Sice krásná, jenže studený čumák. Dcera dvou legend si nakonec našla jinou parketu. Tajnosti slavných
19.07.2023
Foto: Se svolením Národní filmový archiv
Popisek: Marta Fričová jako Králíčkova dcera Helenka v komedii Vladimíra Slavínského z roku 1940 Poznej svého muže
FOTO / VIDEO Lídě Baarové hravě konkurovala krásou a fotogeničností, Adině Mandlové dokonce přebrala milence. Navíc měla pro rozjezd hvězdné kariéry všechny výhody. Chybělo jí ale to nejdůležitější.
Když padne její jméno, zpravidla se kdekomu vybaví hned dvě legendy československé kinematografie. Ve skutečnosti je za ním ještě jedno další, muže, který se hned v březnu 1939 podílel na nepodařeném pokusu o arizaci barrandovských ateliérů. Upjatá, chladná, na pohled vyrovnaná, se střídmými gesty… Do éry legendárních komedií a melodramat třicátých let a období druhé světové války se prostě nehodila. Marta Fričová byla sice krásná, rysy dokonce hodně připomínala Lídu Baarovou, což jí nejspíš víc uškodilo, než prospělo, takže jí nepomohla ani výrazná protekce hned z několika stran.

Hraběnčina schovanka Anička Dražická a purkmistr Martin Ignác Kutnohorský (Jaroslav Marvan) v historické komedii Martina Friče Počestné paní pardubické; foto se svolením Národní filmový archiv - Nationalfilm
Následek mladické nerozvážnosti
Narodila se 10. prosince 1914 v Praze, některé zdroje ale uvádějí už říjen, a fanoušci němého filmu vzdychali jen při zaznění jmen jejích rodičů. Jen o dva roky dříve byla v Spojených státech uvedena do provozu nejstarší a nejznámější Universal Studios Hollywood a od tři roky později se otevřela veřejnosti, aby lidé mohli na vlastní oči sledovat, jak se rodí filmy. Pohyblivé obrázky ze zámoří uchvátily svět, takže se i u nás dostaly do módy pseudonymy, které vyvolávaly dojem, že jejich hvězdy přicházejí právě z nejvýznamnějšího filmového zdroje. Martinou matkou byla tehdy teprve devatenáctiletá Susanne Marwille, ve skutečnosti Marta, rozená Schölerová, a její první manžel, o rok starší jednoroční dobrovolník Gustav Schullenbauer. Ani jeden tudíž nebyl podle tehdejších zákonů ještě plnoletý. Důvodem k sňatku bylo těhotenství a oba k němu potřebovali souhlas rodičů.
Milostné eskapády
O deset let později bylo jejich manželství prohlášeno po předchozím rozvodu od stolu a lože za rozvedené, mezitím ale vstoupil do Martina života coby další matčin partner Willy Bronx, ve skutečnosti herec a režisér Václav Binovec. Jenže se do ženění nehrnul, takže se s ním krásná Marta alias Suzanne rozešla. V létě 1925 se prvním oficiálním otčímem její dcery stal technický úředník František Hess, o rok později přibyla do rodiny dcera Eva a v roce 1928 následoval další rozvod. Do života její matky totiž díky filmu vstoupil o téměř sedm let mladší, právě začínající režisér Martin Frič, který v roce 1928 natočil své první drama Páter Vojtěch, v němž největší hvězda doby Suzanne nesměla chybět. V roce 1932 se konečně vzali a zamilovaný Frič obě její dcery adoptoval a dostaly nové příjmení, díky němuž bývá Marta občas chybně považována za Fričovu dceru. Soukromí její matky dokládá, že ani v době přísné oficiální morálky lidé zdaleka nebyli tak věrní a počestní, jak se občas říkává.
Poznej svého muže:
Marná snaha
Filmová sláva i známé osobnosti tudíž malou Martu obklopovaly odmalička, před kamerou stanula díky matce poprvé už v pěti letech a v němé éře si v první polovině dvacátých let zahrála v devíti projektech jejího tehdejšího partnera Václava Binovce. Byla krásná, elegantní a skvělá tanečnice, takže od poloviny třicátých let začala hrát, především díky slavnému jménu své matky, v Divadle Vlasty Buriana. V roce 1939 se vrátila i před filmovou kameru jako jedna z členek Žabího bratrstva v dívčím penzionátu v komedii Vladimíra Slavínského Žabec. O rok později ji Slavínský obsadil jako naivní a důvěřivou Helenku, dceru velkostatkáře Králíčka, ve své další komedii Poznej svého muže. Během okupace hrála v Intimním divadle a v Novém divadle Oldřicha Nového. V roce 1944 se mihla v bezejmenné roli ve Fričově konverzační komedii Z lásky k tobě a vzápětí ji milující otčím obsadil i jako schovanku Aninku Dražickou v historické komedii Počestné paní pardubické. O nápadníky nikdy neměla nouzi díky krásné a fotogenické tváři, jednou dokonce přebrala na jednom večírku Adině Mandlové ctitele, krále českého cukrovarnictví Josefa „Joe“ Hartmanna. O vážný partnerský vztah ale nikdy neprojevila zájem.
Ideální samota
Všem bylo jasné, že talent po matce nezdědila a jako herečka za moc nestojí, což potvrzuje i výrazně chudá filmografie. V padesátých letech se ji Frič pokusil vrátit k filmu ještě třikrát, a pak už to definitivně vzdal. Pro herectví prostě Marta takzvaně neměla buňky a ve skutečnosti o ně ani nestála. Byla na pohled příliš klidná, nevýrazná a upjatá, dokonce se o ní začalo říkat, že je studený čumák. Prosadila se ale jako tanečnice, založila a vedla vlastní taneční a rytmickou školu s výukou rytmiky, akrobacie a stepu, která sídlila na pražském Karlově náměstí v domě, v němž najdete Filmový klub MAT. Po válce ještě krátce hrála v Divadle kolektivní tvorby, pak se ale už naplno věnovala jen tanci, který vyučovala do pozdního věku, byla doslova nabitá energií. Později věnovala spoustu času své další velké lásce, založila chovatelskou stanici velkých kníračů. Nikdy se nevdala, žila sama se svými pěti fenami ve Fričově luxusní vile v pražských Hodkovičkách a vzorně o něj pečovala. Zemřela 7. října 1993 a odpočívá na hřbitově v Přední kopanině s matkou Suzanne Marwille a adoptivním otcem Martinem Fričem.
(zdroje: Wikipedie, ČSFD, FDB, Miloš Fikejz: Český film – Herci a herečky)

Vložil: Adina Janovská