Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Andělská krása, z níž leckdy až mrazí aneb Jak se rodí platonická láska na celý život. Tajnosti slavných

24.05.2023
Andělská krása, z níž leckdy až mrazí aneb Jak se rodí platonická láska na celý život. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Národní divadlo - Josef Heinrich

Popisek: Vlasta Matulová jako Kleopatra v Shakespearově dramatu Caesar, které režíroval v roce 1942 Jiří Frejka

VIDEO Výrazné oči a sametový hlas, jako by neustále zastřený smutkem, to byly devízy, jimiž uchvátila diváky v éře velkolepého nástupu našeho zvukového filmu. Zdánlivě sice nezářila jako Adina Mandlová, Lída Baarová či Nataša Gollová, přesto z ní byli všichni u vytržení.

Byla přirozená a sálala z ní vnitřní krása a síla. V čtyřicátých letech zazářila velmi rychle, protože zaplnila na československém trhu díru. Démonických femme fatale měli filmaři dostatek, chyběl jim ale něžný dívčí půvab. Navzdory úspěchu a královským honorářům nebylo Vlastě Matulové po válce co vytknout, přesto ve znárodněné kinematografii už pro ni nezbývalo místo.

 

Minulost Jany Kosinové:

Doma našla podporu

Narodila se 31. října 1918 v Brně-Židenicích do rodiny holiče Jana Matuly a jeho ženy, kadeřnice Kateřiny, a měla bratra Jaroslava, který se stal vojákem z povolání. Rodiče byli oba vášnivými ochotníky, takže její lásku k divadlu všemožně podporovali, a když přišla s nápadem, že by se chtěla stát herečkou, nebyli proti. A tak po základní škole vystudovala herectví na Státní konzervatoři v Brně, kde ji učili legendární Zdeňka Gräfová, matka Ladislava Peška Ema Pechová či Rudolf Walter, skvělý pedagog uměleckého přednesu. Už během studia začala hostovat v Zemském divadle Brno, na jehož jevišti strávila i první sezónu po absolutoriu v roce 1937. Na podzim 1938 přijala nabídku angažmá u známé kočovné společnosti Karla Jičínského, v kterré hrála s legendárním Eduardem Dubským, strýcem pozdějších hvězd pop music Václava a Jana Neckářů.

Andělská krása

V roce 1939 se stala členkou souboru Východočeského divadla v Pardubicích, s nímž mimo jiné vyrazila na pohostinské představení v lázních Luhačovice, které jí rázem změnilo život. Krásnou a talentovanou mladou herečku tam totiž viděli na jevišti nejen členové činohry Národního divadla Jarmila Kronbauerová a Eduard Kohout, ale hlavně také její šéf, režisér Jan Bor, jenž jí nabídl angažmá. Do pražského Národního divadla oficiálně nastoupila 1. dubna 1940 společně s brněnským kolegou Karlem Högerem. Okamžitě zazářila v řadě velkých rolí, nejvýraznějším představením válečných let se ale stalo drama Heinricha von Kleista Princ Homburský, které se stalo vynalézavým užitím německé klasiky proti okupantům a vyznělo jako protiválečný protest. Její herecký projev v divadle za protektorátu zachytila edice gramofonových desek Divadelní profily, kterou řídil Jiří Frejka a která se snažila s maximální věrností uchovat především soudobé inscenace. „Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň,“ napsal o ní později Eduard Kohout ve své knize Divadlo aneb snář.

 

Modrý závoj:

Osudová romance

Před kamerou se objevila poprvé hned v roce 1940 jako Toninka v romantické komedii Vladimíra Borského Čekanky, vzápětí ale dostala první velkou roli, která ji proměnila v hvězdu, hlavní postavu v melodramatu Jana Alfréda Holmana Minulost Jany Kosinové. Čtyři slavné kolegyně před ní už tuto roli odmítly a také Vlasta se zpočátku zdráhala hrát postavu ne zcela mravnou, protože se obávala, nakolik může ovlivnit její profesní budoucnost. Velkého úkolu se ale zhostila výborně, své postavě dokázala předat andělskou krásu, do níž se mísila vášeň. Film měl obrovský úspěch a kritika o ní psala jako o zjevení. Okamžitě totiž pochopila odlišnost herectví na jevišti a před kamerou, dokázala se oprostit od divadelního projevu a častým natáčením se pak jenom dál zdokonalovala. Pak si zahrála dceru císařského rady Ullika, lékařku Marii, v dramatu Otakara Vávry Turbina a Melanku Burdychovou, které otec brání ve sňatku s chudým architektem, v dramatu režiséra Jiřího Slavíčka Pantáta Bezoušek.

Konečně spolu

V roce 1941 konečně stanula před kamerou s kolegou z Národního divadla, do něhož byla po celý život zamilovaná, Karlem Högerem. Režisér Jan Alfréd Holman jí nabídl hlavní dvojroli Heleny a její slepé sestry-dvojčete Marty v melodramatu Modrý závoj. V dvojroli dvojčat, které jsou na pohled k nerozeznání, ale povahově zcela odlišné, rozehrála Vlasta naplno své umění a díky hereckým výkonům, skvělé hudbě a kameře měl film veliký úspěch. Navíc má i dokumentární hodnotu, protože se odehrává v prostředí rozhlasu, takže v něm můžeme vidět vynikajícího violoncellistu Ladislava Zelenku, Orchestr F. O. K. i známého dirigenta Otakara Paříka. Tenkrát také započal její platonický vztah s Karlem Högerem. Jiskřilo to mezi nimi, navzájem se obdivovali, nikdy ale nepřekročili hranice a jejich vztah zůstal nenaplněný. „Byl tak dokonalý, že bych vedle něj vypadala jako nicka. A to pro ženskou není to pravé,“ napsala Vlasta později ve svých pamětech, nazvaných jednoduše Vlasta Matulová.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Encyklopedie Brna, Národní divadlo, Rudolf Mihola: Vlasta Matulová, Český rozhlas, Eduard Kohout: Divadlo aneb snář)

Pokračování v pátek 26. května

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská