Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Za spolupráci s Němci musel okouzlující Waldorf platit, k návratu mu pomohl až Krška. Tajnosti slavných

29.05.2023
Za spolupráci s Němci musel okouzlující Waldorf platit, k návratu mu pomohl až Krška. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národní filmový archiv-Lucernafilm

Popisek: Bedřich Veverka v roce 1937, jako asistent v nemocnici MUDR. Mikula v dramatu režiséra Otakara Vávry Panenství

FOTO Napohled seriózní a důvěryhodný elegán si právem vysloužil přezdívku mistr mluveného slova. Kromě češtiny ale perfektně ovládal i němčinu, což se mu málem stalo osudným.

Právník, lékař, ředitel, továrník, profesor, hrabě… Pro ztvárňování důstojných mužů, zpravidla ve vysokém postavení, měl Bedřich Veverka veškeré předpoklady. Vždy důstojný a elegantní, jako by se v obleku snad už narodil, s vyrovnaným projevem, perfektní artikulací a dikcí. Němčina byla pro něj stejně přirozená jako čeština, takže si během druhé světové války zahrál pod pseudonymem Friedrich Waldorf i v několika filmech německých produkcí. Žádné přečiny mu po osvobození úřady sice neprokázaly, přesto musel na několik let na uměleckou činnost zapomenout.

 

Vevera Kabátová Žena na rozcestíSe Zitou Kabátovou v melodramatu z roku 1937 Žena na rozcestí; foto se svolením Národní filmový archiv-Elektafilm

Ve šlépějích krásné Anduly

Narodil se 8. října 1894 v Praze do česko-německé rodiny, jeho otec pracoval jako vyšší úředník v továrně Škoda a přál si, aby i syn vykročil v jeho stopách. Školní léta prožil ještě za rakousko-uherského mocnářství, takže ani není divu, že studoval na německých školách, nejprve v Praze, po maturitě pak v Berlíně. Tím spíš, že matka byla Němka. Jeho životní dráhu ale významně ovlivnil rodinný přítel, herec a režisér Alois Sedláček, který měl o sedm let starší dceru, první českou filmovou hvězdu Andulu Sedláčkovou. Díky němu Bedřicha okouzlilo divadlo. Odhodlal se ale až během studia v Berlíně a poprvé zkusil štěstí u německých divadel. Postupně prošel scénami v Podmoklech, Vratislavi, Brunšviku a Berlíně a teprve v roce 1922 definitivně zakotvil na českých jevištích.

Film bez zvuku mu neseděl

První angažmá získal v roce 1923 v Divadle Komedia, z nějž přešel v roce 1925 do Švandova divadla na Smíchově. Po třech letech se stal členem souboru Vinohradského divadla a postupně se stal jednou z jeho nejvýraznějších tváří dvacátých a třicátých let. Před filmovou kamerou stanul poprvé už v roce 1924 jako přítel hlavního hrdiny v crazy komedii Karla Lamače Chyťte ho!, němý film mu ale nemohl nabídnout dostatečný prostor pro rozvinutí jeho mistrovství, které spočívalo především v slovním projevu. Proto další spolupráci odmítl a před kameru se vrátil teprve v roce 1933 jako hrabě Jaroslav Ostrovín v Lamačově milostné romanci Jindra, hraběnka Ostrovínová.

 

Veverka Nový Dívka v modrémS Oldřichem Novým v jedné z jeho nejlepších komedií Dívka v modrém; foto se svolením Národní filmový archiv-Lucernafilm

Elegán na roztrhání

Brzy se stal žádaným představitelem často i vedlejších, nicméně pro děj důležitých a nepřehlédnutelných postav a nabídek dostával čím dál víc. Jeho nejvýznamnějším se stal rok 1937, během nějž si zahrál dokonce ve dvanácti filmech, od Manželství na úvěr přes Lízin let do nebe, Lízino štěstí a Krb bez ohně po Děvče za výkladem a Advokátka Věra. V situační komedii Miroslava Cikána Poslíček lásky a ve veselohře Jiřího Slavíčka a Čeňka Šlégla Armádní dvojčata si dokonce poprvé na filmovém plátně i zazpíval. Nabídky neodmítal, ochotně si zahrál v kvalitních i podprůměrných projektech, vedlejší role střídal s hlavními. Nejspíš si ho ale vybavíte v pozdějších projektech, jako přítele hlavního hrdiny v legendární komedii Martina Friče Kristian či doktora Pacovského v komedii Otakara Vávry Dívka v modrém.

Daň za němčinu

Až do roku 1940 si zahrál v téměř čtyřech desítkách filmů, kvůli narůstajícímu německému vlivu na českou kinematografii pak raději svoji spolupráci výrazně utlumil. Přesto se mu několik nabídek rolí v projektech německých produkcí nepodařilo odmítnout, alespoň si mu ale prosadil, že byl v titulcích uveden pod pseudonymem Friedrich Waldorf. Především kvůli tomu se po osvobození nevyhnul vyšetřování, žádná kolaborace s nacisty mu ale nebyla prokázána. Přesto musel zmizet z filmového plátna i z jeviště. Do divadla se mohl vrátit až v roce 1949, nejprve jako člen pražské Alhambry a host Městského divadla ve Slaném, brzy se ale stal členem souboru Divadla S. K. Neumanna (dnešní Divadlo pod Palmovkou). Od roku 1957 až do smrti pak hrál v Divadle ABC.

Návrat díky Krškovi

Před kamerou stanul znovu v roce 1951 díky režisérovi Václavu Krškovi, který ho obsadil jako hraběte Hardörfera v životopisném filmu Mikoláš Aleš. Krška se zasloužil i o jeho další výraznější působení, díky němu se Bedřich Veverka proměnil v roce 1952 na stříbrném plátně v majora Stähleho v dalším životopisném filmu Mladá léta, tentokrát o spisovateli Aloisi Jiráskovi, a o rok později ztvárnil jednoho z abiturientů v romanci Měsíc na řekou. Naposledy stanul před kamerou v roce 1958 jako vrchní v dramatu Jiřího Sequense Útěk ze stínu. Během celé kariéry také často spolupracoval s rozhlasem, který rád využíval jeho perfektní mluvený projev. Jeden z nejvytíženějších herců filmů pro pamětníky Bedřich Veverka zemřel 20. března 1960 v Praze.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Český rozhlas, Česká televize)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská