Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nedoceněný, a přesto nejobsazovanější aneb Synek chudého krejčího mistrem velkého dramatu. Tajnosti slavných

21.07.2023
Nedoceněný, a přesto nejobsazovanější aneb Synek chudého krejčího mistrem velkého dramatu. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národní filmový archiv - Nationalfilm

Popisek: Vladimír Řepa jako vrchní policejní inspektor v komedii s Jindřichem Plachtou Karel a já

VIDEO Od klackovitých výtržníků po Maryšu, pilný samouk brzy vyrostl v mimořádnou a výraznou osobnost. Přesto ho režiséři brali jenom jako sázku na jistotu, takže mohl zazářit na plátně i v Národním jenom jednou.

Nepřehlédnutelný, s mimořádnou mimikou i charakteristickým hlasem, velká dramata dokázal mistrně dotáhnout až k opravdu tragické velikosti. Miloval ale také komedii a satiru a před kamerou ztvárnil zhruba sto třicet postav, od sluhů a vojáků přes vrátné a chudé zlodějíčky až po vznešené konšely či velkostatkáře. Nakonec ale Vladimír Řepa nadělal režisérovi Steklému pořádné vrásky na čele.

 

Hotel Modrá hvězda – zloděj:

Mladý krejčí na útěku

Jediný syn vinohradského krejčího se narodil 8. listopadu 1900 a většinu života na milovaných pražských Královských Vinohradech také prožil. Jeho otec Josef pocházel z Golčova Jeníkova, matka Anna z Městce Králové a seznámili se až v Praze, kam oba přišli v mládí za prací. Vladimír měl původně otcovu dílnu převzít, jenže se už v dětství zhlédl v divadle. Velmi brzy začal hrát s ochotníky a v sedmnácti letech utekl na Kladno, kde dostal první opravdovou příležitost v souboru divadelní ředitelky Kolaříkové a další sezonu prožil pod křídly ředitele Jeřábka. V roce 1920 dostal konečně nabídku angažmá v kamenném divadle, postupně prošel scénami v Bratislavě, Plzni, Českých Budějovicích, a poté pražskou Uranií, kde si ho všiml Jaroslav Kvapil, jenž tehdy působil v Městském divadle na Královských Vinohradech.

Osudové Vinohrady

V souboru Vinohradského divadla hrál až do roku 1948, současně ale také občas hostoval v Komorním divadle. Na Vinohradech se také vypracoval od divokých a prostořekých mladíků k náročnějším a velkým rolím, charakterním, komickým, satirickým i vyloženě groteskním. A brzy si užíval i hlavní role, od mrzutého, lakomého a nesnášenlivého hypochondra Argana v Molièrově satirické komedii Zdravý nemocný po Harpagona v Lakomci. Následným přechodem do činoherního souboru Národního divadla si vlastně uškodil, protože na naší nejvýznamnější scéně na něj čekaly jen malé vedlejší role. Příležitost vyniknout dostal jenom jednou, v roce 1956, kdy předvedl přímo fascinující výkon jako Lízal v dramatu bratří Mrštíků Maryša.

 

Císařův pekař a pekařův císař – majitel pekárny:

Nejžádanější, ale…

V roce 1924 se oženil s Hanou Černíkovou a už o rok později stanul i před filmovou kamerou díky režisérovi Svatopluku Innemanovi, nejprve jako mládek Tonda Kolenatý v komedii Z českých mlýnů a vzápětí jako Boleslav Jablonský v životopisném dramatu Josef Kajetán Tyl. V němé éře se pak objevil na stříbrném plátně ještě dvakrát. Naplno se jeho filmová kariéra rozjela až v polovině třicátých let, navzdory výraznému hlasu a skvělé mimice ho ale režiséři nepřestali považovat jen za epizodního herce, na jehož výkon takzvaně na první dobrou je stoprocentní spolehnutí. Díky tomu se ale brzy stal jedním z nejobsazovanějších herců, například během roku 1940 si stihl zahrát dokonce v třinácti filmech, například chudého Kudrnu v legendární Babičce s Terezií Brzkovou, velkostatkáře Kubelku v Dívce v modrém či ředitele gramofonové společnosti v romantickém dramatu Minulost Jany Kosinové, natočeném podle literární předlohy Vladimíra Neffa, v němž zářila v hlavní roli Vlasta Matulová.

Poprvé a naposledy

Stejně vytíženým zůstal i během druhé světové války, díky vedlejším rolím se ale nedostal do hledáčku nacistických filmařů. Zůstával v pozadí, spolehlivý a nenápadný, takže ani po osvobození neměl problémy a jeho kariéra pokračovala dál v zajetých kolejích. V létě 1949 přerušil angažmá v Národním divadle a další tři roky byl zaměstnancem Československého státního filmu. A díky tomu se také v roce 1950 konečně dočkal své jediné hlavní filmové role, režisér Josef Mach ho obsadil jako pekaře Racka v budovatelské komedii Racek má zpoždění, na jejímž scénáři se podílel Oldřich Lipský. Zahrál si ale také například majitele pekárny v legendární historické komedii s Janem Werichem Císařův pekař a pekařův císař nebo Herzána v další nestárnoucí komedii, tentokrát s Jaroslavem Marvanem, Dovolená s Andělem.

 

Poslušně hlásím:

Nečekaný odchod

I po návratu do Národního divadla ho filmoví režiséři dál rádi obsazovali, hrál v komediích, dramatech, historických filmech i budovatelských agitkách. Mimo jiné na něj pamatoval i Otakar Vávra, který ho obsadil ve všech třech filmech své výpravné husitské trilogie. Jako faráře Jana řečeného Peklo v Janu Husovi, Bradatého v Janu Žižkovi a jednoho z kutnohorských měšťanů v závěrečném filmu Proti všem. Naposledy stanul před kamerou jako rytmistr König v komedii Poslušně hlásím, do níž režisér Karel Steklý vybral ze slavného románu Jaroslava Haška Dobrý voják Švejk nejcharakterističtější historky. Vladimír Řepa mu ale přidělal vrásky na čele, protože 19. srpna 1957 během natáčení náhle zemřel, takže některé scény pak musely být upraveny a částečně přetočeny.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Národní divadlo, Divadlo na Vinohradech, František Černý: Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská