovnanou vnučku, dceru a matku Pavlu, zařadila se k nejvýraznějším a nejobsazovanějším herečkám. O šest let později přišla anestezioložka Dana Králová, k níž v roce 2008 ještě vrátila v pokračování, které už ale natáčel Viktor Polesný. A přestože ji národ miluje jako představitelku vtipných, až sarkastických intelektuálek, její srdce patřilo vždy spíš divadlu.

Doktor Martin:

Bolestná cesta ke svobodě

Poslední srpnový den roku 2000 odstartoval sérii událostí, které obrátily Janin celý dosavadní život vzhůru nohama. V ten den zemřel její manžel a jen o čtyři měsíce později jí v Divadle na Vinohradech řekli, že už s ní dál nepočítají. Bylo to krátce poté, co po Jiřině Jiráskové usedl na ředitelskou židli její dlouholetý přítel Jindřich Gregorini, jehož éra v divadle neproslula vůči lidem příliš velkou dávkou empatie. „Najednou jsem přišla úplně o všechno. Začít znovu žít a dýchat nebyla legrace,“ zavzpomínala jen jednou s tím, že už se k tomu nikdy nechce vracet. Z nejhoršího jí pomohl syn s vnučkami, a pak zjistila, že na přísloví, že na všem zlém je vždycky i něco dobré, něco je. Začaly chodit nabídky a mohla se rozhodnout, zda jí vyhovuje text, kolegové i režisér. V divadle i před kamerou se jí náhle otevřela cesta k svobodnému rozhodování.

Jak usínat s dobrým pocitem

Od té doby ztvárnila řadu krásných postav na různých divadelních scénách, od Divadla na Jezerce přes Divadlo Ungelt až po nezapomenutelné představení Divadla na Vinohradech To byla moje písnička, které se stalo v roce 2014 derniérou vážně nemocné Jany Hlaváčové. A v té době také vstoupila do Dvorany slávy televizních cen TýTý. Naposledy stanula před kamerou v roce 2018 jako tetička Marie Loukotová v krimikomedii Doktor Martin: Záhada v Beskydech. V listopadu pak musela být hospitalizována kvůli těžkému zápalu plic, kterému podlehla krátce před vánočními svátky, 18. prosince 2018. Odešla moudrá, vzdělaná a noblesní dáma, která před lety v rozhovoru pro ČTK prozradila své životní krédo: „Je důležité, aby se člověk choval slušně. A to nejen v životě, ale i v té naší herecké branži. Aby usínal s dobrým pocitem, že nikomu vědomě neublížil.“

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Divadlo na Vinohradech, Divadlo pod Palmovkou, idnes.cz, novinky.cz, Aleš Cibulka: Černobílé idoly, David Laňka: Štěpánkovi - Zdeněk, Jana, Martin a Petr v divadle, filmu, v životě)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská