Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Duchovní otec legendy aneb Jak z duše milovníka dramatu náhle vykoukl smysl pro humor. Tajnosti slavných

23.01.2023
Duchovní otec legendy aneb Jak z duše milovníka dramatu náhle vykoukl smysl pro humor. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Bioscop

Popisek: Režisér Dušan Klein při natáčení šestého pokračování úspěšné básnické série Jak básníci čekají na zázrak

VIDEO Bylo to o fous, první příběh nesmrtelné básnické série málem do kin nedostal. Byl totiž podezřelý tím, jak byl vlastně obyčejný. A vzápětí přišla ideologická pohroma – emigrace. (Pokračování z pátku 20. ledna)

Počátkem normalizace, kdy na Barrandově došlo k určitým personálním změnám a řada filmových režisérů byla donucena odejít, se stal Dušan Klein jedním z těch, kteří je nahradili. Zpočátku ve svobodném povolání, a kromě režisérské práce napsal i několik scénářů k televizním inscenacím. V roce 1975 se konečně stal zaměstnancem Filmového studia Barrandov a zůstal jím až do roku 1991. Práci televizního režiséra ale zcela neopustil, počátkem osmdesátých let si dokonce zaexperimentoval s konceptem interaktivního televizního filmu, jehož průběh mohli diváci ovlivnit pomocí telefonního hlasování.

 

Vážení přátelé, ano:

Jak se rodí Básníci

V osmdesátých letech se konečně začal v jeho tvorbě prosazovat komediální talent a současně začalo stoupat i povědomí o režiséru Kleinovi samotném. Největšího věhlasu ale dosáhl úspěšnou básnickou sérií. Jeho nejslavnější dílo Jak svět přichází o básníky spatřilo světlo světa vlastně úplnou náhodou. „Shodou okolností mi jeden nakladatel poslal rukopis knížky s názvem Amatéři, jestli by mě příběh nezaujal…“ zavzpomínal v rozhovoru pro Kinobox. „Jméno autora mi nic neříkalo… Ladislav Pecháček. Doktor. Lékař. Prvotina. Začal jsem číst s nedůvěrou, a pak mě ten příběh úžasně oslovil! Bylo to přesně to, co jsem chtěl a čekal.“ Sešli se v pražském Filmovém klubu, okamžitě si padli do oka a zrodila se nejen celoživotní spolupráce, ale také přátelství.

Jak svět přichází o básníky:

Pozorovatel v bílém plášti

S Pecháčkem pak spolu natočili i žánrově zcela odlišné projekty, mimo jiné například hořkou komedii z protialkoholní léčebny Dobří holubi se vracejí.Láďa má jednu úžasnou vlastnost. Vlastnost pozorovatele, schopnost vnímat a zachytávat malé životní drobnosti, příhody, kolize, které vidí kolem sebe. Léta pracoval jako obvodní lékař a před jeho očima se odehrávala spousta životních mini příběhů… tragických, komických, trapných… Nezapisuje si je, jen si je pamatuje, jako třeba Hrabal. Ukládá je do sebe, a když si pak sedne k psaní, tak si ty postřehy vybavuje, vepisuje je do svých příběhů,“ práskl Klein na svého osvědčeného tvůrčího partnera.

 

Dobří holubi se vracejí:

Bylo to o fous

První příběh Jak svět přichází o básníky se málem do kin nedostal, protože byl podezřelý tím, jak byl vlastně obyčejný. Neřešil žádná dramata. „Byl o těch normálních a hezkých věcech, které patří k všednímu životu, na které se těšíme, ke kterým patří i smutek a básničky, a pokud nám do toho šlápnou blbci, tak jim to dáme hezky najevo. S ironií, sarkasmem a úsměvem,“ dodal Klein. „Bez maléru se to neobešlo, těsně po uvedení prvních Básníků emigrovala do Německa první Štěpánova láska Borůvka, Miroslava Šafránková. Ale nějak se to ututlalo.“ Jenže úspěch-neúspěch, točit pokračování sebelepšího projektu nebylo v osmdesátých letech zvykem. Přesto nabídka na pokračování nakonec z Barrandova dorazila. Třetí životní etapa, vysokoškolská studia, se logicky sama nabízela. A tu další, vojnu, raději autoři přešli pro jistotu mlčením. „Toto bylo tehdy prostě tabu, myslím tím v podání tak skvělého glosátora, jakým je Láďa Pecháček,“ vysvětlil Klein.

 

Konto separato:

Trilogie? Rovnou dvojnásobná

Trilogií chtěli původně končit, tím spíš, že krátce před premiérou třetího filmu Jak básníkům chutná život přišli o hlavního představitele. Historie se zopakovala, Pavel Kříž emigroval, film se ale do kin dostal. A předsevzetí si lidé občas dávají, aby je pak porušovali. S nápadem natočit čtyřku přišla 1. soukromá filmová společnost Heureka Film. „A nás docela zaujala představa o tom, jak se budou Básníci chovat v nových společenských podmínkách, v období tzv. raného kapitalismu,“ přiznal Klein. Vše záleželo na ochotě Pavla Kříže vrátit se alespoň na skok domů. Souhlasil a zrodil se Konec básníků v Čechách.

 

Svatba na bitevním poli:

Dárek k sedmdesátinám

Pak se Básníci na celé desetiletí odmlčeli. Páté pokračování zavinil producent Miloš Šmídmajer, který založil filmovou společnost Bio Illusion. „Byl přesvědčený, že prvním jeho filmem musí být Básníci. A nám se nabídlo i téma: Měli bychom Štěpána Šafránka oženit! Už má na to čas.“ A i za šestým dílem, Jak básníci čekají na zázrak, stojí Šmídmajer. „Před několika léty zahájil na nás takový jemný, nenápadný nátlak. Dokonce přišel i s úplatkem – Chagallův obraz pro pana Pecháčka. Dlouho jsme se bránili. Nebylo se čeho chytit – a najednou byl tady nápad!“ A tak si velkolepé zakončení slavné filmové série nadělil Dušan Klein k sedmdesátým pátým narozeninám.

 

Cukrárna:

Makal, co to šlo

Po sametové revoluci věnoval Dušan Klein část svého času televizním adaptacím literárních děl s několika návraty k detektivnímu žánru. Začal hostovat a přednášet na filmových školách a setkávat se s mladými a začínajícími filmaři, začal působit jako pedagog na FAMU a od 1. listopadu 2002 jako profesor pro obor filmové, televizní a fotografické umění a nová média – režie. V roce 2005 stál u zrodu nejdelšího českého seriálového projektu Ulice, a pak spolupracoval i na dalších seriálových projektech, mimo jiné na projektu České televize Strážce duší či Cukrárna. V roce 2009 prodělal infarkt a lékaři mu přikázali, že se musí šetřit. „Oba mi zakázali pracovat. Já ale žiju a mám chuť točit! Nicnedělání by mě zabilo,“ prohlásil.

 

Jak básníci čekají na zázrak:

Básníci neumírají

Jel na plný plyn až do roku 2016, kdy natočil poslední díl slavné série Jak básníci čekají na zázrak. Pak se ale úž opravdu musel kvůli zdravotním problémům práce vzdát. V roce 2018 ho postihla další srdeční příhoda, kvůli níž musel podstoupit náročnou operaci. Krátce nato ho začaly trápit neurologické obtíže, jež mimo jiné způsobovaly problémy s mluvením. Proto také osmdesátiny oslavil jen v rodinném kruhu a stihl si užít i Silvestra 2021, na Nový rok ale byl převezen do nemocnice. Režisér a duchovní otec legendárních Básníků zemřel 9. ledna 2022. „Když jsem tu smutnou zprávu dával na vědomí několika lidem, začaly mi hned chodit nevěřícné zprávy,“ povzdychl si Blesku jeho přítel a kolega, režisér Miloš Šmídmajer. „Paní produkční Dufková to vystihla přesně. Napsala: Básníci přeci neumírají.“

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Český film, Česká televize, Český rozhlas, Divadelní noviny, iDnes.cz, Blesk, Kinobox, Petr Nový: Dušan Klein aneb Jak režisérům chutná život)

 

Božoňka

Vložil: Adina Janovská