ASORKD: Projekt pro Vítězné náměstí – návrh ignoranta?
07.03.2013
Autor: Ateliér Radana Hubičky
Popisek: Návrh nové podoby pražského "Kulaťáku" vyvolal vlnu odporu odborné veřejnosti
Asociaci sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) se jeví vítězný návrh soutěže jako nepřijatelný a jakékoli pokusy o realizaci jednotlivých objektů bez vyřešení celku považujeme za plýtvání penězi města.
Vítězné náměstí je těžištěm zástavby Dejvic a Bubenče realizované převážně podle urbanistické koncepce arch. Antonína Engela z doby počátku prvé republiky. Celá oblast je součástí ochranného pásma pražské památkové rezervace (PPR). Jádrem náměstí je křižovatka řešená formou kruhového objezdu, do které vstupují páteřní komunikace ze severní a západní příměstské oblasti a jsou tu rozdělovány ve směru radiál kruhu do městské dopravní sítě. Náměstí se dochovalo pouze jako torzo původního záměru, nicméně i v této formě je vnímáno jako prostor na kruhovém půdorysu. Přesvědčivě to dokazuje obecně používaný název „Kulaťák“.
Náměstí nebylo nikdy dokončeno, je torzem původního záměru, který tu je ale tak silně vyjádřen, že všechno, co brání jeho naplnění, působí destruktivně, chaoticky. Geometrický základ celé koncepce, kruh, v jehož středu se protínají radiály ulic vystupujících z kruhového objezdu, vyžaduje naléhavě dokončení. Dokončení samozřejmě neznamená pouze pokračovat kopiemi stávajících objektů po obvodu kruhu. Rozhodně ale není úkol řešitelný objekty, které nejsou schopny založený prostor dotvářet a upevnit, ale naopak vyžadují vlastní samostatný prostor pro vyznění svého tvaru, tak jak je tomu u vítězného návrhu, který naprosto ignoruje jakýkoli kontext s okolím.
Dokončení Vítězného náměstí je úkol mimořádně obtížný. Návrhům jednotlivých objektů musí předcházet urbanisticko-architektonická studie celého území včetně plochy před nástupem k vysokoškolskému areálu se zohledněním širších vztahů, zahrnující dopravu a funkční náplň v nejširším slova smyslu. Dopravní řešení je obzvlášť náročné – dobíhají sem terminály příměstských autobusů, je tu stanice metra, jsou tu značné nároky na záchytné parkovací plochy atd. Plocha před vysokými školami plní dnes shromažďovací funkci náměstí, které zůstane ve svém centru vždy dopravní křižovatkou. Prostor pro shromažďování – trhy, společenské akce atd. je nutno respektovat a zachovat.
Zástavba kolem kruhového objezdu se vyvíjí do charakteru městské třídy s obchody, službami i správními funkcemi v parteru, s bydlením ve vyšších patrech. To odpovídá i terminálům příměstských autobusů, Vítězné náměstí je pro okolí Prahy vstupem do hlavního města. Bez jasného názoru na celkové řešení je postupná výstavba solitérů po obvodu náměstí nesmyslná.
(zdroj: asorkd.cz)