Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Jak proměnit sedmnáctku v legendu aneb Trpký osud okaté baletky. Tajnosti slavných

04.09.2023
Jak proměnit sedmnáctku v legendu aneb Trpký osud okaté baletky. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Filmové studio Barrandov

Popisek: Ivana Pavlová jako Hanka v muzikálu Ladislava Rychmana Starci na chmelu

VIDEO Byla krásná a fotogenická, a přesto si ani trošku nevěřila. Mimořádně nadaná tanečnice se mohla stát hvězdou světových pódií, velkolepou budoucnost ale obětovala první a jediné velké lásce. A vzápětí rozhodl krutý osud za ni.

„Chodili spolu z čisté lásky a sedmnáct jim bylo let…“ Během natáčení legendárního muzikálu Ladislava Rychmana Starci na chmelu bylo okaté brunetce opravdu sedmnáct a ze dne na den se stala hvězdou. Na ulici ji lidé poznávali a říkali jí Haničko, stala se ztělesněním nástupu nových časů a mládeže, která sice zlobí, je ale sebevědomá a přesně ví, co chce.

Rychmanův muzikál, který proměnil v roce 1964 začínající baletku v hvězdu, byl jedním z prvních závanů nové vlny a přiznám, že ve mně dodnes vyvolá nostalgii, přestože mě naplno zasáhl až o nějaký ten pátek později. Spolehlivě vždy probudí vzpomínky na bezstarostnou dobu, kdy nás i práce na brigádách za pár korun bavila a vůbec nás nenapadlo, že bychom si snad měli na něco stěžovat. A na Ivanu Pavlovou fanoušci nikdy nezapomněli, přestože její kariéra skončila po pouhých třech letech. „Byla jako Greta Garbo. Z ničeho nic zmizela, nedala nikomu vědět a nikdo, kromě jejího muže, o ní nic nevěděl. Jako by zmizela z povrchu zemského,“ komentoval po letech její náhlý odchod ze scény bývalý spolužák Vlastimil Harapes.

 

Dříč odmalička

Narodila se 9. června 1946 v Plzni a odjakživa s ní šili čerti, takže do baletní přípravky pro nejmenší talenty začala chodit už v pěti letech. Tanec se stal smyslem jejího života a tvrdě na sobě makala, aby měla i potřebnou fyzičku. Ve čtrnácti si prosadila studium na pražské taneční konzervatoři, jejími učiteli byli například tanečník, choreograf a šéf Baletu Národního divadla Jiří Němeček, jedna z největších osobností české taneční scény Pavel Šmok či tanečník a pozdější profesor choreografie Luboš Ogoun. Vše zvládala díky dobrým fyzickým předpokladům skvěle, takže není divu, že během konkurzu na připravovaný muzikál Starci na chmelu veškerou konkurenci suverénně převálcovala.

Starci na chmelu

Byla krásná, fotogenická, takže ji kamera měla ráda, jen si zpočátku strašlivě nevěřila. ,,Nevěděla jsem, co je muzikál, neznala jsem West Side Story a v životě jsem nehrála před kamerou,“ zavzpomínala na počáteční obavy, zda natáčení vůbec zvládne. Snadné to opravdu nebylo, Ladislav Rychman měl přesnou představu, co od herců očekává, a také to z nich nakonec vždycky dostal. Natáčelo se v obci Lounky u Roudnice nad Labem, kam se Ivana vrátila po více než čtyřiceti letech s kamerou dokumentárního pořadu České televize 13. komnata. Z tehdejší malebné vesnice ale zbyla jen část, spoustu někdejších romantických míst navždy vzala velká voda, doslova a hned několikrát. Během povodní v roce 2002 vystoupila hladina na návsi do výšky šesti metrů, další pohroma se přivalila o čtyři roky později, a pak znovu v roce 2013.

 

Men in Black po česku

Premiéra filmu znamenala obrovský úspěch, písničky Jiřího Bažanta, Vlastimila Hály a Jiřího Maláska s texty scenáristy Vratislava Blažka vzápětí zlidověly. Na tehdejší dobu se objevil před kamerou mimořádně silný komparz, složený především ze studentů konzervatoře a DAMU, kteří skvěle tančili pod vedením mimořádného choreografa Josefa Koníčka. A ani on nezůstal inkognito, společně s Josefem Lauferem a Petrem Musilem je jedním z trojice mužů v černém, kteří provázejí diváka příběhem s písní Milenci v texaskách. Mladičká Ivana se stala díky muzikálu ze dne na den populární osobností a sklízela jen pozitivní kritiky, takže jí v dalším rozvíjení slibně našlápnuté kariéry nic nebránilo. V posledním ročníku konzervatoře dostala nabídku angažmá v divadle Balet Praha, s nímž pak vyjela do světa.

