Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Úsměvem přitahoval i děsil. Oblíbenému padouchovi se stala osudnou zdánlivě banální operace. Tajnosti slavných

25.01.2023
Úsměvem přitahoval i děsil. Oblíbenému padouchovi se stala osudnou zdánlivě banální operace. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Filmové studio Barrandov - Ivan Minář

Popisek: René Přibil jako Emil Kučera v kriminálce režiséra Dušana Kleina z roku 1975 Město nic neví

FOTO / VIDEO Slezte z toho lustru, Donalde, vidím vás! Oblíbená hláška šerifa z populární komedie režiséra Oldřicha Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje! proslavila výrazného herce a komika, který odešel pouhé čtyři dny po premiéře svého posledního filmu.

Vzpomínáte si na hodného estébáka v oscarovém Koljovi? I v té nejmenší roli přitahoval pozornost nejen úsměvem, ale i očima, které se také uměly smát. Leckdy ale tak, že vám z toho běhal mráz po zádech. Díky mistrovské mimice si režiséři hned na počátku kariéry zařadili charismatického bruneta do škatulky padouchů, neméně často se ale objevoval i na straně práva. Celoživotní láskou René Přibila se ale stal William Shakespeare.

 

Jáchyme, hoď ho do stroje!:

Vášnivý Othello

Narodil se 17. dubna 1946 v Plzni a do západočeské metropole se po celý život neustále vracel. V době studia na gymnáziu mu učarovalo divadlo, takže po maturitě začínal v plzeňském divadle jako kulisák. Teprve po roce úspěšně zvládl přijímačky na brněnskou JAMU, kterou absolvoval jednou z nejvášnivějších Shakespearových rolí, ztvárněním žárlivého Maura v slavné tragédii Othello. V roce 1968 se poprvé mihl na televizní obrazovce v dramatu Poslední etapa, natočeném podle povídky Vlastimila Miloty, a o rok později získal první stálé angažmá v rodné Plzni, kde si jako nadějný mladý talent užíval na jevišti Divadla Josefa Kajetána Tyla první velké příležitosti právě v shakespearovském repertoáru. A v roce 1971 si zahrál svého prvního filmového padoucha, podvodníka Emana, v dramatu režiséra Karla Steklého Svět otevřený náhodám.

 

Táta pohraničník:

První filmoví Cimrmani

V roce 1973 odešel na tři sezóny do Západočeského divadla v Chebu, kde opět zářil jako hvězda Shakespearových her, hrál ale i řadu dalších velkých postav světového repertoáru, mimo jiné například Cyrana z Bergeracu. V roce 1976 přešel do Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, kde se konečně dočkal většího prostoru i v českém repertoáru, od Jiráskovy Lucerny přes poetické drama Julia Zeyera Radúz a Mahulena po Čapkovu Bílou nemoc, opět zářil v Shakespearových hrách a v roce 1979 se stal nejlepším Hamletem roku. Současně na sebe upozornil i filmové publikum nesmrtelnou hláškou v bláznivé komedii Oldřicha Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje!. Pod námětem a scénářem byli poprvé podepsáni Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák, kteří už tehdy byli známí jako autoři zábavných rozhlasových pořadů a právě připravovali osmou sezónu stále populárnějšího Divadla Járy Cimrmana. Své největší úspěchy měli ale teprve před sebou.

 

Přibil Táborský Kolja

S Miroslavem Táborským ve filmu Kolja; foto se svolením Česká televize

Kleinův padouch

V roce 1981 se Přibil vrátil do rodné Plzně, kde prožil na jevišti tamního divadla osm sezón a k jeho excelentním výkonům patřila postava hudebního skladatele Salieriho ve hře Amadeus. Mezitím se stal oblíbeným představitelem vedlejších postav režiséra Dušana Kleina a zahrál si v několika jeho úspěšných kriminálkách postavy, které se zpravidla dostávají do křížku se zákonem, od Tajemství zlatého Buddhy přes postavu Maláska v jeho další úspěšné kriminálce Sázka na třináctku až po příběh z romského prostředí Radikální řez. Jen výjimečně si zahrál i v komedii, například v dodnes divácky úspěšném filmu Zdeňka Míky Tchán, v němž ztvárnila hlavní dívčí hrdinku Dagmar Veškrnová a kterou doprovodil hudbou Ladislav Štaidl. Televize ho v té době stále ještě opomíjela, první větší příležitost dostal až v roce 1989 jako Fossard v seriálu Antonína Moskalyka Dobrodružství kriminalistiky, odstartoval ale zároveň úspěšnou spolupráci s plzeňským rozhlasem.

 

Přibil Dobrodružství kriminalistiky

Fossard v seriálu Dobrodružství kriminalistiky; foto se svolením Česká televize

Oscarový estébák

Koncem osmdesátých let dostal nabídku, která se neodmítá, a v roce 1989 se stal členem činoherního souboru pražského Národního divadla. A i na jeho jevišti opět zářil v shakespearovském repertoáru. Přesto se už po třech letech zase vrátil do rodné Plzně. V roce 1996 na sebe výrazně upozornil jako estébácký vyšetřovatel v oscarovém snímku Kolja, díla rodinného tvůrčího tandemu, otce-scenáristy Zdeňka a syna-režiséra Jana Svěráka. Vzápětí přijal nabídku stálého angažmá v pražském Divadle pod Palmovkou, v němž se vedle herectví věnoval příležitostně i divadelní režii. Od devadesátých let ale také souběžně hostoval na dalších scénách, například v Západočeském divadle v Chebu hrál v hrách Voskovce a Wericha, v Českém Krumlově exceloval jako kardinál Richelieu v Třech mušketýrech, stal se oblíbencem publika v Mladé Boleslavi či Kladně. A začal se také pravidelně objevovat na televizní obrazovce, v inscenacích i populárních seriálech, od Četnických humoresek přes Rodinná pouta a Kriminálku Anděl po Modrý kód a Temný kraj.

 

Smutek sluší Elektře:

Skrytý zabiják

Jeho poslední filmovou rolí se stal v roce 2014 Hans v hořké venkovské komedii Miroslava Krobota Díra u Hanušovic, v televizi ho naposledy stihl obsadit Viktor Polesný jako číšníka v životopisném dramatu o osudu sochaře Otakara Švece Monstrum. V lednu 2017 podstoupil zdánlivě banální operaci žlučníku, jenže lékaři během zákroku zjistili, že se jedná o zhoubný nádor. Jeho stav byl neřešitelný, další týdny se už proměnily jen v čekání na neodvratné definitivní rozloučení. Jedinečný shakespearovský hrdina a představitel výrazných filmových a televizních padouchů René Přibili zemřel 30. května 2017, několik týdnů po svých jednasedmdesátých narozeninách a jen čtyři dny po televizní premiéře inscenace Monstrum.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Divadelní noviny, Česká televize, Divadlo pod Palmovkou, Divadelní databáze, Národní divadlo)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská