Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

S krásnou plavovláskou si osud pohrál. Tragická smrt, lákavý inzerát, bohatý hoteliér… Tajnosti slavných

12.06.2023
S krásnou plavovláskou si osud pohrál. Tragická smrt, lákavý inzerát, bohatý hoteliér… Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národní fond kinematografie

Popisek: Nancy Rubensová s Rolfem Wankou v komedii režiséra Jana Svitáka z roku 1936 Divoch, která byla natočena současně v české i rakouské verzi

VIDEO Vysněný život za Velkou louží jí překazil osud, pak dostala šanci. protože plavovlásky byly v kurzu. Dcera českých přistěhovalců se ale brzy přesvědčila, že jenom krásná tvář k velké kariéře nestačí.

Start do života neměla snadný, sen o lepší budoucnosti se na dlouhá léta rozplynul, sotva začal. Přestože jméno Nancy Rubensová zní jako z Hollywoodu, byla jeho nositelka ve skutečnosti Češka jako poleno. V titulcích bývá někdy uváděna také jako Olga či Lola Janečková. Navzdory těžkostem se cílevědomě snažila najít uplatnění v životě, tím spíš, že se musela živit sama. Pak ale její osud navždy změnil jediný inzerát.

 

Světlo jeho očí:

Návrat na poslední chvíli

Beze sporu jedna z nejkrásnějších plavovlásek československého prvorepublikového filmu se narodila 30. května 1915 ve Washingtonu a pokřtěna byla jako Louisa-Rosa. Její rodiče pocházeli od Jablunkova a patřili k tisícům Čechů a Slováků, kteří se z kraje, trpícího obrovským nedostatkem pracovních příležitostí, vypravili počátkem dvacátého století hledat lepší budoucnost za Velkou louží. Jenže otec Pavel Janeczek brzy zemřel a opuštěná vdova neměla šanci své děti sama uživit, tím spíš, že byla znovu těhotná. Stihla se s nimi ještě vrátit domů, po čtvrtém porodu ale zemřela. Lola vyrůstala v Českém Těšíně a později v Brně, pravděpodobně u příbuzných, a chtěla se stát vychovatelkou v mateřské škole. Pak jí ale náhodou padla do oka jedna stránka časopisu Hvězda československých paní a dívek.

Osudný inzerát

Nejúspěšnější týdeník třicátých let vydávalo nakladatelství Melantrich, které se v té době zaměřilo i na reklamní grafiku a natáčení filmů, takže se v něm objevovaly i inzeráty filmových produkcí, hledajících nové tváře. Na přelomu let 1934-1935 v něm vycházel na pokračování román populární autorky Maryny Radoměrské Světlo jeho očí. Patřil do edice takzvané červené knihovny, tedy žánrově v podstatě stále stejných příběhů na téma, jak chudá Popelka ke štěstí přišla. Vyprávění o velké lásce ale šlo doslova na dračku, vzápětí bylo vydáno i knižně a v roce 1936 přišel na řadu i film režiséra Václava Kubáska. A se scénářem i inzerát, který přiměl Lolu zkusit štěstí. Hlavní roli sice nakonec dostala Zita Kabátová, která se původně přihlásila úplně stejně do konkurzu na obsazení melodramatu Svatopluka Innemanna Sextánka, ten ale nakonec vsadil raději na Hanu Vítovou, která už měla na kontě téměř dvacet filmů. Krásou a fotogeničností ale zaujala i Lola.

Náhradnice za Baarovou

Její rozmazlená, náladová a věčně ufňukaná Eliška, snoubenka syna prezidenta železáren Franka Nora, který přišel o zrak, byla nepřehlédnutelná. Přispěla k tomu nejen popularita literární předlohy, ale také luxusní svět boháčů, do nějž mohl vzdychající dav divaček nahlédnout jenom na filmovém plátně. Přehlídka nákladných toalet, luxusní interiéry, které zařídila nejstarší pražská česká továrna na výrobu nábytku a dekorací B. Mayer, hudební doprovod populárního R. A. Dvorského a jeho Melody Boys… V biografech prostě slzy tekly proudem. V titulcích je ještě Lola uvedena jako Janečková, vzápětí ale dostala nabídku, která se neodmítá, v romantické komedii Jana Svitáka Divoch. Hlavní ženskou hrdinku v něm měla původně hrát Lída Baarová, jenže dala přednost nabídce z Berlína, takže po boku zbožňovaného milovníka Rolfa Wanky nakonec stanula Lola, už pod pseudonymem Rubensová, o němž byla přesvědčena, že se ke kariéře filmové hvězdy hodí mnohem víc. A díky Svitákovi se také podívala k moři, protože se natáčelo v Dubrovníku.

 

Dědečkem proti své vůli:

Pod křídly Kohouta

V roce 1937 se představila publiku ve dvou filmech, jako dcera strojvůdce Doubravy v melodramatu Jana Svitáka Srdce na kolejích a jako vychovatelka Vlasta v jeho dalším dramatu Rozvod paní Evy, v němž odvedla excelentní herecký výkon Jiřina Šejbalová jako atraktivní záletná manželka úspěšného advokáta. Navenek už sice Lola působila jako hvězda, každodenní realita byla ale mnohem tvrdší. Filmování v třicátých letech bylo prací vždy jenom na několik dnů, maximálně týdnů, navíc si na ni v roce 1938 filmaři nevzpomněli, takže se snažila uplatnit i na jevišti. Nějaký čas hrála v Novém divadle Oldřicha Nového, pak v Divadle Járy Kohouta v paláci U Nováků ve Vodičkově ulici. Kohout tehdy uzavřel smlouvu s Voskovcem a Werichem, kteří přišli z politických důvodů o koncesi Osvobozeného divadla, že převezme jejich soubor a bude podporovat Werichovu matku během jeho emigrace. Repertoár scény byl zábavný a lidový, nabízel operetu, revue a frašky se zpěvy, a Lola se v něm uplatnila i jako zpěvačka.

Režisérova kráska

Rok 1939 k ní byl mnohem vstřícnější, před kamerou stanula dokonce čtyřikrát, například jako ošetřovatelka v porodnici v romantickém dramatu režiséra Ladislava Broma Tulák Macoun. „Lola byla moc krásná, jenomže herečka příliš dobrá nebyla. Měl však pro ni slabost režisér Ladislav Brom, a tak byla privilegovaná,“ prozradila na ni Ondřeji Suchému v jednom rozhovoru Zita Kabátová. S Bromem se Lola také podívala podruhé k Středozemnímu moři jako společnice hraběnky de Milesi během natáčení melodramatu Bílá jachta ve Splitu. Nástup nacismu ale začal zvonit její kariéře umíráčkem, během druhé světové války už stanula před kamerou jen dvakrát. V roce 1941 jako Slávčina přítelkyně v nesmrtelné hororové komedii Martina Friče Tetička a o rok později si ještě zazpívala v dramatu Velká přehrada.

Sázka na jistotu

Navzdory zájmu o život filmových hvězd se o jejím soukromí nedostaly na veřejnost téměř žádné informace, jen v roce 1939 se svěřila se svým nelehkým dětstvím časopisu Hvězda československých paní a dívek. Krátce po posledním natáčení se provdala za majitele luxusního hotelu Gráf, který najdete na rohu pražského Náměstí I. P. Pavlova a Legerovy ulice. Dnes už z něj zbyly jen obvodové zdi, uvnitř byl proměněn v moderní administrativní centrum. Přijala manželovo příjmení Kovaříková a měla s ním dcery Danielu a Zuzanu a syna Valdemara. Zda ukončila kariéru na manželovo přání, nebo se spíš uchýlila pod jeho křídla kvůli nejisté době německého protektorátu, zůstává otázkou. Života v pohodlí si ale dlouho neužila, protože po únorovém převratu v roce 1948 byl luxusní novobarokní hotel se secesním foyer znárodněn, přejmenován na hotel Kriváň a další osud jeho majitelů zůstal zahalen tajemstvím. Snadný nejspíš nebyl, protože se Lola v roce 1955 ještě pokusila o návrat na jeviště v pražském Divadle na Fidlovačce, po dvou sezónách ale hereckou kariéru definitivně ukončila. Krásná plavovláska, jejíž kariéru ukončila válka, zemřela téměř zapomenutá 4. června 1994 v Praze.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Šemanovice.cz, Česká televize, Hvězda československých paní a dívek)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská