Jednou bodyguard, navždy bodyguard aneb Jak vyzrát na parchanta a co funguje líp než diář. Horká židle Hynka Čermáka
16.09.2023
Foto: Se svolením FTV Prima (stejně jako snímky v článku)
Popisek: Držitel Českého lva Hynek Čermák v Show Jana Krause
Není jen výborný a často obsazovaný herec, ale také fotograf, jehož výstavy sklízejí úspěch. V talk show Jana Krause se ale pochlubil i tím, že je dobrý člověk a pořád na tom pracuje. S moderátorem se ale shodl, že ať se snaží, jak se snaží, ani na jednom z nich ta dobrota není na první pohled vidět.
„Jsem fantastický otec, vynikající manžel a vůbec tak jako dobrý člověk,“ popsal sám sebe s úsměvem Hynek Čermák a dodal, že se o to snaží každý den. Je mu padesát a letos se rozhodl pro velkou změnu. Malé jeviště prestižního Dejvického divadla vyměnil za obrovskou scénu Hudebního divadla v Karlíně. A nejen to. Rozhodl se, že do stálého angažmá nepůjde, ale bude si organizovat práci sám.
Přejít z komorní scény do muzikálu chce kus odvahy, Hynek Čermák ale brzy zjistil, že se práce ve velkém divadle nezapomíná
Návrat na velké jeviště
Jak se stalo, že přijal hlavní roli v muzikálu Bodyguard? To rozhodnutí nebylo vůbec snadné. „Když mi režisér Tonda Procházka tu roli nabídl, tak jsem říkal: Tondo, to je nesmysl, to já už dávno neumím takovéto věci. A pak jsem se tam šel podívat, jak tam na jevišti jezdí ty vlaky a padají parašutisti, a je to obrovský sál, vejde se tam 150 herců… Myslel jsem, že to nezvládnu. No ale jsem tam,“ vyprávěl.
Není to poprvé, co hraje na velké scéně, hrával v divadle J. K. Tyla v Plzni a má zkušenost i se scénou Národního divadla. Dvanáct let v Dejvickém divadle ho ale zakotvilo v komorním prostoru, kde se hrají převážně psychologická dramata. Střihnout si po těch letech muzikál v Karlíně je tedy velká změna. Ale Hynek Čermák si díky ní uvědomil, že divadelnický svět má i jiná místa, kde stojí za to si zahrát.
„Já jsem po těch dvanácti letech v Dejvicích vlezl do Karlína a zjistil jsem, že v Karlíně jsou také lidi, kteří chtějí dělat dobře svoji práci za každou cenu, že jsou pořád připravení a že taky touží, aby na ně diváci koukali a aby se jim to líbilo. Tak jsem si řekl, aha, to mě nenapadlo,“ prozradil své pocity i to, že chtěl vyzkoušet, jestli ještě dokáže zvládnout herecky opanovat tak velký prostor.
S Janem Krausem zavzpomínal, jak to chodilo v divokých devadesátkách
Plešouni to váleli, jak se dalo
Hlavní role v muzikálu, inscenovaném podle slavného filmu s Kevinem Costnerem a Whitney Houston, připomněla Janu Krausovi také to, že Hynek Čermák v devadesátých letech dokonce bodyguardem býval. „To byla doba, kdy se na různých místech odehrávaly podivné obchody. Přišel člověk s igelitovou taškou nacpanou penězi, předal ji jinému člověku, a ten šel zase s těmi penězi dál za dalším kšeftem,“ připomněl Jan Kraus a Hynek Čermák přikyvoval, že takhle nějak to zažil.
Dělal totiž nejen vyhazovače v baru, ale také osobního ochránce. Mužům, jako byl on, se říkalo plešouni, protože se vyznačovali holou hlavou. „Dělal jsem dlouho osobního strážce i vyhazovače, ale už je to fakt dávno,“ zavzpomínal na devadesátá léta. „Legislativa byla taková na vodě, takže jsme si dělali, co jsme chtěli. Kdo se nám nelíbil, ten letěl a tečka,“ smál se.
Pro jeho hereckou kariéru byla tahle zkušenost k nezaplacení. S jeho vizáží totiž často dostává nabídky postav nejrůznějších syčáků a desperátů, případně tvrdých policajtů. Zejména ve filmech a v televizi si jich užil hodně. „Je fakt, že pro mě není problém zahrát parchanta, protože jsem jich v životě potkal hodně a znám tu jejich psychologii,“ doplnil s tím, že jediná možnost, jak se vypořádat s parchantem, je být ještě větší parchant než on. „To je jediné, co na ně platí.“
Tvrďácká vizáž většinou předurčuje charaktery postav, které hraje před kamerou
Je lepší agentka, nebo diář?
Když odešel z angažmá, nastal okamžik, kdy si musel začít sám organizovat čas a zvládnout pohyb mezi divadelními zkouškami, natáčením filmů a seriálů a večerními představeními. A upřímně přiznal, že kdyby to bylo na něm, nikam by nedošel včas. Aby se prý nezbláznil, pomáhá mu jeho čas organizovat agentka, které naprosto důvěřuje. „Hlídá to, co já neumím vyřešit, kdy a kde mám být,“ přiblížil náplň její práce. „Agentka mě řídí na dálku, elektronicky. Já ráno vstanu a v mobilu mám napsáno, kam mám ráno jít a proč.“
Jan Kraus namítl, že se to zvládnout i s diářem. Jeho žena Ivana Chýlková má prý velikánský diář a vše v něm má podrobně evidováno na týdny dopředu. A každý den si pak odškrtne, co splnila. To prý ale umí hlavně ženy, a tak chápe, že pro Hynka Čermáka je praktičtější, když mu diář vede agentka, protože život herce klade velké nároky na psychiku, což prý Hynek Čermák podepisuje se vším všudy. „Herectví je velice nezdravý sport,“ prohlásil. „Psychiku je potřeba všemožně chránit.“ Proto má agentku a v čase, který ona věnuje přípravě jeho denního programu, on odpočívá.
Zdroj: Prima TV
Vložil: Ela Nováková