Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Chceš zpívat? Vari z Půlnočního království! Sobota Jaromíra Janáka

komentář 26.08.2023
Chceš zpívat? Vari z Půlnočního království! Sobota Jaromíra Janáka

Foto: Se svolením Anny Netrebko

Popisek: Anna Netrebko

O rozdílu kulturní politiky u nás a v Zemi krále Miroslava.

Tytam jsou doby, kdy nadšení obdivovatelé vypřahali koně od kočáru operních div a jásajíce nad neobvyklým štěstím táhli kočár se svou zbožňovanou (nebo zbožňovaným) ulicemi. Tytam jsou doby, kdy se umělcům říkalo Mistře na důkaz úcty. Kdysi jsem takto oslovil pana Lukavského, kterého jsem si nesmírně vážil, on se na mě podíval a utrousil: „Nech toho.“

Do tehdejšího Smetanova divadla (dnes Státní opery) účinkující vcházeli zadním vchodem do doplňovací budovy od dálnice, vedoucí středem Prahy. Vešlo se do poměrně velké vstupní haly, kde, pokud si dobře vzpomínám, napravo byl dlouhý pult, za kterým stáli vrátní, kteří vyřizovali telefony, třídili poštu a dávali pozor, aby do divadla nevlezl někdo nepovolaný.

Pravoslav LajTner, perspektivní barytonista se slibně se vyvíjející kariérou, vešel do haly a zamířil k vrátnici: „Nepřišel mi nějaký dopis z Vídně?“ otázal se hlasem, rezonujícím po celé hale. Čekal totiž nabídku na hostování v tamní slavné opeře.

„No, něco sem přišlo,“ odpověděla po krátkém přemýšlení vrátná budovy, kde se v letech 1859 - 1944 hrálo i zpívalo německy, „ale dala jsem to panu LajSnerovi z orchestru, on to otevřel, ale zmačkal to, že prý to je německy a nerozumí tomu, a hodil to do koše,“ informovala napjatého barytonistu.

Ten zbledl, na čele mu vyskočily kapky potu a k nemalému potěšení kolemjdoucích zařval svým nádherným barytonem, který čekala světová kariéra, informaci. „Ježíšmarjá, já se zblázním!“ Následně se vrhl ke koši, vysypal jeho obsah na podlahu haly, padl na kolena a začal se hrabat v hromadě odpadků. Klečel u hromady odpadků a třídil ohryzky od jablek, nedopalky cigaret a rozbaloval zmačkané papíry od tlačenky a od vlašského salátu. Mezitím vrátná umělce se zájmem sledovala a soucitně pokyvovala hlavou: „Mistránku, to jsme to teda posrali…“

Někdy mám pocit, že u nás už je takový zvyk, že od jisté doby všechno, co k nám z Vídně přijde nebo přijede, se zahodí. Jak to myslím?

Už je to dávno, co jsem v televizi sledoval seriál Chalupáři. Pod titulky tam na začátku zpíval Waldemar Matuška takovou písničku, vlastně to byla šikovně napsaná odrhovačka, a Matuška z té písničky najednou zmizel. V dalších dílech i potom při reprízách tam vrzal jen orchestr. Anebo sestra mého kamaráda a spolužáka Honzy Kubiše, co jsem s ním závodil na kánoích. Jmenovala se Marta a byla také od nás z Poděbrad. Drsným hlasem zpívala krásné písničky, a najednou se na ni mělo zapomenout.

Také pamatuji, že tam, kde jezdí tramvaj z Vltavské na Štrosmajerák, takovým tím ošklivým polotunelem, se najednou objevil sprejem nastříkaný nápis: „Nechte zpívat Mišíka!“ (Čímž nebyl myšlen dnešní zpěvák Adam M., ale jeho otec Vladimír.) Jezdili jsme kolem a četli ten nápis, než ho zamalovali, a říkali si, co je to za hroznou dobu, kdy zakazují lidem zpívat. A když jsme si na to po letech vzpomněli, oddechli jsme si, ještěže je to už za námi a že žijeme v demokracii, kde se něco takového nemůže stát… Tak na to radši už nemysleme a poslechněme si slavnou českou árii, kterou v podání její interpretky, vídeňské občanky, uslyšíme v našem Půlnočním království jenom tímto způsobem:

 


 

QRcode

Vložil: Jaromír Janák