Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Fanfáry pro pana prezidenta. Sobota Jaromíra Janáka

komentář 05.08.2023
Fanfáry pro pana prezidenta. Sobota Jaromíra Janáka

Foto: Se svolením České televize

Popisek: Prezidentská standarta

Viděl jsem za svou hudební praxi v divadle ledacos. I v tom Národním. Tohle jsem ale ještě neviděl. Inscenace vrátila do módy živé obrazy, tzn. dlouhé zírání na různě naaranžovaná živá sousoší, která byla (kromě Divadla Járy Cimrmana) naposledy v módě v devatenáctém století. Ohromila mě i mystička Libuše, oblečená po kurtizánsku jako hlavní hrdinka Veselé vdovy Hanna Glawari. Když přinášela slavné proroctví, létali jí nad hlavou podivní krkavci, až jsem si říkal, aby jí některý nepustil něco na hlavu. Při dnešní „slávě Prahy“ by se to dalo brát i jako politický happening…

Teďka k těm pohyblivým pásům, co podobně jako na letišti každou chvíli někoho přivezly. Aby si někdo nemyslel, že jsem ohledně stěhovací techniky mimo mísu moderny, raději to upřesním. On tenhle geniálně nový nápad je docela stará vesta. V opeře Lohengrin přijíždí občas labuť a v závěru opery odváží Lohengrina do portálu. Ona ta labuť je vlastně zakletý Gottfried a musí se tam takhle dřít. Stalo se, že daný Mistr (a teď nevím, jestli to byl Karel Burian, nebo Theodor Schütz) nestačil nastoupit, labuť odjela a pěvec se jen na celé divadlo zeptal: „Prosím vás, nevíte, kdy jede další labuť?“ Představení tím příliš nezachránil, ale veselí bylo veliké. Do toho za dramatického zpěvu navíc umírala Elsa.

Na staré Fidlovačce (ještě než ji v 70. letech zavřeli) zase pan Deršák měl přijet na jeviště na kole, odzpívat árii a hned odjet na druhou stranu. Nazkoušené to měl pěkně, jen mu neřekli, že to kolo nebrzdí, a tak se umělec mihl jevištěm a vyzpíval se do úst vyděšenému inspicientovi, který ho na poslední chvíli za jevištěm zachytil. V Národním se potom dávala opera Vissariona Šebalina Zkrocení zlé ženy. Opera nic moc, ale sovětský režisér si k nemalé zlosti zpěváků vymyslel pohyblivý pás, něco jako v posilovně, jenže deset metrů dlouhý. Zpěváci měli „výhodu“, že kromě zpěvu museli utíkat a byli přitom pořád uprostřed jeviště. Pak se stalo, že se to jednou rozeběhlo nějak rychle, že jednoho zpěváka to dohodilo do šatny a z mechanismu se začalo kouřit, což osvícené hlavy divadla využily jako záminku pro konec této inscenační techniky. Bohužel jen dočasný…

Ale zpátky k dvoru hlavy státu, kněžny Libuše. Sólisté vypadali jako pozlacení, pak se někteří umyli, ale všichni z plna hrdla zpívali. Některým paním z ansámblu bylo (když jsem si vzal k ruce partituru s textem) dokonce i rozumět. Nejlepší byl ale závěr. Z provaziště se na jeviště spustil stan v národních barvách, a abychom pochopili, že divadlo bylo již založeno, objevil se tam i kámen s nápisem NÁROD SOBĚ!, který pak v závěru trochu překážel (čímž naplnil Stanislavského heslo Na jevišti jako v životě).

Obdivoval jsem ovšem sbor. V děsivých parukách, dámy se zakrytýma ušima (kdo to nezná, neví, jak mizerně se v tom zpívá), přes veškerá protivenství sbor zpíval krásně. Líbil se mi docela i orchestr. Celkové hodnocení inscenace příběhu Libuše a jejího manžela bych shrnul tímto obrazem: Přemysl se chystá orat, a tak, jak je na poli zvykem, mu pohyblivý pás přiveze ruchadlo. (Nebo to tehdy ještě nebylo ruchadlo?) Kdyby Přemyslovi ruchadlo ujelo a neměl by čím orat, na zorání by tu přesto zůstal pan režisér (shodou okolností v tomto divadle i ředitel).

Pak jsem se ale podíval kolem sebe na upřímně tleskající publikum, mezi nímž jsem viděl mnoho tváří naší elity, a napadlo mě, že oni se tu baví právem. Chyběl jen ten, jehož hudební insignií jsou fanfáry z Libuše: kněžnin nástupce – náš pan prezident. A přitom on by si to nejvíc zasloužil…

 

QRcode

Vložil: Jaromír Janák