Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hvězdné manýry a nejstrašnější vánoční zážitek české Marlene Dietrich. Tajnosti slavných

04.12.2023
Hvězdné manýry a nejstrašnější vánoční zážitek české Marlene Dietrich. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národní filmový archiv

Popisek: Jiřina Šejbalová v komedii z roku 1931 Ze soboty na neděli

VIDEO Byla jednou z nejkrásnějších žen v Praze a muži všech generací jí leželi u nohou. Kolegové jí záviděli slávu, ženy krásu, peníze a hlavní role. Ani astronomické honoráře jí ale štěstí nepřinesly.

Uměla být mondénní dámou i lidovou dryjáčnicí, city publika vůči ní se přelévaly od sympatií k nenávisti podle postav, které právě hrála. Uměla totiž být tak přesvědčivá, že jí diváci i ty protivné a hádavé ženské uvěřili. Jiřina Šejbalová je oslovovala jedinečnou barvou hlasu i zvláštním půvabem. Patřila k umělecké generaci, kterou formovali režiséři Frejka, Burian nebo Hilar, ale i avantgardní výtvarníci, koncertní umělci. A samozřejmě také bohatí mecenáši, obdivovatelé, hvězdy sportovního nebe či představitelé mladé inteligence. Zkrátka všichni, kteří utvářeli společenskou atmosféru první poloviny 20. století. A jakmile se objevilo nové médium, nemohla chybět ani mezi oblíbenými televizními tvářemi.

 

Ze soboty na neděli:

Z kostela na konzervatoř

Narodila se 17. září 1905 v Praze do úřednické rodiny s bohatým kulturním zázemím, různým uměleckým oborům se věnovali rodiče i prarodiče. Jeden dědeček měl sochařskou dílnu, druhý byl operní korepetitor a ve volných chvílích skládal písničky, otec vystudoval malířskou akademii v Mnichově a hrál na několik hudebních nástrojů a matka měla krásný soprán. Právě po ní zdědila hlas, k němu jí ale sudičky přidaly do vínku navíc i herecký talent. Zatímco jiné „slušné“ dívky nesměly na uměleckou kariéru ani pomyslet, Jiřina měla doma dveře k múzám otevřeny dokořán. Svým zpěvem zaujala ředitele chrámového sboru pražského kostela svatého Tomáše, na jehož doporučení začala v roce 1920 studovat zpěv na konzervatoři.

Avantgarda v Národním

Další dva roky pak získávala hereckou průpravu v dramatickém oddělení a po absolutoriu úspěšně vystoupila jako zpěvačka na scéně Národního divadla v Brně a hned dostala nabídku stálého angažmá. Dala ale přednost avantgardní scéně Dada, kde z ní pod vedením E. F. Buriana a J. Frejky vyrostla v zajímavou hereckou osobnost. Kromě obdivu mladého, intelektuálně založeného publika získala rychle pozornost i známých divadelních tvůrců. Nejprve dostala několik drobných rolí v Národním divadle a 28. září 1929 se poprvé představila publiku jako členka činoherního souboru, v roli Přibyslavy v představení dramatu Stanislava Loma Svatý Václav, nastudovaném na oslavu svatováclavského milénia. Na jevišti zlaté kapličky pak působila až do oficiálního odchodu do důchodu v roce 1971.

 

Záhada modrého pokoje:

Stařenou už po čtyřicítce

V třicátých letech se staly její doménou moderní sportovní dívky nekomplikovaného charakteru a teprve na přelomu třicátých a čtyřicátých let se začala postupně propracovávat k titulním rolím dramatického žánru. Mimořádným způsobem dokázala dodat tragickým postavám civilní podobu, nevyhýbala se ale ani komediálnímu žánru. K jejím nejslavnějším postavám patřila Lady Chilternová v slavní konverzační satiře Oscara Wilde Ideální manžel či Chrobačka v alegorickém dramatu bratří Čapků Ze života hmyzu. A už v padesátých letech se začala postupně přehrávat do postav stárnoucích a starých žen, k niž už ale přistupovala jinak, takže z jejích tragických hrdinek šel publiku mráz po zádech. Soustředila se na jejich podstatné povahové rysy, které podtrhovala nekomplikovanou přímostí, dokonce neváhala záměrně vyzdvihnout odpudivé charakterové vlastnosti, a tím dosáhnout větší sugestivnosti.

Rozmazlená hvězda

Díky poněkud cizokrajné, tajuplné a krásné tváři s mírně zešikmenýma očima a širokými lícními kostmi i podmanivému hlasu a pěveckému nadání si brzy vysloužila přezdívku česká Marlene Dietrich. Přesto se nikdy nesnažila stát záhadným ztělesněním démona. Současníci na ni vzpomínali jako na skvělou kamarádku a kuchařku a svým výrazným, operně školeným hlasem zpívala nejraději na hudbu Jaroslava Ježka, filmové songy či písničky k táborákům. Občas se ale chovala jako pravá zpovykaná filmová hvězda. Alespoň podle režiséra Otakara Vávry, který ve svých pamětech zmínil příhodu o jejím „nejstrašnějším vánočním zážitku“. Hereččin ctitel, zámožný majitel obchodu s módou, prý poslal svému idolu k Vánocům elegantní dlouhé rukavice a Jiřina, která očekávala luxusní kožich, je s rozhořčením vyhodila. Druhý den jí natěšený obchodník zavolal s otázkou, jak se jí jeho dárek líbil. A čekal velkou pochvalu, protože do každého z prstů rukavic vložil pečlivě srolovanou pětitisícovku...

Pokračování ve středu 6. prosince

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Národní divadlo, Kniha o Národním divadle, Josef Träger: Jiřina Šejbalová, Jiřina Šejbalová: Vaříme na chatě, Otakar Vávra: Paměti aneb Moje filmové 100letí)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská