Kazma bourá kina a hraje s národem jednorázovou lotynku. O kom se mluví
24.08.2023
Foto: Se svolením BontonFilm (stejně jako snímky v textu, pokud není uvedeno jinak)
Popisek: Kazma aneb ONEMANSHOW - The Movie
Kamil Bartošek alias Kazma Kazmitch momentálně sklízí úrodu zasetou gigantickou reklamou na svůj první celovečerní film ONEMANSHOW: The Movie. Možná to bude i film poslední, protože o lesk stříbrného plátna mu v podstatě nejde. Natáčet další film by pro mistra humbuku byla nejspíš nuda.
Když v druhé polovině 19. století P. T. Barnum představoval Američanům své muzeum kuriozit, měl to z dnešního pohledu snadné. Stačilo jen najít správný reklamní slogan, například „Uvidíte největšího slona na světě“, a návštěvníci, kteří do té doby neviděli slona žádného, se jen hrnuli. Barnum je tak považován nejen za mistra humbuku, ale také za tvůrce toho, čemu se dnes říká reklamní humbuk. Barnum prodával sny a prodat je uměl – tehdy na to stačily plakáty, obrázky v novinách a šíření zprávy šeptandou. Zároveň ovšem třeba dodat, že P. T. Barnum, který o umění reklamy napsal i několik příruček, vždy trval na tom, že to, na co reklama láká, nesmí konzumenty zklamat a poškodit. Na rozdíl od mnoha tehdejších i současných „šmejdů“, prodávajících zázračné mastičky či přístroje, využíval pouze lidské zvědavosti uvidět nevídané a dobře se pobavit.
Kamil Bartošek alias Kazma Kazmitch jako by byl současným vtělením P. T. Barnuma. Ve světě, kde není bílých míst na mapě a díky televizi a filmu mají lidé možnost vidět vše, co reálně existuje, musí se ovšem mistr humbuku jinak ohánět. Základem všeho ovšem stále zůstává chvástavá reklama, drzost a vynalézavost, těžící z lidské zvědavosti, z touhy vidět něco, co se jen tak nevidí, co nám běžně zůstává utajeno, co zveřejní kuriózní záběry ze zákulisí světa zábavy a nabídne promyšlený podfuk, který oblbne i největší a nejchráněnější producenty velkých akcí. Tak se Kazma se svými spolupracovníky tajně vloudil na mistrovství světa v hokeji v Rusku, převlékl se za maskota a podařilo se mu dokonce v této masce vyjet na led. Do oblíbeného pořadu Prostřeno zase nasadil najatého amatérského herce, který zde předvedl výstřední osobu s tříměsíční erekcí, chovající v bytě slepici, spící v rakvi a se zálibou ve starých ženách a sadomasochismu. Šlo o „reality show na druhou“, výroba štábu, který natáčel reality show pro Primu, byla manipulována a řízena štábem Kazmy, který režíroval a dramaturgicky tvořil soutěžícího, o čemž štáb neměl ani tušení.
Může to být na hraně, ale divák se nesmí naštvat
Karel Bartošek začínal jako moderátor One Man Show na internetové televizi Stream.cz, kde původně dělal rozhovory se známými tvářemi českého showbyznysu. Brzy ale přišel na to, že potenciál internetové televize je v něčem jiném – totiž v možnosti překvapit diváka nějakým nečekaným kouskem. Jednoduchá videa typu skrytá kamera ale mladému muži s velkými ambicemi, talentem pro skicování vtipných pohledů na nevídané a producentskou schopností získat prostředky na své projekty od nejrůznějších sponzorů, rozhodně nestačila. Tak začaly vznikat velké projekty, které nejprve bombasticky propagoval a pak s velkým úspěchem vysílal na Streamu. Jeho diváci jsou samozřejmě především ti, kteří takovou zábavu hledají, tedy generace Z – děti nového tisíciletí nebo také internetové děti. I ty ale dospívají a jejich pohled na život se zkušenostmi mění, takže není možno jim předkládat nejrůznější zábavu na hraně vkusu.
Kazma ve filmu
Ostatně Kazma se tak proslavil mimo jiné proto, že své projekty dokáže obléct do společensky prospěšného kabátu. Pokud loví na silnici řidiče, kteří jsou ochotni zastavit u autonehody, je kampaň 1/10, tedy jeden z deseti, zaměřena ve výsledku na to, aby lidé nebyli na silnicích lhostejní a uměli podat první pomoc. Když se rozhodne Kazma někomu pomáhat, udělá to ve velkém stylu. Michalovi, pacientovi s nevyléčitelnou amyotrofickou laterální sklerózou, tak plnil neuvěřitelná přání - mimo jiné navštívili v Las Vegas iluzionistu Davida Copperfielda, viděli gorily ve volné přírodě ve Rwandě, navštívili Hobitín na Novém Zélandu, absolvovali největší volný pád na laně nad propastí, ubytovali se v Hollywoodu ve vile v hodnotě 280 milionů Kč a Kazma zajistil Michalovi audienci u papeže Františka. Svou internetovou slávu využil Kazma k tomu, aby většinu těchto přání mohl nemocnému splnit zdarma. A pokud to nešlo, publikoval reklamu na komerční výrobek, často nevhodnou či směšnou formou, protože to se jeho divákům líbí, přitom je to ale stále reklama.
Kdo by si myslel, že pojednat s extrémním humorem soutěžící v Prostřeno nebo využít fatálně nemocného člověka k pořízení mimořádných videí s velkými osobnostmi je na hraně, musí se smířit s tím, že Kazma se vždy zaštiťuje nějakou charitativní činností, snahou pomáhat, apelovat na lidskou sounáležitost. Ví dobře, že divácké emoce může našponovat, ale nesmí skončit v žumpě, protože na to jsou jeho diváci velmi citliví.
Kazma je mimořádně schopným producentem virálních videí, člověkem, který dokonale ovládá mechanismy naší doby, umí na nich vydělat, zároveň se ale nevzdává možnosti svými extrémními kousky zasáhnout podprahově pocity své generace, topící se v anonymitě a osamělosti, povzbuzovat je k opuštění ulit, k pochopení pro druhé a ke komunikaci. Pokud tedy čteme na téma bombastické reklamy Kamila Bartoška a jeho internetových videí pohrdavé ohlasy, měli bychom mít na paměti, že současná mladá generace ho vidí jinak – je jejím hrdinou, hvězdou, miláčkem. A nebude to nejspíš jen proto, že je mistr humbuku, na ten je generace Z zvyklá a v zásadě ho neguje. Spíš je to právě proto, že Kazma se svými generačními souputníky prostě umí komunikovat a zasáhnout jejich city. A to je právě to, co tato generace v dnešní chladné konzumní době nejvíc postrádá.
ONEMANSHOW: The Movie
Distribuce Kazmova prvního celovečerního filmu se ujala největší distribuční společnost Bontonfilm. Už to je důkazem, že Kazma se o své produkty umí postarat a najít pro ně prestižní partnery. Gigantická kampaň, naprosté utajení toho, co diváci uvidí na plátně, nasazení v rekordním počtu kin – to všechno udělalo z ONEMANSHOW: The Movie trhák sezóny. Kina si mnou ruce, protože vše zafungovalo, návštěvnost v prvních dnech po premiéře je skutečně rekordní. Rekordní je ovšem i celý podvod na diváka, který takto Kazma spáchal. Netají se tím, že mu vůbec nešlo o kvalitní film, ale o to nalákat do kin mimořádný počet diváků a vydělat tak prachy. Film sám o sobě je skutečně mizerný pokus o žánrovou gangsterku, kde Kazma hraje hlavní roli a zjevně sám sebe – sebestředného, arogantního mistra ve vydělávání peněz.
ONEMANSHOW: The Movie. Prachy, jenom prachy, nečekají...
Tentokrát se rozhodně nejedná o nějaký jednoznačný společenský apel. Ono okrást sázkovou kancelář, abyste vyplatili člověka, který vás vydírá, protože jste se zfetovali a byli nevěrní holce svého života, to fakt apelativní příběh není. Navíc je to celé stominutová nuda. Jenže – pro Kazmu je uvedení filmu jen jedním z kousků, které s celým humbukem souvisejí. Protože součástí je loterie, na jejímž konci ten, kdo dokáže prolomit desetimístný kód, vyhraje milion dolarů. Ten je nachystaný v jednodolarových bankovkách v trezoru. Už to je další kousek, protože Kazma líčí, co to obnáší sehnat milion jednodolarových bankovek. K tomu, abyste mohli zkusit své štěstí, si musíte koupit lístek na Kazmův film. Jak dobře to funguje, dokazuje případ diváka, který si koupil 130 vstupenek a vyprodal tak celé jedno představení. Neuspěl. Jenže někde v terénu údajně poletuje kartička, která vám trezor otevře automaticky, nemusíte ani zkoušet zadávat kódy. Co když si se vstupenkou koupíte právě tuhle zázračnou kartičku? A existuje vůbec? Nebo je to jen další podfuk, který na návštěvníky kin Kazma přichystal?
ONEMANSHOW: The Movie. Je tu nějaká mrtvola, zajímá to někoho?
S tímhle filmem je zkrátka trochu problém. Zatímco jindy si Kazma bere ve svých kouscích jako rukojmí známé osobnosti a pokouší se o společenský apel, tentokrát jsou v jeho rukou všichni diváci. Je to cirkus bez klauna, protože film nepobaví. Jestli se Kazma chystá ve finále k nějakému odhalení, případně k charitativní akci, to zatím dobře tají. Šponuje účastníky lotynky, aby na vstupenkách vydělal co nejvíc. Dokud diváci budou na film chodit, pokračování se nedočkáme. Ono to ale bude mít nejspíš rychlý spád. A pak uvidíme, jestli se trezor s milionem dolarů pro někoho otevře, nebo si ty dolárky Kazma nechá na nějaký další gigantický podfuk. Nyní jsme ve fázi, kdy čistě kořistí z lidské naivity. V Americe by byl nejspíš považován za úspěšného podnikatele v showbyznysu. Jestli se s jeho rychlými prachy smíří i jeho čeští fanoušci, je otázka.
Zdroj: Wikipedie, Bontonfilm, Blesk, Aktuálně.cz
Vložil: Ela Nováková