Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

I pokleslá zábava musí být kvalitní aneb Svérázný bonviván z věže na Malé Straně. Tajnosti slavných

30.12.2022
I pokleslá zábava musí být kvalitní aneb Svérázný bonviván z věže na Malé Straně. Tajnosti slavných

Foto: Se svolením Česká televize

Popisek: Režisér Zdeněk Podskalský starší v dokumentu Petra Kotka z cyklu Příběhy slavných

VIDEO Vzdělaný intelektuál miloval Hašlera a staropražský folklor s jeho šantány a kabarety, klauny a kankánovými tanečnicemi a rád se bavil. Ještě raději ale bavil druhé.

Legendární režisér s mohutným plnovousem byl nekonfliktní bonviván a života si užíval plnými doušky. Celý život zasvětil výhradně komedii, satiře a dobré zábavě, drama v jeho filmografii nenajdeme. Miloval lehčí, zábavné žánry, což mu také odborná kritika vyčítala. Zdeněk Podskalský starší se na place nikdy nepředváděl. „Byl přesvědčen, že chce-li umělec podat skvělý výkon, musí být on sám v dobrém rozmaru a pohodě, o což se pak dělí s publikem. V tomhle jsme si, myslím báječně rozuměli,“ zavzpomínal na něj scenárista a jeho častý spolupracovník Gustav Oplustil.

 

Mezi nebem a zemí:

Klukovský sen zničila tréma

Narodil se 18. února 1923 v Malenicích nad Volyňkou na Šumavě, kde byla jeho matka Marie poštmistrovou. Otec František byl odborným učitelem na pražské průmyslové škole. Na Šumavě prožil dětství a celý život se do Malenic vracel. Snil o studiu herectví, až v šestnácti letech ale konečně dostal první roli v ochotnickém souboru. Jenže pár vět, které měl říct, stěží vykoktal a jeho kariéra skončila dřív, než začala. Zjistil, že obrovskou trému na jevišti nejspíš nikdy nepřekoná. V roce 1942 odmaturoval na reálném gymnáziu v Strakonicích a otec si přál, aby vystudoval strojní inženýrství. Jenže vzápětí nacisté české vysoké školy zavřeli, takže se přihlásil do abiturientského elektrotechnického kurzu Vyšší průmyslové školy v Praze, aby se vyhnul totálnímu nasazení. Od roku 1943 pak pracoval jako technický úředník v továrně Aero v Praze.

 

Kam čert nemůže:

Bonviván a romantička

Po osvobození studoval v letech 1945-1949 estetiku, sociologii, psychologii a divadelní vědu na pražské Karlově univerzitě. V roce 1947 byl otevřen filmový obor na AVU, a tak si přidal ještě dramaturgii, z níž později přešel na filmovou režii. V lednu 1951 odjel jako mladý straník na Vysokou filmovou školu (VGIK) do Moskvy, kterou zakončil v roce 1954 coby kandidát estetických věd, a jeho disertační práce, nazvaná Otázky vytvoření komické postavy ve filmu, vyšla v Sovětském svazu tiskem. V sovětské metropoli se stihl i oženit s Tamarou Ševčenko, kterou si přivezl domů do Čech. Pracovala pak jako překladatelka a v roce 1957 se jim narodil syn, budoucí režisér Zdeněk Podskalský mladší. S návratem do dekadentního a intelektuálského pražského prostředí se cesty svérázného bonvivána a něžné romantičky začaly pomalu rozcházet, přesto se nikdy oficiálně nerozvedli.

 

Bílá paní:

Na startu s Bróďou

Po návratu pracoval krátce v rozhlase, pak nastoupil jako externí režisér do Československé televize, pro niž natočil během let dlouhou řadu úspěšných zábavných a hudebních pořadů, od Ztracené revue z roku 1961, která získala o dva roky později Stříbrnou růži na festivalu v Montreux, přes cyklus Babiččina krabička, Půjčovnu talentů, Dostaveníčko u orloje, Kabaret U dobré pohody a Možná přijde i kouzelník až po legendární Silvestry. Na výrobě filmu se sice poprvé podílel už v čtyřicátých letech jako posluchač FAMU, kdy spolupracoval na scénáři krátkého filmu o přípravách XI. všesokolského sletu Jeden, tisíc, milión, jako režisér ale debutoval až v roce 1957 krátkometrážní komedií o všedních trablech jedné rodiny V pátek ráno. O rok později pak natočil satirickou komedii Mezi nebem a zemí. Napsal k ní i scénář společně s Vlastimilem Brodským, který si zahrál hlavního hrdinu, ušlápnutého úředníčka, který je přesvědčen, že mu zbývá jen čtrnáct dnů života, a tak se konečně odhodlá vzepřít svému šéfovi.

 

Sedm žen Alfonse Karáska:

Kritická paní Perchta

U diváků i kritiky ale prorazil až v roce 1959 komedií Kam čert nemůže, v níž rozehráli úžasný herecký koncert Miroslav Horníček coby úspěšný, nicméně psychicky vyčerpaný lékař a vědec, přezdívaný kolegy doktor Faust, a nádherná Jana Hlaváčová jako prohnaná Mefistofela, která usiluje o získání jeho duše. Do období uvolňování společenské atmosféry ideálně zapadla v roce 1965 jeho duchařská komedie Bílá paní s roztomilou Irenou Kačírkovou coby paní Perchtou z Borštejna neboli Bílou paní komonickou, která vystupuje z obrazu, aby napravovala nedostatky v hospodářství i společnosti. Natočena byla podle povídky Karla Michala Jak Pupenec k štěstí přišel ze sbírky Bubáci pro všední den a kvůli ostré kritice poměrů skončila během normalizace v trezoru.

 

Světáci:

Vzpomínka na Hašlera

Svou lásku k staropražskému folkloru úspěšně promítl v roce 1967 do hudební romantické komedie Ta naše písnička česká, v níž zní nesmrtelné písničky legendárního skladatele a textaře Karla Hašlera. A současně představil televizním divákům dalšího svého populárního hrdinu, nenapravitelného záletníka v podání Miloše Kopeckého, v bláznivém muzikálu Sedm žen Alfonse Karáska. Koncem šedesátých let pak stvořil svůj největší majstrštyk, situační hudební komedii Světáci o třech venkovských zednících, kteří se se chtějí v Praze vrhnout do víru nočního života na nejvyšší úrovni.

 

Ta naše písnička česká:

Spolehlivý tým

Postupně si vybudoval stabilní herecký tým, jehož výkony byly zárukou vysoké kvality, v jehož čele stáli Vlastimil Brodský, Jiří Sovák, Miloš Kopecký, Jiřina Bohdalová, Jiřina Jirásková a Rudolf Hrušínský. Malé vedlejší postavy tu a tam přidělil i sám sobě, například rozčileného řidiče ve filmu Ženu ani květinou neuhodíš, kominíka v Té naše písničce české, lékaře v Křtinách, úředníka v Revui na zakázku či průvodce ve Velké filmové loupeži. Mihl se ale také před kamerou jiných režisérů. Nejspíš si ho vybavíte jako starosvětského měšťana v Menzelových Postřižinách, rozprávějícího s panem farářem, jehož kritika ženského pokolení se jako mávnutím kouzelného proutku promění v oslavnou ódu, jakmile kolem projede krásná paní správcová na kole.

 

Noc na Karlštejně:

Návrat na Karlštejně

Nastupující normalizace mu počátkem sedmdesátých let nadělila zákaz natáčení na Barrandově, pro televizi ale díky své nekonfliktnosti pracovat mohl. K filmové práci se vrátil už v roce 1973 nestárnoucím historickým muzikálem Noc na Karlštejně a vzápětí nadělil publiku další skvost, který je dodnes zárukou sledovanosti, hudební krimikomedii Drahé tety a já, kterou nejen režíroval, ale napsal k ní i scénář. Svým jménem také přikrýval režiséry, kteří neměli FAMU, takže oficiálně nemohli režírovat celovečerní film, například Ladislava Smoljaka u jeho filmu Kulový blesk. Zdůvodnil to jako spolurežii, ve skutečnosti ale nechal Smoljaka pracovat samostatně. A Cimrmani se mu tak líbili, že Ladislava Smoljaka i Zdeňka Svěráka obsadil v roce 1980 v další nesmrtelné hudební komedii Trhák.

 

Drahé tety a já:

Hrátky s hudbou

Zdeněk Podskalský miloval hudbu všeho druhu, od písniček starých kabaretů přes swing a dechovku až po pop music, a řada hvězd populární hudby také často a ráda v jeho pořadech vystupovala. Bydlel v barokní věži na rohu Mostecké ulice, s výhledem na chrám Sv. Mikuláše, kde pořádal intelektuální setkání. Své hosty ohromoval spoustu starých strojků a mechanismů, které sbíral a opravoval. Tuto zálibu zdědil po otci, který byl venkovským vynálezcem. S kytarou zpíval písničky staré Prahy, kterých měl obrovskou sbírku. Byl ale také velký milovník přírody, především ptactva, a vášnivý houbař. Své houbařské úlovky také rád a často fotil.

 

Trhák:

Jak to bylo s Jiřinou

Na dlouhých sedmadvacet let se stal středobodem života herečky Jiřiny Jiráskové, která s ním dokonce na počátku vztahu otěhotněla, i její třetí těhotenství ale skončilo potratem. Přežila ho o téměř dvacet let a až do smrti o něm mluvila jako o muži svého života. Jaký ale jejich vztah ve skutečnosti byl, to věděli jen oni dva. Jako partneři totiž spolu ve skutečnosti nikdy nežili, i v Malenicích měli každý svůj vlastní pokoj. A prostořeká Helena Růžičková, kterou Jirásková příšerně naštvala, když velmi nevybíravě odmítla hrát v třetím filmu Troškovy slavné filmové trilogie Slunce, seno…, se nechala pro deník Blesk slyšet: „Vždyť oni spolu nikdy fakticky nežili. Vždyť oni nebyli ani jako druh a družka. Ona bydlí na Vinohradech a on v bytě v Malostranské věži.“

 

Ohnivé ženy:

Bonviván a skeptik

Zdeněk Podskalský byl nejen úspěšný režisér. Diváci ho často vídali i na obrazovce jako moderátora či hosta různých zábavných pořadů a vedle bohaté scenáristické činnosti byl také autorem divadelních her Návštěva mladé dámy, Liga proti nevěře a Žena v trysku století. Počátkem devadesátých let už bylo zřejmé, že je vážně nemocný. Zemřel 28. října 1993 v Praze a odpočívá na hřbitově ve svých milovaných Malenicích. V roce 1996 sestavil jeho syn Zdeněk s Alexem Koenigsmarkem z jeho deníkových záznamů, postřehů, fejetonů a povídek vzpomínkovou knihu Lásky a nelásky aneb Není tam nahoře ještě někdo jinej? V roce 2003 připravila Alena Berková pro Českou televizi střihový medailon Sólo pro pana režiséra a v roce 2006 natočil Petr Kotek pro cyklus Příběhy slavných jeho dokumentární portrét Zdeněk Podskalský – bonviván i skeptik.

(zdroje: Český film, Česká televize, ČSFD, FDB, Blesk, Šumavský rozcestník, Zdeněk Podskalský: Není tam nahoře ještě někdo jinej?, Robert Rohál: Jiřina Jirásková a Zdeněk Podskalský)

 

Božoňka

QRcode

Vložil: Adina Janovská