Snad každá škola má minimálně jednoho učitele. Album Ondřeje Suchého
16.05.2023
Foto: Se svolením Ondřej Suchý (stejně jako ostatní snímky v článku)
Popisek: Žák třídy II. E, osmiletý Ondřej Suchý (ten jediný s kravatou)
Ona ta věta, kterou jsem napsal někdy v roce 1976, měla pokračování: Snad každá škola má minimálně jednoho učitele, kterého mají žáci rádi ještě jinak než jako pedagoga. V dnešní době mně připadalo vtipné ponechat z té věty jen první půlku. Nicméně pokud chci v době, kdy se pomalu blíží konec školního roku, pokračovat v původní myšlence, že vzpomínka na oblíbeného učitele provází člověka po celý život, vracím se k větě celé.
Kolikrát jsem si už vzpomněl například na učitele matematiky v učňovské škole bytové výroby na Žižkově, který mi s oblibou říkával: „Sušenkááá, dávejte pozóóór! Víte přece moc dobře, že při vyučování zastávám metóóódu Komenský-Frištenský!"

Dnešní Album výjimečně vyplňuji několika svými kreslenými vtipy, souvisejícími se školou. Tento je první.
Příhoda, kterou vám tu chci vyprávět, je o jiném učiteli. Neučil zrovna mě, ale vyprávěli mi ji kdysi kamarádi na nějakém večírku. A vyprávěli mi ji právě proto, že šlo o učitele, na kterého všichni rádi vzpomínali. Tento učitel matematiky patřil do kategorie lidí, takzvaných hračičků. Měl ve zvyku během výkladu stále něco dělat s rukama. Obvykle držel nějakou učební pomůcku, a tu obracel, kroutil, přendával z ruky do ruky. Někdy prý chodil po třídě s velkým kružítkem, jehož jedno rameno (se špičatým koncem) s oblibou nečekaně vymršťoval proti nepozorným žákům, a tímto způsobem je bleskově vyvolával k tabuli. Jednou si přinesl na hodinu geometrie velký školní trojúhelník. Začal výklad, a on procházel řadami lavic, pochopitelně s trojúhelníkem v ruce. Látku vykládal strhujícím způsobem. Tak strhujícím, že úplně zapomněl, co s trojúhelníkem dělá. Co s ním dělal? Během řeči jím mimoděk prostrčil hlavu. Vykládal dál a teprve po delší chvíli si všiml, že trojúhelník má na krku. Výklad nepřerušil, naopak se snažil pokračovat klidně dál. Začal však nenápadně kroutit hlavou a zkoušet, jak by nepozorovaně pomůcku z krku sundal. A tady vznikl problém. Ať dělal, co dělal, trojúhelník jakoby byl najednou menší než jeho hlava. To už viditelně znervózněl. Znovu a znovu zkoušel hlavou různé pozice, zatímco jej žáci pozorně poslouchali a dělali, jako by si jeho „nehody“ vůbec nevšimli. Nu - jak to dopadlo... Chudák pan učitel byl stále nervóznější, už ani neměl o čem dál povídat, a tak nakonec, když byla situace naprosto beznadějná, řekl žákům, že si náhle vzpomněl na něco důležitého, co si musí urychleně vyřídit ve sborovně, a s trojúhelníkem na krku kvapně vyšel ze třídy ven.

- - -
Kolik je na světě učitelů matematiky a dalších možných předmětů, a kolikrát si na ně jejich bývalí žáci v životě ještě vzpomenou! Takové vzpomínky se vybavují nejlépe právě ve společnosti někdejších spolužáků, ať už při náhodném, či organizovaném setkání. Vybavují se přezdívky učitelů (jména už hůř), vzpomíná se na spoustu rozličných legrácek, recesí a příhod. Je ale zajímavé, že obyčejně o tom, o čem by mohla třeba jen zmínka padnout, o tom se nikdy nemluví. Ne, není v tom žádný úmysl. Prostě to nikoho nenapadne. Pan učitel s trojúhelníkem na krku byl hračička, nešika, pozorovat ho při vyučování byla velká psina. Vypráví se historka, pamětníci se mlátí smíchy, směje se technik, lékař, účetní, architekt, montér, právník. Jak by mohli zapomenout na učitele s trojúhelníkem! Ten k němu chodil tři roky, ten jenom dva. Všichni už dospěli, vyučení, dostudovaní, někteří ženatí, otcové dětí, dokonce už i dědkové s vnoučaty.
Toho pana učitele, jehož příhodě jsem se zasmál a možná teď i někteří z vás, jsem nikdy nepoznal. Přesto si ho vážím. Kdysi jsem poznal pár lidí, které dobře učil matematice.


Svět lidí jsem v dobách, kdy se v novinách ještě tiskly kreslené vtipy, přetransponoval do světa hlodavců, tedy především myší. Čtenáře bavily, a tak jsem byl myším věrný přes dvacet let. Závěrem tedy ještě dva…

Vložil: Ondřej Suchý