Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Trabant, Moskvič, Wartburg nebo Škoda 105. Mototechna, vzpomínáte? Má nový život i výpravnou knihu

10.01.2023
Trabant, Moskvič, Wartburg nebo Škoda 105. Mototechna, vzpomínáte? Má nový život i výpravnou knihu

Foto: Mototechna (stejně jako ostatní snímky v článku)

Popisek: Volha GAZ 24 - reprezentant luxusních vozů v roce 1972 v tehdejším Československu

Mototechna patří mezi ikonické značky, které přežily politické změny roku 1989, rozdělení Československa i ekonomickou krizi nebo covid. V roce 2012 dostala nový život jako značka, pod kterou společnost AURES Holdings v České republice a na Slovensku sjednotila prodej zánovních automobilů. K desetiletému výročí působení obnovené značky na trhu se AURES spojil se známým autorem knih o minulosti automobilových značek Martinem Kupcem –⁠ výsledkem je přes 370 stran zajímavého čtení o historii Mototechny od roku 1949 i o její novodobé proměně v moderního prodejce zánovních vozů.

„Po vydání mé první knihy o škodovkách jsem viděl velký zájem čtenářů o historii naší největší automobilky. Řekl jsem si, že by bylo dobré takto zpracovat i ostatní automobilové značky zastoupené dříve na našem trhu a od roku 1949 až do začátku devadesátých let prodávané prostřednictvím podniku Mototechna. Cílem knihy bylo také ukázat vývoj a trendy tištěné propagace tehdy a dnes,“ říká autor knihy o Mototechně Martin Kupec.

 

Kniha Mototechna - Tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 1949-1990 od Martina Kupce

„Jsem ráda, že nás Martin Kupec letos na jaře kontaktoval s návrhem uspořádat archivní materiály o značce Mototechna do ucelené publikace. Příprava knihy v tak krátkém čase byla poměrně náročná, vždyť se její rozsah nakonec dostal přes 370 stran. Je skvělé, že kromě historie od roku 1949 kniha obsahuje i graficky navazující vizuály naší novodobé Mototechny, která alespoň, co se týče značky, na činnost původní společnosti navazuje. Knize Mototechna bych tímto chtěla popřát hodně úspěchů mezi čtenáři. To se určitě podaří, protože její náklad je už z více než třech čtvrtin rozebraný,“ uvedla generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová.

Obnovení značky

Před deseti lety AURES hledal značku pro svůj nově vznikající segment zánovních aut. Zánovní vozy, tedy auta s nízkým nájezdem, s prověřenou historií a často ještě v záruce výrobce, začaly být právě tou dobou velmi populární. „Shodou okolností se nám právě v této době podařilo zakoupit ochrannou známku Mototechna, která se nám vzhledem k její stále velmi dobré znalosti mezi populací České i Slovenské republiky zdála pro uvedení nového segmentu vozů na trh jako velmi atraktivní. To se také v následujících letech potvrdilo. Vždyť od svého znovuuvedení na trh v roce 2012 Mototechna prodala už přes 110 000 vozů a v tuzemsku i na Slovensku se stala lídrem v obchodování se zánovními vozy. V současné době tvoří vozy z Mototechny již zhruba pětinu všech prodejů skupiny AURES Holdings. Značka je navíc velmi oblíbená i u starších zákazníků, kteří nostalgicky vzpomínají na staré časy právě se značkou Mototechna,“ dodala Karolína Topolová.

 

Hlavní budova současné Mototechny v Praze – Dolních Chabrech

Značka se od svého obnovení v roce 2012 rozrostla o několik „pod-značek“. Mototechna Drive nabízí vozy ke krátkodobému a střednědobému pronájmu. Mototechna Eco Drive prodává zánovní vozy na alternativní pohony, včetně elektromobilů a plug-in hybridů, Mototechna Premium zase exkluzivní a luxusní auta. Ke kořenům se s nabídkou investičních vozů v podobě veteránů a youngtimerů vrací Mototechna Classic.

Na úspěchu Mototechny má velký podíl i spolupráce s ambasadory. V Česku jsou to promotér a spoluvlastník organizace Oktagon MMA Ondřej Novotný, modelka Renata Langmannová, tenisové sestry Karolína a Kristýna Plíškovy, bojovník MMA Karlos Terminátor Vémola, organizace Oktagon, fotbalový klub SK Slavia Praha nebo nově zpěvačka Monika Bagárová. Na Slovensku značku Mototechna podporují bojovník MMA Samuel Pirát Krištofič a herec a youtuber Richard Szalai. V minulosti Mototechnu při jejím rozjezdu podpořil například i závodník Karel Loprais, módní návrhář Osmany Laffita nebo herečka Chantal Poullain.

 

Reklamní leták na vůz Daewoo Racer z roku 1989

Vzpomínky

Když se ale vydáme více do historie, zjistíme, že získat automobil v bývalém Československu nebylo vůbec jednoduché. A to nejen kvůli finanční náročnosti, ale i kvůli specifickému přídělovému systému nejrůznějších pořadníků a malé výrobě. V souvislosti s tímto tématem poprosil server zpravy.aktualne.cz na konci prosince své čtenáře o sdílení osobních příběhů a zážitků, které se sháněním automobilu v minulosti měli.

„Můj otec se dočkal poukazu na Spartaka asi po šesti letech, pořadník pak trval další rok," popisuje pro server zpravy.aktualne.cz Zdeněk Šponar. „Když otec dostal vyrozumění, že vozidlo je připravené k převzetí, rozumělo se samo sebou, že ho vezme, tak jak je. Vybrat si nemohl ani barvu. Když se vám něco nelíbilo, museli jste své pořadí pustit a čekat dál."

 

Škoda Octavia Super

„Já se dočkal po dvou a půl letech," napsal serveru zpravy.aktualne.cz Zdeněk Folvarčný. Sváteční okamžik ovšem záhy získal poťouchlý průběh. „Předávající paní nás na parkovišti nechala vybrat z několika vozů a pak se snažila v krabičce se spoustou klíčů najít ten správný. Nedařilo se, a tak vytlačila rukou větrací okénko a otevřela zevnitř. S poučením, že takto otevřu, když si klíče zabouchnu uvnitř. To se mi stalo v cizině. Ochotní majitelé embéček nabízeli k vyzkoušení své klíče, že to snad s některým otevřu. Neotevřel, a tak jsem před zraky cizinců musel použít jim dosud neznámou fintu s větracím okénkem. Za dvě tři vteřiny bylo otevřeno. Dodnes vidím zklamané obličeje okolostojících. Došlo jim, že u jejich aut to také půjde snadno," líčí svůj příběh pro zpravy.aktualne.cz Zdeněk Folvarčný.

Jednoduché to ale mnohdy nebylo, ani když už se automobil podařilo sehnat. „Tentokrát jsem přišel, převzal, zaplatil a odjel. Druhý den ale vidím pod autem louži fridexu. Reklamoval jsem vadu, a když se technik vykrucoval, pohrozil jsem mu vrácením auta. Technik se cítil zaskočen a pravil: Vážený pane, touto závadou trpí ještě čtrnáct neprodaných vozů a jiné nemám,” líčí své další zážitky pro server zpravy.aktualne.cz již citovaný Zdeněk Folvarčný.

 

Sovětský Moskvič 408

„Jednalo se tehdy o sériovou vadu vodního čerpadla, která měla křivou dosedací plochu pro těsnění. Servisy musely plošku nechat vysoustružit samy. Pořád se mi ale nezdál výkon a spotřeba, až jsem zjistil, že také špatně nastavili karburátor. To už jsem zvládl sám," pokračuje. „Stížnosti čtenářů, jestli si snad v Boleslavi myslí, že má každý doma soustruh, tehdy přetiskoval i časopis Svět motorů. Jeho redaktoři se navíc pokusili předvést kvalitu vozu neobvyklým testem 30 tisíc kilometrů za 30 dnů, během něhož museli čtyřikrát vyměnit startér,” dodává server zpravy.aktualne.cz.

 

Historie Mototechny

Mototechna svou historii píše již více než šest desetiletí. Pod její taktovkou se v letech 1949–1989 v tehdejším Československu ubíral směr a vývoj automobilového průmyslu. Prostřednictvím svých poboček nabízela nové i ojeté vozy, ale také autodoplňky, autokosmetiku, maziva i služby autoservisu. K historii Mototechny tak neodmyslitelně patří i Trabant, Moskvič, Wartburg nebo Škoda 105 a další a další automobilové legendy. Přečtěte si, jak její historii shrnuje její vlastní web.

1949

Příběh Mototechny začíná v 50. letech, kdy došlo k založení společnosti Mototechna, národní podnik. Jednalo se o obchodní organizaci s orientací na maloobchodní prodej. Nabídka Mototechny tehdy zahrnovala vozy Tatra 57B, Tatra 87, Škoda 1101 Tudor, Aero Minor.

1950

Nabídka vozů v Mototechně se již v 50. letech značně rozrostla. Vedle Škody 1101, Škody 1200, Škody Spartak a Škody 445 se v prodejnách Mototechny objevila i Tatra 600 Tatraplan, GAZ M20 Poběda, Moskvič 407, Simca 1300, Wartburg 311/312 a Trabant.

1960

V 60. letech nahradila Škoda model 440 zcela novou Octavií, typ 445 vystřídala Octavia Super a 450 první Felicia. Kromě těchto nových modelů nechyběla v nabídce Mototechny ani proslulá Škoda 1000 MB a Škoda 1000 MBX. V 60. letech se do prodejen Mototechny dostaly i další modely automobilky Škoda (např. 1202, Felicia Super, 100, 110L), ale také automobilek Simca, Volha, Moskvič, Trabant, Wartburg, Ford, Fiat, Renault, Hillman a Saab. Mototechna se tak již od 60. let mohla pyšnit jednou z největších nabídek vozů ve východní Evropě.

1970

Již v 70. letech Mototechna využívala špičkové technologie. V roce 1971 k nim dokonce přibyly datové sítě a přenosy. Vedle těchto inovací se stal důležitým mezníkem ve vývoji Mototechny rok 1989, kdy se v rámci restrukturalizace stala státním podnikem. V 70. letech se na pobočkách Mototechny objevily vozy Fiat 125P, Fiat 126, Fiat 127, Fiat 128, Fiat 500 F, Fiat 850, Renault 6 TL, Renault 15 TL, Renault 16, Wartburg 353, Trabant 601, Simca 1307, Chrysler 180 GS, Škoda 105 a 120, Tatra 613, Škoda 110 R, VAZ 2101, 2102, 2103, Moskvič 2137 combi, 2138, 2140, GAZ 24 Volga, Ford Cortina 1300, Saab 99 a Toyota Corona 1500 L.

1980

V 80. letech došlo na českém automobilovém trhu ke zlomu. V roce 1988 na československé silnice přijíždí Škoda Favorit v kabátu od italského designéra N. Bertoneho. Svými vlastnostmi se Favorit mohl rovnat západoevropským vozům. V nabídce Mototechny Škoda Favorit samozřejmě nemohla chybět. Vedle Škody Favorit se na pobočkách Mototechny v 80. letech prodávaly vozy Dacia 1300, Fiat 127, Lada 1200, Lada 1200 combi, Lada 1300, Lada 1500, Lada 1500 S, Lada 1600, Moskvič 2137 combi, Moskvič 2138, Moskvič 2140, Škoda 105 S, Škoda 105 L, Škoda 110 R, Škoda 120 GLS, Škoda 120 L, Škoda 120 LS, Škoda 120 S, Trabant 601, Trabant 601 combi, Volha 24, Volha 2402, Wartburg 353 Lux, Standart a Tourist.

2012–⁠2013

Současná Mototechna prošla zásadní obnovou a je moderní společností, která se specializuje především na prodej kvalitních, minimálně užívaných vozů. Dnešní výběr značek je v Mototechně doslova neomezený. Tím však nabídka nekončí. Mototechna má za cíl poskytnout motoristům kompletní servis. Při nákupu vozu mohou využít finanční služby, získat kartu Mototechna MasterCard, ale také auto na místě pojistit. Připraven je záruční a pozáruční servis, zahrnující i pneuservis a moderní lakovnu. Veškeré záležitosti spojené s provozem auta je tak možné řešit pohodlně na jednom místě.

Mototechna v aktuálních číslech

29 % prodaných automobilů v Mototechně v roce 2022 je značky Škoda. Nejčastěji jde o modely Škoda Fabia, Škoda Karoq nebo Suzuki Vitara. 83 % aut je v benzínovém provedení, 38 % v automatu a 14 % ve verzi 4x4. 45 % tvoří SUV, 27 % hatchback a 14 % kombi. 23 % aut má bílou barvu, 22 % stříbrnošedou a 16 % modrou.

 

Zdroje: Mototechna, zpravy.aktualne.cz

Vložil: Andrea Morkusová