Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Skrytý talent byl objeven na poslední chvíli aneb Proměna oddané pečovatelky. Tajnosti slavných

17.05.2023
Skrytý talent byl objeven na poslední chvíli aneb Proměna oddané pečovatelky. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Filmové studio Barrandov (stejně jako snímek v článku)

Popisek: Erna Červená jako babička v komedii Slunce, seno, jahody

FOTO / VIDEO Herecké ambice nikdy neměla a život zasvětila odkazu své lásky. Dobrovolná archivářka nejspíš ani sama netušila, jak mimořádný komediální talent se v ní skrývá.

Drobná, tichá a nenápadná úřednice neměla nikdy umělecké ambice. Pak jí ale vstoupil do cesty legendární kabaretiér Jiří Červený. O třináct let staršího manžela Erna Červená láskyplně hýčkala, pečovala o něj a po jeho smrti se ujala téměř nadlidského úkolu, uspořádání jeho soukromého archivu. Začala spolupracovat na přípravě vzpomínkových pořadů o kabaretu Červená sedma, stala se členkou barrandovského komparsu. A nakonec v ní Zdeněk Troška objevil mimořádný smysl pro humor a proměnil ji ve filmovou stařenku, jejíž kousky by nejspíš dohnaly na hranici šílenství každého.

 

Slunce, seno, jahody:

V pozadí velkých hvězd

Narodila se v roce 1900, přesné datum ale není jisté, v dostupných zdrojích bývá zpravidla uváděn 13. prosinec. Není známo ani její rodné příjmení, pokřtěna byla jako Arnoštka a tuto zdrobnělinu nejspíš sama změnila v dospělosti v Ernu. Co vlastně prožila, než jí vstoupil do cesty rozvedený Jiří Červený, není známo, nejspíš se ale v uměleckém světě pohybovala, protože znala řadu významných osobností kulturní scény první republiky. Do povědomí veřejnosti, především té umělecké, vstoupila až jako vdova, která zdědila veškerou jeho pozůstalost. „Poznala kdysi osobně Longena, Basse, dokonce Jaroslava Haška, v padesátých, šedesátých i sedmdesátých letech přicházeli k Červeným na Kampu mnozí zpěváci, hudebníci, ale také režiséři a spisovatelé, vypůjčit si noty písní, šansonů, kabaretních kupletů,“ zavzpomínal na ni Ondřej Suchý na svém webu Šemanovice.cz. „Prohlížel jsem si jednou "návštěvní knihu" a žasl, kdo všechno zde byl – od Ljuby Hermanové, Oldřicha Nového, přes Karla Gotta, režiséra Zdeňka Podskalského až třeba po Miloše Formana!“

Divoška z komparsu

Před kameru ji poprvé přivedl v roce 1970 Jiří Suchý jako paní Volfovou ve svém celovečerním debutu, černé komedii Nevěsta, jejíž část natáčel právě v bytě Červených. Pak se nechala zapsat do barrandovského komparsního rejstříku a díky tomu dostala v roce 1974 další výraznější roli, hlídačku v poštovním muzeu Kučerovou v kriminálním dramatu Petra Schulhoffa Osud jménem Kamila. V postsynchronech jí ale nakonec hlas propůjčila Marie Motlová. Zahlédnout ji můžeme i jako vyděšenou ženu v závěrečné scéně s požárem v komedii Ladislava Rychmana z roku 1977 Jen ho nechte, ať se bojí. O tři roky později se mihla i v krátkometrážním studentském filmu režiséra Antonína Kopřivy Když se prořezávají zoubky. A občas si ji vybrali do komparsu i západní filmaři. „Jednou mi předváděla, co udělala pro to, aby věrohodně ztělesnila v kterémsi zahraničním hororu mrtvolu, která začne na hřbitově, na svém vlastním náhrobku křepčit. Rozpustila si prý své až do pasu dlouhé šedivé vlasy (jindy vždy pečlivě vyčesané do věnečku), vyndala z úst umělý chrup (což dělala běžně i ve filmu Slunce, seno, jahody), zvedla své tenké ruce nad hlavu a skřehotajíc, v bílém rubáši, začala tančit svůj vymyšlený, hrůzostrašný tanec,“ vypráví Ondřej Suchý a dodává: „Škoda, že nevím, který film to byl a kde by se dal dnes vidět; myslím, že filmaři museli být s Ernou Červenou nadmíru spokojení!“

 

Erna Červená_Faunovo velmi pozdní odpoledne

S Leošem Suchařípou ve filmu Faunovo velmi pozdní odpoledne

Erno, vstávej!

V roce 1983 si ji vybrala Věra Chytilová pro roli Houdkové v hořké komedii Faunovo velmi pozdní odpoledne, a pak padla konečně do oka Zdeňku Troškovi. Její křehká a senilní stařenka, maminka rázné Škopkové, sice tráví v komedii Slunce, seno, jahody celou dobu v posteli na kolečkách, vymýšlí ale takové kousky, že z nich jde hlava kolem. Svým skřehotáním a gestikulací se Erna navždy zapsala do paměti diváků, takže není divu, že s ní režisér počítal i v dalším pokračování. Jenže jeho hvězda upadla, zlomila si krček kyčelního kloubu a začala opravdu zlobit. Naštěstí se za ní vypravil do nemocnice Troška, který jí vynadal, že se válí v posteli, a přitom na ni čeká, protože má pro ni roli ve filmu, v němž si zahraje matku Blanky Bohdanové. A sotva odešel, Erna se prý konečně postavila na nohy a za týden šla domů bez berlí. A Troška honem pádil přepsat scénář historického dramatu Poklad hraběte Chamaré, protože v tom původním slíbená postava vůbec nebyla. Jeho premiéry už se ale Erna nedočkala.

Dobrovolná archivářka

Filmové honoráře brala neherečka Erna dlouhá léta jako přivýdělek, jejím hlavním zájmem zůstávala manželova pozůstalost. Spolupracovala na tvorbě a přípravě rozhlasových, televizních i divadelních vzpomínkových pořadů o historii českých kabaretů a Červené sedmy. I díky ní se zrodil cyklus Studio Červená sedma či činoherní pásmo režiséra a dramatika Jindřicha Jandy Červená sedma v Divadelním klubu Kladno. V roce 1984 si ještě stihla zahrát babičku v komedii Víta Olmera Co je vám, doktore, při postsynchronech ji ale nadabovala Marie Rosůlková. A Troška si už musel do své další nesmrtelné komedie Slunce seno a pár facek za ni najít náhradu. Jeho milovaná hvězda totiž mezitím upadla podruhé a v hrůze, že ji znovu čeká další nekonečné ležení v nemocnici, ji ranila mrtvice. Jedna z nejznámějších nehereček Erna Červená zemřela 12. září 1985 a v populárních komediích Zdeňka Trošky ji vystřídala Valerie Kaplanová, pozdější bába Tutovka.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Česká televize, Český rozhlas, Šemanovice.cz)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská