Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Sláva serveru Ulož.to. Čest jeho památce. Komentář Štěpána Chába

komentář 27.11.2023
Sláva serveru Ulož.to. Čest jeho památce. Komentář Štěpána Chába

Foto: Pixabay

Popisek: Pátek 30. listopadu, další z mnoha černých pátků

Před rokem jsem si prorocky koupil externí disk se dvěma terabyty prostoru a začal podloudně z Ulož.to stahovat díla, která nikde jinde nejsou k mání. V prorockém třeštění mi došlo, že Ulož.to brzy skončí. Že brzy skončí ta nekonečně hluboká studna kultury, kterou nám Netflix ani žádná jiná streamovací služba nepřinese. Pak už budou jen normotvorné filmy, jejichž primárním cílem bude převychovat diváka na progresivního levičáka. A je to tady. K pátku se Ulož.to skládá pod tíhou nové legislativy z Evropské unie, kterou ti naši tajtrdlíci bez výhrad přijali. Tímto textem chci serveru Ulož.to vyjádřit hlubokou úctu, stejně tak jeho permoníkům z řad uživatelů, kteří z Ulož.to udělali nenahraditelnou pokladnici všeho vzácného.

Nemám rád nové americké filmy. Jsou neskutečně laciné, prázdné, progresivně pitomé. Není to proto, že bych v sobě měl zaklíněný odpor ke všemu americkému. Starší americké filmy jsou výborné, část druhé poloviny minulého století z velké části ve filmové kultuře patří Americe. A zcela zaslouženě. Jenže z amerického filmového umění se s novým tisíciletím stala škola pro přilepovače k silnicím a děti jakéhokoliv věku. Superhrdinské paskvily střídá uvědomělé drama z potratové kliniky. Dál až na světlé výjimky nic.

Navíc, a to je asi ten hlavní důvod mého odporu k americkým filmům, filmy z Hollywoodu a jejich agresivní distribuce vedla k celosvětové monopolizaci filmové kultury, kdy ať se kouknete na program jakéhokoliv kina na světě, naleznete tam totožné tituly. Všechny se značkou USA. S nemnohými odchylkami, kdy v tom kterém státě natočili film a vecpali ho do pauzy mezi americké trháky. Do sousedních zemí, natož kontinentů, už se ovšem takové filmy přes stream nemají šanci podívat, to jim zapovídá teritorialita, kvůli které filmy malých produkcí nemohou přes hranice určených částí světa, takové omezení americké filmy nemají.

Zamiloval jsem si polské filmy. Filmy od sousedů, které u nás prostě nejdou v kinech, nedají se pustit na streamovacích službách, nevychází na DVD. Poláci jako kdyby pro nás neexistovali (nebo my pro ně). Film Den cvoka (Dzień świra) z roku 2002. Výborné dílo, plné cynického černého humoru. Nádherné. Bez Ulož.to film, který neexistuje. A existovat nebude, protože Ulož.to mizí ze světa. Na Ulož.to je. I s titulky. Film Výslech (Przesłuchanie) z roku 1982. Neskutečně intenzivní film s nádhernou Krystynou Jandou v hlavní roli. Bez Ulož.to není šance se na polský trezorový film podívat, vidět ho, poznat Polsko z dob komunismu. Na Ulož.to je i s titulky. Připravený, aby člověk poznával, objevoval, chápal. Místo toho bude k dispozici jen Netflix a jeho eintopf z agresivní ideologie a infantility.

Ne, není to pravda. Není jen Netflix. Rozhazovačně jsem si předplatil streamovací službu karlovarského filmového festivalu KVIFF. Mají tam pěkné filmy, sem tam se pochlubí i novinkami a staršími filmy, hodnými připomenutí. Ale ten výběr je zoufale, ale zoufale chudý. Snaží se, určitě se snaží, ale nikdy nedosáhnou toho, čeho v ne příliš komerčních, starých a zahrabaných, polozapomenutých a pro distributory nezajímavých filmech dosáhlo Ulož.to. A když už se praští přes kapsu a dodají filmy například Larse von Triera, zapomenou na Trierovy začátky. Trierův Prvek zločinu z roku 1984, před kterým smekl klobouk i Ingmar Bergman? Na KVIFF není, nemluvě o dalších kouscích, jako Evropa, Médea nebo Epidemie. Tedy filmy, kdy Trier ještě nepropadl trochu trapnému potěšení z toho, že může šokovat diváka.

Díky Ulož.to jsem mohl vidět bizarní, ale fascinující japonský film 964 Pinocchio. Existenciální horor Haze, japonskou verzi očistce Slepá bestie z roku 1969. Podivná díla, ale díla, která bez Ulož.to pro českého diváka neexistují. A existovat nebudou. Tchajwanský mistrovský a roztomile bizarní kousek Chuť melounů, říznutý krutostí pornografie a lidské sexuality? Bez Ulož.to film mimo náš dosah. Nikomu jejich stažením neušel zisk, protože v ČR je nikdo legálně nenabídl a nenabídne.

Jsme totiž malý trh, distributoři se nepřetrhnou, aby k nám dovezli i něco navíc, než jen americké blockbustery, na které se ovšem nedá koukat. Sem tam Netflix zaplatí natáčení filmu v jednotlivých neamerických zemích. A chvála mu za to. Ale nikdy nepřinese nic, co nemá šanci mu vydělat. Výše uvedené filmy nevydělají. Jsou staré nebo příliš nekomerční. Ale jsou součástí onoho zapomenutého multikulturalismu, toho skutečného multikulturalismu, kdy se poznávají kultury navzájem. Ne falešného multikulturalismu, kdy do sebe smícháme dvě a více nekompatibilních skupin lidí a čekáme, až to bouchne.

Francouzský film Vlak života z roku 1998, plný něžně sebevýsměšného židovského humoru. Zapomeňte na to. Češi si podobné lahůdky nezaslouží. Distributor je nedodá. Mihnou se na festivalu, možná se ve své době objeví v televizi v rámci filmového klubu, a pak se za nimi zavře voda. Tak strašná škoda. Podobných filmů bych mohl vyjmenovat desítky, stovky. Filmů, které se k nám mohly dostat jen díky permonické práci jednotlivých lidí, kteří s nadšením sháněli a nahrávali filmy na Ulož.to, vytvářeli pro ně titulky, i když věděli, že si je stáhne nanejvýš pár desítek nebo stovek lidí. Nedělali to pro zisk, ale z nadšení, z lásky k rozmanitosti lidské kultury. Ulož.to jim připravilo jen půdu, kde mohli svou lásku sdílet s ostatními podobně postiženými. Nemluvím pak, a měl bych, o starých českých filmech a záznamech divadelních inscenací, knihách, které nejdou jinak sehnat, hudbě, kterou i Spotify ignoruje. Ulož.to byla pokladnice, nesmírně bohatá a k prasknutí plná.

Dejme tomu takový klenot socialistické propagandy z 50. let Botostroj. Nikde nejde sehnat, na Ulož.to je. Dokonce jsem na Ulož.to jednou objevil fascinující propagandistické filmy z komunistické Kuby nebo nacistického Německa. S jakou vášní jsem si jich několik stáhnul, abych poznal dobu i její pokřivenost. Je dobré vědět, jak fungovala propaganda v minulosti. Alespoň je co porovnávat, když člověk narazí na propagandu dneška. Donese mi takové historické klenoty Netflix a jemu podobní? Nikdy, už nikdy nic takového nepůjde nikde najít. Zrušení Ulož.to je katastrofa.

A ano, pak je tu temná strana Ulož.to, kdy se na serveru objevovaly komerční novinky, které byly čerstvě v kinech, na streamovacích službách. Nerozporuju ji, jen sepisuju tryznu za podhoubí serveru Ulož.to, kde v bahně svítily drahokamy lidské kultury, které by byly pro českého diváka bez serveru navěky nedostupné.

A dovolím si jeden (tři) trochu rozhněvaný odstavec. Je moc hezké, že vznikají streamovací služby jako na běžícím pásu. Plní se většinově mainstreamovou americkou produkcí, jednotlivé a tak rozdílné národní filmové produkce jsou ignorovány. Ignorovány jsou z velké části i filmy se starším datem vydání (podobně jako KVIFF ignoruje raná díla von Triera). Proč si odpovědní nesednou k jednomu stolu a nevytvoří jednu jedinou obrovskou databázi filmů celého světa a celé filmové historie? Vždyť je to hodnota lidstva jako celku, jeho kultura, jeho vědění. Jsem si naprosto, naprosto jistý, že by pak v nikom nevznikla potřeba někde podloudně stahovat a svým pirátstvím dělat vrásky distributorům. Každý by si takovou službu zaplatil. Funguje to tak u hudby. Spotify nechť je toho zářným důkazem.

Proč to nemůže fungovat u filmů? (A co zaměstnaneckých míst by to vytvořilo, dělat a synchronizovat titulky pro jednotlivé filmy v jednotlivých jazycích, organizace celé databáze). Zároveň by se to stalo generátorem nových talentů po celém světě, protože peníze by se přestaly točit jen v Hollywoodu, ale všude tam, kde by vznikl kvalitní film. Ale kdyby něco takového vzniklo, ztratil by se z filmového průmyslu americký monopol, který teď škrtí jednotlivé národní filmové produkce (monopol, to není žádné blouznění, i EU se pokusila americký monopol omezit nařízením... zoufale pozdě, kdy se v kinech musí promítat i evropské filmy). Och, darmo mluvit. Já si takovou službu chci zaplatit. Jenže nemám kde a jakou. Je tu jen Netflix a jeho nápodoby. 

Dovolím si ještě slovo o oné monopolizaci a zhoubných dopadech. Vidím to na dětech, protože ty vyžadují pohádky. Film od Pixaru Příběh hraček byl ve své době jako zjevení. Počítačová animace, bylo to něco nového a zajímavého. Po téměř třiceti letech se pixarová animace stala normou. Byl jsem nedávno s dětmi v kině na německé pohádce (jméno už nevím), animace jako z Pixaru. To samé předtím norská pohádka, francouzská, španělská. Za posledních třicet let se začala vytrácet z animovaných filmů, pohádek, jedinečnost samotné animace, přestal se v ní odrážet tvůrce. Všechno jako podle formiček, které před třiceti lety odlili v Pixaru. A pokud se nějaký tvůrce přece jen najde a jde proti proudu, proti Pixaru, děti jsou při sledování nejisté. Nemají před sebou ten tisíckrát viděný a zažitý mustr Pixaru, kdy postavy jednotlivých animovaných filmů připomínají postavy z dalších animovaných filmů. Mají stejné výrazy, stejně otlemenou pusu, stejně postavené oči, vlasy... Jiná animace, než pixarovská, už ruší pozornost, protože i ty děti se staly znormovanými. Není to chyba? Nevytratilo se tím to lidské, to tvůrčí? Je v takovém hurikánu pixarovské animace prostor pro Karla Zemana, Hermínu Týrlovou nebo Břetislava Pojara? Nezabíjí to samotné umění animace? Nezabíjí to schopnost snít? 

...ale že jsem si od serveru Ulož.to krásně odběhl. 

Děkuju serveru Ulož.to a lidem, kteří si dali tu práci, aby nahrávali jinde nedostupná díla, vytvářeli jim nezištně titulky. Díky vám jsem viděl a poznal rozmanitost. To vše teď bez náhrady zmizí v propadlišti dějin. Protože ohromná databáze serveru Ulož.to už se nejspíš vytvořit nepodaří. Rozhodně pak ne legální cestou, protože trhu vévodí výdělek, který nutně do popředí protlačuje masový brak na úkor menšinového umění. Tedy tupnutím s Netflixem vstříc zářivé budoucnosti. Lépe už bylo.

 

Vložil: Štěpán Cháb