Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Éterická víla a její veřejné tajemství, za které hrozil kriminál. Tajnosti slavných

11.12.2023
Éterická víla a její veřejné tajemství, za které hrozil kriminál. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Česká televize - Vlasta Gronská

Popisek: Blanka Waleská jako tetička Anna v psychologickém dramatu o ztrátě paměti z roku 1970 Kouzelný dům

FOTO / VIDEO V mládí chodila s muži, protože to přece bylo normální. Časem ale zjistila, že je s ní všechno jinak. Pak už to všichni věděli, její soužití s partnerkou ale zůstalo veřejným tajemstvím. (Pokračování z pátku 8. prosince)

V roce 1934 Blanka Waleská úspěšně ukončila studia, nastoupila na jednu sezónu do Divadla Vlasty Buriana a zazářila jako Pepina v úspěšném filmu režiséra Vladimíra Slavínského Matka Kráčmerka aneb Komedie o chudé rodině, která skrz miliónovou výhru v loterii ke štěstí přišla. Další sezónu strávila na jevištích dvou pražských avantgardních scén – v Novém divadle a Spoutaném – Osvobozeném divadle. A pak přišla nabídka, která se neodmítá. Sbalila kufry, zamířila na severní Moravu a stala se členkou souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Prožila tam pět let a prokázala na jeho jevišti svůj mimořádně široký herecký záběr, od Nezvalovy Manon Lescaut přes Shakespearovu Julii a Kvapilovu Princeznu Pampelišku až po Kristýnu v Našich furiantech či Soňu v Dostojevského Zločinu a trestu.

 

Třináctý revír:

Radokova křehká víla

V roce 1941 se vrátila do Prahy, kde pokračovala v holešovické Uranii a po osvobození v Divadle 5. května, kde její výrazový rejstřík mimořádně obohatila spolupráce s režisérem Alfrédem Radokem. Své postavy vytvářela vždy jako lyrická herečka, nejbližší jí byly vnitřně křehké, žensky zranitelné bytosti, s bolestným stínem a ironickým odstupem. Mistrně dokázala vyjádřit vnitřní prožitek, jejími devízami byly až éterický půvab, stoprocentně zvládnutý jevištní pohyb, perfektní projev a dikce. V roce 1948 se stala členkou činoherního souboru Národního divadla a až do oficiálního odchodu do penze byla jednou z jeho nejvýraznějších osobností.

Přehlížený talent

I s přibývajícími lety dál zůstávala křehkou tajemnou bytostí, vyzařující vnitřní krásu a nevyslovená tajemství. Divadlo tohoto jejího talentu umělo dokonale využít, s filmem to už bylo mnohem horší. Jedinou opravdu velkou a hlavní roli jí nabídl v roce 1949 Alfréd Radok v psychologickém válečném dramatu Daleká cesta, který dodnes patří k nejvýznamnějším dílům naší kinematografie. A významně k tomu přispěl i Blančin výkon v roli lékařky Hany Kaufmannové, kterou ani manželství s árijcem nezachrání před hrůzami terezínského ghetta. Naplno využít její mistrovství dokázal i Václav Krška, který ji v padesátých letech obsadil do nestárnoucích adaptací divadelních her Fráni Šrámka Měsíc nad řekou a Stříbrný vítr. Její další filmové postavy už pak byly jen vedlejší, zato stále častěji spolupracovala s Československým rozhlasem a dabingem.

 

Waleská_Höger_Lístek do památníku

Alžběta Jarošová a Ing. František Kalina (Karel Höger) v melodramatu Lístek do památníku; foto Česká televize - Miloš Schmiedberger

O seriály nestála

Počátkem šedesátých let odstartovala bohatou spolupráce s televizí, hrála královny, hraběnky, baronky stejně jako láskyplné maminky a babičky. K jejím nezapomenutelným výkonům na obrazovce patří stárnoucí rezignovaná Alžběta, o jejímž setkání s bývalým přítelem z mládí Františkem v podání Karla Högera vypráví slavná inscenace Lístek do památníku, kterou natočil v roce 1975 František Filip na námět Jiřího Hubače. Velmi ráda hrála v pohádkách, na rozdíl od většiny kolegů se ale tvrdohlavě bránila seriálové tvorbě. Během kariéry udělala jen několik výjimek. Vedle pohádkových sérií si zahrála v roce 1970 švagrovou vévody z Orleansu v historické minisérii režiséra Jaroslava Dudka Alexander Dumas starší a o deset let později se mihla v první epizodě životopisné trilogie o zakladateli KSČ a teoretikovi dělnického hnutí Bohumíru Šmeralovi Čas zakladatelů.

Neobvyklá láska

Její nevšední charisma a osobnost pramenily nejspíš z odlišnosti cítění a myšlení. V mládí sice chodila s muži, protože to bylo považováno za samozřejmé a správné, představu o šťastném životě si ale nespojovala s manželstvím a dětmi. S žádným nezůstala dlouho, možná právě protože byla tak krásná a výjimečná. A pak konečně byla schopná sama sobě přiznat, že ji mnohem víc přitahují ženy, a opravdu se zamilovala. V druhé polovině čtyřicátých let se stala její životní partnerkou PhDr. Eva Soukupová, pozdější zakladatelka a dlouholetá ředitelka Divadelního ústavu a významná komunistická funkcionářka. Homosexualita sice byla v té době ještě trestný čin, všichni to ale věděli a ani jedna z dam svoji lásku netajila. O veřejném tajemství se zpravidla nemluvilo, jen tu a tam se některý ze soudruhů do Soukupové kvůli jejímu rodinnému zázemí strefil, ona to ale díky svému postavení vždy ustála.

 

Zkrocení zlého muže:

Tvrdohlavá zrzka

Poprvé byla oceněna v roce 1958 vyznamenáním Za vynikající práci, o dva roky později dostala titul Zasloužilá členka Národního divadla a v roce 1965 Zasloužilá umělkyně. Vždy měla svou hlavu a nebála se říkat své názory veřejně. Už v roce 1945 se stala členkou KSČ, po okupaci v roce 1968 ale ze strany odešla, protože s vývojem událostí nesouhlasila. Stejně tvrdohlavě ale odmítala bojkot ruských klasických děl, která považovala za kvalitní, přestože v tom zůstala sama. V sedmdesátých letech omezila působení v divadle, protože ji začaly sužovat zdravotní problémy, a v roce 1976 odešla oficiálně do penze. Dál ale spolupracovala s televizí, občas se mihla i na filmovém plátně a její filmografie obsahuje zhruba devadesát titulů. Před filmovou kamerou stanula naposledy v roce 1986 jako Blanka v komedii Marie Poledňákové Zkrocení zlého muže, poté ještě stihla natočit televizní detektivku Vladimíra Karlíka Případ nevinné řeky. Blanka Waleská zemřela 6. července 1986 v Praze. Její životní dráhu mapuje monografie Břetislava Ditrycha a prasynovce Josepha F. Vedlicha Dívka s červenými vlasy, kterou vydal Úřad městyse Cerhenice v roce 2010. Její milovaná Eva ji přežila o jednadvacet let.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Národní divadlo, Česká televize, Český rozhlas, Národní divadlo Moravskoslezské, Břetislav Ditrych, Joseph F. Vedlich: Dívka s červenými vlasy aneb Z neznámých deníků a života Blanky Waleské)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská