Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Maléřová, pak Podzimková, nyní Ryška. Z temné Šumavy se přesunula do přepychu Prahy let třicátých. Věrnost Nově se herečce vyplácí. VIP skandály a aférky

31.01.2023
Maléřová, pak Podzimková, nyní Ryška. Z temné Šumavy se přesunula do přepychu Prahy let třicátých. Věrnost Nově se herečce vyplácí. VIP skandály a aférky

Foto: Se svolením Kristýna Ryška (stejně jako u ostatních snímků v článku, pokud není uvedeno jinak)

Popisek: Herečka Kristýna Ryška před plachtou s obličejem své oblíbené hrdinky z vynikající temné minisérie Bez vědomí

Napřed si v tom udělejme trochu pořádek, protože ta příjmení i trochu podobné tváře nás diváky lehce matou. Takže je to takto: Kristýna Maléřová byla vdaná Podzimková, teď je znovu vdaná a jmenuje se Ryška. Mezitím se z Evy Josefíkové stala Podzimková. Tu si ale necháme na jindy, dnes se podíváme na život hvězdy nového seriálu TV Nova, Zlaté labutě. Což souvisí s titulkem, protože Kristýny Ryška se drží nováckého ansámblu, který ji – i kromě zmíněné Zlaté labutě – dodal velmi zajímavé, herecky atraktivní role.

Jak se nám ty herečky vdávají, rozvádějí a znovu vdávají, už pomalu nevíme, která je která. Před lety mi kolega novinář s povzdechem řekl, že doufá, že si po rozvodu nevezmu zpátky své příjmení za svobodna. Prý si konečně zvykl na to mé „nové“ a zas by nevěděl, koho to má v telefonním seznamu. A to nejsem osoba veřejně známá. Některé herečky se s tím ale nepárají, hrdě přijímají příjmení nejen prvního, ale i druhého (nedej bože třetího) manžela. Dřív bývalo zvykem spíš to, že si známé osobnosti kulturního života ponechávaly jméno za svobodna, dnes je to jinak. Ale co – ať se každý rozhoduje svobodně, však my diváci se v těch tvářích a jménech časem zorientujeme.

 

Vloni na festivalu

S Irenou by na kafe nešla

V tuto chvíli je Kristýna Ryška zaměstnaná hlavně seriálem Zlatá labuť. Má v něm jednu z hlavních rolí, je Irenou Maškovou, dcerou majitele nového obchodního domu Rudolfa Kučery. Píše se rok 1939, Čechy okupuje německá armáda, ale život pražských bohatých rodin prozatím zaměstnává hlavně byznys. A v něm si Irena troufá být nejméně tak úspěšná jako její bratr Rudolf. Ten sice obchodní dům postavil a řídí, Irena ho ale považuje jen za velkého kluka a tvrdě prosazuje sebe jako budoucí nástupkyni ve vedení rodinného podniku.

 

Jako Irena v seriálu Zlatá labuť, jehož první díl již odvysílalo VOYO, foto se svolením TV Nova

Její ctižádostivost a sebevědomí neprospívají nejen vztahům s bratry, ale ani jejímu manželství. Navíc dává všem mužům okolo sebe zřetelně najevo, že jimi pohrdá. Není to zkrátka úplně roztomilá postava a herečka s ní měla trochu potíže. „Společného určitě něco musíme mít, už jenom to, že ji hraju. Máme společné tělo. Vždycky se vám tam promítne určitě nějaká vlastnost. Ale na první dobrou to asi není člověk, se kterým bych chtěla jít na kafe,“ svěřila se v rozhovoru pro TV Nova.

 

Manžela Ireny, Lukáše Maška, si zahrál Robert Mikluš, foto se svolením TV Nova

Nový seriál láká diváky mimo jiné na krásu interiérů, kostýmy, doplňky a účesy, zkrátka na atmosféru konce 30. let minulého století. Pro herečky to ovšem znamená, že tráví dlouhé hodiny v maskérně, což prodlužuje pracovní dobu v ateliérech. „Atmosféru z doby asi úplně nevnímám. Přece jenom je to natáčení, je to svým způsobem mnohdy náročná práce, když točíte od šesti do šesti, ještě navíc když máme tu nádheru na hlavě, která se musí dvě hodiny nebo hodinu a půl v maskérně vytvářet... Je to náročně, ale zároveň mě to velmi baví. Užívám si, že mohu být v kulisách, kam by se člověk normálně nedostal. Vizuálně to byla velmi nádherná doba,“ líčí herečka slasti i strasti natáčení dobového seriálu.

 

Snímek ze slavnostního otevření nového obchodního domu Zlatá labuť, který rodina Kučerova uspořádala 14. března 1939. Foto se svolením TV Nova 

Jestli si její postavu oblíbíme, budeme na ni naštvaní nebo ji budeme litovat, to zatím není jasné. Že to ale Kristýně Ryška v kostýmní roli nesmírně sluší, to je jasné už z fotografií a o to víc to zazní po zhlédnutí prvního dílu. Zatím je k vidění na Voyo, už 2. února ale startuje seriál na Nově. 

Málem se utopila v močálech

Kristýna Ryška má v poslední době štěstí na dobové role, které se ale liší jak nebe a dudy. Nová minisérie Král Šumavy, Fantom temného kraje jí přinesla roli myslivcovy ženy a nejstarší z milenek šumavského fantoma. Tady byly dobové kostýmy z let padesátých mnohem méně honosné a prostředí o hodně drsnější. „Měla jsem se topit v močálu, měla jsem pod šaty neopren a ještě závaží, abych se opravdu potopila. Bylo to dost nepříjemné,“ vzpomíná na jednu z vypjatých scén, při které měla pocit, že ji ledová voda úplně paralyzuje a že by se opravdu mohla utopit.

 

V Ondříčkově Králi Šumavy prchá před StB, foto se svolením TV Nova

Pět let byla Theou v Ulici

První role, která ji dostala do povědomí diváků, byla Thea Nekonečná v Ulici. Do seriálu se přitom dostala trochu oklikou, protože castingové agentury si herečky z divadla v Českém Těšíně všimly, až když ji mezinárodně proslavila role v německém artovém filmu Absurdistán, který obletěl festivaly po všech koncích světa, včetně uznávaného Sundance Roberta Redforda. Tak byla přizvána na konkurz do Ulice a zůstala do roku 2014.

 

V Ulici se Štěpánem Benonim, foto se svolením TV Nova

Přišly i další filmy a seriály, z nichž si asi nejvíc považuje minisérie Metanol a seriálu HBO Bez vědomí. V nedávné době hrála i ne zrovna příjemnou roli partnerky sexuálního predátora v seriálu Guru, která vlastně dodávala hlavnímu hrdinovi ženy do podivné terapeutické dílny, kde byly zneužívány. „Když jsem se dozvěděla, že to budu hrát, měla jsem vlastně strašnou radost. Do té doby jsem tak kontroverzní postavu nehrála. Pořád z toho mám rozporuplné pocity. Ale na ten úkol jsem se těšila,“ řekla po odvysílání seriálu na Voyo v rozhovoru pro Super.cz.

 

V minisérii Guru, foto se svolením TV Nova

Jistě, taková postava je herecky zajímavý úkol, co už je ale méně příjemné, jsou důsledky takové role. Diváci si postavu ztotožní s herečkou a bezprostředně reagují na sociálních sítí. Negativních vyjádření si v té době Kristýna užila dost, ale naštěstí si je moc nepřipouští. Jsou to prostě role a až přijde nějaká pozitivní, budou diváci zase psát jinak.

 

V roli sekretářky, přítelkyně Martina Hofmanna ve skvělé Zachariášově minisérii Bez vědomí, foto se svolením HBO

Návrat do rodného Rožnova pod Radhoštěm

Kristýna Ryška pochází z města spjatého s folklorem, kde odmalinka chodila do folklórních souborů a dalších kroužků, které přirozeně vyústily ve studium na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Po studiu nastoupila do angažmá do Těšínského divadla, kde dostala velké herecké příležitosti (Maryša, Skřivánek, Slunce pro dva, Motýli), za které získala také cenu ředitele divadla Karola Suzsky pro mladou herečku. Pak ovšem přišlo natáčení Ulice, další herecké příležitosti v televizi a filmu a pendlování mezi Českým Těšínem a Prahou začalo být únavné. Po roce se tedy přestěhovala do Prahy, kde hostovala na různých scénách. Na vánočním večírku Novy se v roce 2006 potkala se scenáristou Matějem Podzimkem, který se po čtyřech letech stal jejím manželem. Po devíti letech ale přišel rozvod a brzy oba zakotvili s novými partnery a konečně se stali i rodiči. Matěj se oženil s herečkou Evou Josefíkovou a má s ní roční dceru Lotu, Kristýna si vzala ekonoma a šéfa folklorního souboru Radhošť Jana Ryšku, se kterým má dvouletého syna Antonína.

 

Ještě jako Kristýna Maléřová ve filmu Absurdistán, foto se svolením Bontonfilm

Mateřství a pandemie nakonec přivedly herečku zpět do rodného Rožnova. Mateřskou roli považuje za tu nejkrásnější v životě, přesto se rozhodla brzy po porodu vrátit k natáčení. Divadlo prozatím opustila, protože by toho bylo moc. Chybí jí divadelní komunita, ale samotné jeviště zatím ne. „Dokonce si myslím, že mi pauza prospívá. Poslední dobou jsem totiž měla pocit, že už se trochu opakuji. Pokud se tedy budu jednou vracet zpátky do divadla, aspoň mezitím naberu nové podněty i motivaci,“ řekla v rozhovoru pro Novinky.cz, čímž dala najevo, že jednou se k divadlu nejspíš vrátí.

Poletíme? rozjíždějí sezónu novým hitem a klipem

Folk-country-rocková kapela Poletíme? slaví 15. výročí. K tomu by se jistě hodil nový hit, jenže skupina si s ním dala na čas. Dílem za to mohla velká koncertní vytíženost, dílem covid. Teď je tady ale konečně nová dynamická pecka Můžeš mi říct?, ke které vznikl i originální videoklip s Milanem Šteindlerem, Davidem Vávrou a Marií Ludvíkovou. Písnička zpochybňující možnost porozumění mezi muži z Marsu a ženami z Venuše s pro kapelu typickým sarkastickým vtipem samozřejmě zazní i na nadcházejícím klubovém turné včetně dvou speciálních koncertů 15. a 16. února v brněnském klubu Fléda, kde Poletíme? nahrají živé album Best of do gramofonu. Následovat bude jarní turné se třinácti zastávkami po celé republice.

 

Kapela na snímku Davida Podrabského

„Za ta léta jsem pracoval už s hodně známými herci, ale mít možnost režírovat právě s trojicí Ludvíková, Šteindler a Vávra byl opravdu splněný sen, protože miluju jak jejich práci, tak i je coby osobnosti. Spolupráce byla skvělá, myslel jsem, že je budu muset do různých věcí hecovat, ale nakonec to bylo leckdy i obráceně… To vše navíc na super skladbu kapely Poletíme? Je to jedno z natáčení, na které budu vždy moc rád vzpomínat,“ říká režisér Radim Věžník k videu, které je prvním novým klipem Poletíme? po více než čtyřech letech. 

Dokumentární detektivka o exekucích

Česká televize se systematicky věnuje dokumentární tvorbě už řadu let a nebude tomu jinak ani v letošním vysílání. Kromě dalších projektů přichází i se sérií V exekuci, v níž nesnadnou, ale vysoce
aktuální problematiku zpracovaly režisérky Barbora Chalupová a Ivana Pauerová Miloševič. Nazývají svůj šestidílný projekt dokumentární detektivka a jde o alarmující a doposud skrytý pohled na fungování obchodu s dluhy. I přes všechny překážky přitom ukazuje, že z této pasti lze najít cestu ven. „Málokdo chápe, jak vážným celospolečenským problémem jsou exekuce. Rádi bychom naším seriálem přispěli ke změně situace podobně, jako se to podařilo dokumentům Šmejdi nebo V síti,“ říká kreativní producentka Kateřina Ondřejková.

 

Z cyklu V exekuci, foto se svolením ČT

Dánský pohled na vraždu slovenského novináře

Chladnokrevná vražda investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové v únoru 2018 otřásla nejen Slovenskem. Proč museli zemřít? Dánský koprodukční dokument „Kuciak: Vražda novináře“ rozplétá chapadla (nejen) slovenské mafie z cenné zahraniční perspektivy a s potřebným odstupem a nyní bude uveden v českých kinech. Divákům přináší nikdy nezveřejněné záběry, málo známé informace a také autentické rozhovory s rodiči Jána a Martiny i s obhájcem hlavního obžalovaného podnikatele Mariana Kočnera.

 

Snímek z dokumentu, foto se svolením Bontonfilm

Unikátní policejní záběry a materiály vrhají na celý případ nové světlo. Od mafiánské vraždy novináře a jeho partnerky uplylu už pět let. Soudy proběhly, ale podstata celé obludné aféry stále ještě rezonuje povědomím slovenských občanů. A nejen jejich, protože otázka svobody slova a snahy ji omezit či zabránit publikování materiálů, dotýkajících se organizovaného zločinu prorůstajícího do státní moci je aktuální v mnoha evropských zemích. 

Zdroj: TV Nova, Novinky.cz, Extra.cz, Blesk, CSFD, Super.cz, Supraphon, Česká televize, Bontonfilm   

 

 

Vložil: Ela Nováková