Vše pro lásku

V baletním souboru poznala velkou první a jedinou lásku, o jedenáct let staršího režiséra Pavla Hobla. A oba museli pro společný život něco obětovat. Pavel kvůli jejím nádherným očím opustil rodinu a malou dcerku, Ivana se vzdala kariéry v souboru, který dobýval svět, jen aby mohla být s ním. Začala pracovat jako choreografka v Divadle E. F Buriana, tehdy se tomu říkalo pohybová spolupráce. Díky Hoblovi se také objevila na televizní obrazovce v pořadech Autorevue a Revue Vltava. A znovu spolupracovala i s Rychmanem, s nímž natočila první televizní klipy k populárním hitům Dominiku a Zlaté střevíčky. A v roce 1967 si zahrála a zatančila v dětském filmu režiséra Jana Valáška staršího Když má svátek Dominika. Pak ale stačilo pár vteřin, aby se její život obrátil vzhůru nohama.

 

V pětatřiceti do důchodu

V roce 1967 utrpěla těsně před jednou premiérou vážný úraz, při pádu divadelní kulisy ji obrovský železný žebřík udeřil do krku a hlavy. Šest týdnů prožila v sádrovém korzetu, bohužel jí ale lékaři zrentgenovali pouze páteř, ale nikoli hlavu. Vyléčila se, pominulo i poúrazové ochrnutí. Vrátila se k práci a v roce 1968 se s Pavlem Hoblem vzali. Komplikace se přihlásily až po překročení třicítky. Začala trpět malátností, měla problém s udržením rovnováhy, trpěla třasem, najednou špatně viděla, nakonec přišlo i bezvědomí. Po téměř patnácti letech od zranění u ní lékaři diagnostikovali poúrazovou epilepsii a mladá krásná žena se v pětatřiceti letech stala invalidní důchodkyní. Každý den ji pronásledovaly epileptické záchvaty, nedobrovolně a s obrovským psychickým traumatem musela opustit milovanou práci, úplně se izolovala od vnějšího světa.

Velká prázdnota

Někdejší hektický život, plný zkoušek, představení a přátel, najednou vystřídala prázdnota. Kamarádi ubývali, o slovo se přihlásily deprese. Nejhorší prý byly první tři roky, díky manželi se ale začala časem s osudem vyrovnávat. Chtěla si pomoci sama, takže začala malovat obrazy speciální technikou malých teček, která vyžadovala naprosté soustředění. Věnovala se manželovi, pořídili si chalupu, psa… A znovu v sobě našla někdejší pevnou vůli. „Stala se ze mě žena v domácnosti a bavilo mě to,“ přiznala v dokumentu. Do divadla po svém odchodu v roce 1983 už ale nikdy nevstoupila. V roce 2007 Pavel Hobl zemřel, a i s touto obrovskou ztrátou se musela vyrovnat silou vůle. Při natáčení své 13. komnaty si stále krásná, štíhlá dáma dokonce zatančila s Vlastimilem Harapesem Bossa novu a vůbec nebylo znát, že netančila čtvrt století. „Prožila jsem pěkný život a znovu opakuji, že ničeho nelituji,“ dodala.

 

Nesmrtelný trojlístek

Starce na chmelu měl původně režírovat Zdeněk Podskalský, nakonec ale odmítl s tím, že je příliš velký skeptik, aby věřil studentským láskám. Problémy byly i s obsazením hlavní role. Už to vypadalo, že Filipa, který je jediným muzikálovým hrdinou na světě, který netančí a nezpívá, bude hrát mim a tanečník Ctibor Turba, nakonec ale Miloš Forman slíbil, že bude Vladimíra Pucholta uvolňovat ze souběžně natáčené komedie Černý Petr.

Dramatické srpnové události roku 1968 a následná normalizace nakonec tři hrdiny filmu navždy rozdělily. Filip Vladimír Pucholt, který se nikdy nechtěl stát filmovou hvězdou, si splnil životní sen v Kanadě, kde se stal uznávaným pediatrem. Honza Miloš Zavadil využil hostování ve vídeňské Státní opeře, kde mu legendární Leonard Bernstein nabídl roli Cliffa ve West Side Story, a zůstal v Rakousku. Vybudoval nedaleko Vídně úspěšný chov velšských koní a 18. září 2007 zemřel v 67 letech na rakovinu. A v neděli 4. září odešla navždy v 77 letech i Ivana Pavlová. „Nebýt Ivany, nikdy by nevznikl tak skvělý film, jakým jsou Starci na chmelu. Bylo tam sice hodně talentovaných lidí, ale právě ona tomu filmu dodala něco, co ho udělalo nesmrtelným,“ prohlásil před časem představitel Filipa Vladimír Pucholt, který už zůstal z legendárního trojlístku jediný.

 

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, IMDB, Blesk)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská