Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Hostování oblastní heroiny. Sobota Jaromíra Janáka

komentář 24.06.2023
Hostování oblastní heroiny. Sobota Jaromíra Janáka

Foto: Se svolením Zuzany Čaputové

Popisek: I to je svým způsobem a z jistého úhlu pohledu oblastní heroina, která se na velkém pódiu ráčí ubírat v mrákotách k zemi, aby nedošlo k mýlce

Většina lidí si myslí, že všichni herci se herci stávají, jen aby se mohli co nejdřív dostat do většího města, do Prahy, popřípadě do nějaké té tisícidílné Ordinace, a dnes už to tak často i je. Částečně pod tlakem toho, že herec musí někde bydlet a k tomu mu dnes dopomůže jedině hypotéka, a ta se musí z něčeho splácet. U vědomí těchto souvislostí se smířený člověk na dnešní herce nezlobí, že se stávají tváří toho, čemu se dnes říká mainstream.

Nicméně jsou i jiní. Takový herec Milan Stehlík (1944 - 2021) z Národního divadla (kterého národ zná asi nejvíc jako hlas trubce Vilíka v seriálu Včelka Mája) se nejradši držel stranou, a když v Molièrovu Donu Juanovi dostal druhou hlavní roli sluhy (který se u nás v opeře jmenuje Leporello a zpívá árii, co se prolíná celým filmem Kulový blesk, ale v činohře se jmenuje Sganarelle), vydechl smutně: „Na starý kolena takováhle komplikace…“

A i v oblastních divadlech (dnes je tedy těch, kde se udržely stálé soubory, oproti starým časům násobně míň a říká se jim mimopražská divadla) působí veliká spousta skvělých herců, kteří do Prahy nechtějí a seriály je nelákají. Jsou šťastní i při mizerných gážích, jen když mohou hrát divadlo. Dravci, kteří ani moc talentu nemají, do Prahy se nějak dostanou a kariéru stejně dělají (já vím, že dřív než divadlo vás v téhle souvislosti napadla politika, ale dnes to bude o něčem jiném), byli ale i za starých časů.

To bylo ještě v časech, kdy jsme my z Hudebního divadla v Karlíně na vedlejší příjmy téměř neměli čas, protože se hrálo pořád kromě pondělka, a v sobotu a v neděli pro osvěžení dvakrát. A tak jedním z nemnoha rozptýlení při takové faše bývala hostování herců z oblastních divadel. V divadle, na němž v 60. letech během svého „velkého comebacku“ (mimochodem taky v roli, o níž bude řeč) shořela i filmová diva Adina Mandlová, většinou bývali zaskočeni velikostí jeviště i vzdáleností publika, kterému za orchestřištěm nemohli mrkat do obličeje a navazovat s ním bližší kontakt.

Některé herce už předcházela určitá pověst, a tak se dal výsledek předem odhadnout. Rozhodně v případě herečky, již lehce za zenitem, pokud zenitu vlastně někdy dosáhla, a která si někde nahoře vyjednala odpolední hostování v představení My Fair Lady. Neměla to dělat, už protože tenkrát v Karlíně hlavní hrdinku Lízu hrály skvělé herečky Věra Vlková (manželka Limonádového Joe Karla Fialy) a Věra Macků, a myslím, že neměly konkurenci u nás, ale kdyby to hrály anglicky, tak i ve světě.

Herečka tvrdila, že roli dobře zná a že jí stačí jen orientační zkouška, což soubor přivítal. Líza je pěkná a obrovská role se spoustou záludností. Jedním z vrcholů je dostihová scéna v Ascotu, kdy Líza vykřikne svou proslulou větu, kterou chce popohnat koně, na kterého si vsadila: „Hejbni tou svou shnilou p….í!“ (kterou mimochodem v češtině zformuloval bratr lyrického básníka Jiřího Ortena, velký český divadelník Ota Ornest). Diváci, znalí představení, na větu čekali a vychutnali si ji, zatímco neznalí psali stížnosti na ředitelství, co za sprosťárny to tady provozujeme a porušujeme socialistickou morálku.

Ani jedni, ani druzí netušili, co je čeká tentokrát, jen my zkušení jsme už od začátku poznali, že se určitě něco stane. Roztřesená herečka si pletla osoby a zapomínala jména, podivně se motala s pološíleným výrazem po jevišti, a měla-li se s někým setkat, hledala ho na opačné straně, než dotyčný stál. Když oslovila slavného milovníka filmů z 40. let (a hlas titulního Mrazíka ze sovětského filmu) Otomara Korbeláře „paní Higginsová“, i uhlazený zkušený bard si musel schovat obličej do kapesníku, aby nebylo vidět jeho slzy.

Pak přišel slavný dostih v Ascotu. Uprostřed nejlepší společnosti secesně oblečených dam a pánů se umělkyně postavila na rampu, došla jí slova, a místo proslulé věty, na kterou diváci čekali, vytřeštila oči a vykřikla na celé vyprodané divadlo: „Do p….e!“ Pak omdlela, dopadla na ozdobnou židli, slunečník, který držela v ruce, si přisedla tak, že jí uprostřed klína zdvíhal krajkové šaty silně dopředu, čímž scéna získala lehce erotický rozměr. Načež opona šla dolů, protože scéna by i tak už skončila.

Můj kamarád Jarda Brychta zvaný Brychťák, obdivovatel detektivek Agathy Christie, zvolal „Dejte jí čichací sůl!“ a pohotově jí ponořil zpocený nos do vrchovatě naplněné slánky, kterou někdo přinesl z klubu. Sůl vytvořila na nose herečky podivnou hmotu, která jí zvolna skapávala do klína.

„Možná by byl lepší koňak, ten ji postaví na nohy,“ radil někdo jiný, snad s vedlejšími úmysly.
„Raději ne, co kdyby zase začala hrát,“ pronesl vedle stojící realista.
„To nehrozí, je přestávka,“ zhodnotil situaci Brychťák.

Vzápětí přinesl herec a předseda naší odborové organizace Pepík Janoušek dvoudecku rumu. „Koňak by mi eróhá neproplatilo,“ vysvětlil a pokoušel se vlít silnou tekutinu do pootevřených úst heroiny, nicméně nápoj jí stékal na hruď, vytvarovanou šikovně upravenou podprsenkou. Pokračování znám ze záznamu pana primáře Hoňka, který měl sobotní pohotovost v nemocnici Na Františku (kam jsme podobné případy z divadla pravidelně dodávali):

„Úplně opilá herečka, které prosakoval rum i z podprsenky a z nosu jí vytékala rosolovitá plazma, se po přiložení stetoskopu probrala z bezvědomí, široce rozevřela oči a zakřičela, až přerušila sádrování na vedlejší chirurgii: Hejbni tou svou shnilou p….í!“

Svou roli, i když na nečekaném místě, hrdinně dohrála až do konce. A pak jsme o ní už nikdy neslyšeli.

 

QRcode

Vložil: Jaromír Janák