Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Krásná gymnazistka uchvátila už v šestnácti, kameru ale brala jenom jako vedlejšák. Tajnosti slavných

26.07.2023
Krásná gymnazistka uchvátila už v šestnácti, kameru ale brala jenom jako vedlejšák. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národní divadlo - Josef Drbohlav

Popisek: Eva Klenová v roce 1952, jako Terezka v lidové báchorce Josefa Kajetána Tyla Tvrdohlavá žena

FOTO / VIDEO Temperamentní okatá brunetka byla tak skvělá, že už na střední škole hostovala v Národním divadle. Mohla se stát jednou z nejvýraznějších filmových hvězd, místo předvádění myšlenek jiných ale raději předávala světu ty své.

Když sudičky rozdávaly talent, nejspíš si vystála frontu hned několikrát. V raném mládí uchvátila jako herečka a v pražském Národním divadle prožila pětačtyřicet let. Na pohled přímo úchvatná, elegantní i střídmá v gestech, důraz kladla především na vyjádření prožitku a výrazný, emocionálně bohatý přednes. Evu Klenovou provázelo celý život umění v celé řadě forem a filmovou kameru rozhodně nepovažovala za nejdůležitější. Její jméno leckomu už dnes mnoho neřekne, přestože ji stále vídáme v některých úspěšných filmech pro pamětníky. Mimo jiné například jako fotografku Lídu v komedii režiséra Miroslava Cikána z roku 1944 U pěti veverek, v níž ztvárnil hlavního hrdinu, laskavého a manželkou ušlápnutého Josefa Houbičku jedinečný Jindřich Plachta.

 

U pěti veverek – fotografka Lída:

Vyznání okaté studentky

Narodila se 14. srpna 1924 v Praze a v dětství ji umění obklopovalo doslova ze všech stran. Jejím otcem byl totiž dramaturg národního divadla, divadelní a literární kritik František Götz a matkou spisovatelka, překladatelka a dramatička Joža Götzová. A jejich mnohostrannost zdědila i Eva. Na veřejnosti vystoupila poprvé už v třinácti letech, recitovala tehdy v Kolektivu mladých v rámci Šaldova večera. Poezie byla jednou z jejích celoživotních lásek a už ve dvaceti letech se dočkala vydání své básnické sbírky vyznání. To ale trošku předbíhám. Během studia na Drtinově reformním reálném gymnáziu hrála v Studentském divadle a chodila na soukromé hodiny k Růženě Naskové. V představení Strakonický dudák odvedla tak skvělý výkon, že vzápětí dostala nabídku hostovat v Národním divadle. Tehdy ještě pod svým dívčím příjmením Götzová, od prvního filmového natáčení pak vystupovala pod pseudonymem Klenová.

Energická kráska

Jako host se představila i v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích a v Písku a v roce 1941 dostala nabídku pravidelné spolupráce s holešovickou Uranií. Teprve o dva roky později úspěšně odmaturovala a v roce 1944 se stala členskou činohry Národního divadla. Ráda se ale také účastnila zájezdových představení a milovala uměleckou recitaci. Před kamerou stanula poprvé v roce 1944 jako fotografka Lída v Cikánově komedii U pěti veverek, vzápětí se mihla jako jedna z dívek na venkovské veselici v romanci Václava Kršky Řeka čaruje. Po osvobození se zdálo, že by mohla vyrůst v jednu z nejvýraznějších tváří nové československé kinematografie. V roce 1946 se představila publiku jako jedna z neteří hlavního hrdiny ve válečném partyzánském dramatu V horách duní a zahrála si Pedrovu milenku v jednom ze dvou režijních pokusů Rudolfa Hrušínského, parodii na americké romantické westerny Pancho se žení.

 

Eva Klenová Nevěra

S Irenou Kačírkovou, Gustavem Nezvalem a Martinem Růžkem v dramatu Nevěra; foto se svolením Národní filmový archiv

Na film jí už nezbýval čas

Její poslední filmovou rolí se stala v roce 1956 Evka, manželka hlavního hrdiny v podání Gustava Nezvala, v jedné z nejúspěšnějších a nejkvalitněji natočených agitek padesátých let Nevěra. Pak se navždy s filmem rozloučila a před kamerou se objevovala jen sporadicky v televizních inscenacích. Zahrála si i ve dvou prorežimních seriálech Muž na radnici a Okres na severu, několikrát se objevila v povídkách ze života v populárních Bakalářích a její herecké mistrovství zachytila kamera v několik divadelních záznamech. Omezení její spolupráce s filmaři je na první pohled překvapivé, protože nejvýraznější sólisté činohry Národního divadla byly zpravidla velmi vyhledávanými a často obsazovanými. Eva ale k tomu měla velmi pádný důvod – prostě jí na to nezbýval čas. V Národním divadle hrála během pětačtyřiceti let ve více než 120 inscenacích, na několika včetně opery se podílela i jako asistentka režie a spolupracovala také s rozhlasem.

Vytížený multitalent

Většinu zbývajícího času věnovala především překladům. Na jazyky měla mimořádný talent, takže překládala z angličtiny, němčiny, francouzština a z i do ruštiny. V padesátých letech se krátce věnovala i dabingu a v roce 1974 začala vyučovat hereckou výchovu na Pražské konzervatoři. Jejím prvním manželem, kterého poznala už během druhé světové války během angažmá v holešovické Uranii, byl o osm let starší, herec, scenárista a dramaturg Bedřich Kubala, který později vystupoval pod pseudonymem Jaroslav Klíma. Svět divadla ji v soukromí neopustil ani po rozvodu, podruhé se provdala za dramaturga a dirigenta opery Národního divadla Zdenka Chalabalu. O čtvrt století starší životní partner ji navždy opustil v roce 1962, a pak už zůstala šestatřicet let sama. Herečka, překladatelka a spisovatelka Eva Klenová zemřela 17. srpna 1998 v Praze

(zdroje: Wikipedie, ČSFD, FDB, Opera plus, Národní divadlo, Český rozhlas, Česká televize, Jindřich Černý: Osudy českého divadla po druhé světové válce - Divadlo a společnost)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská