Třetí chlap v chalupě začínal jako princezna, zkusil i balet. A pak jako by se navždy zasekl. Tajnosti slavných

21.12.2022

Popisek: Ladislav Trojan jako děda Láďa v populární Kouzelné školce

VIDEO Oženil se tajně a stal se králem dobré pohody. Nejmladší Potůček rozdával dobrou náladu v každé situaci, pokazit ji nemohly ani přibývající roky. Ani vnuci mu nikdy neřekli jinak než Láďo.

Do povědomí diváků se zapsal už před více než šedesáti lety jako Venda Potůček, nejmladší ze seriálových Tří chlapů v chalupě, nejmenší televizní diváky zase bavil a vzdělával ještě před čtyřmi lety jako děda Láďa z Kouzelné školky. Velké hlavní role se zakladatel další české umělecké rodiny Ladislav Trojan sice nikdy nedočkal, o nezničitelnou dobrou náladu a chuť do života ho ale nedokázalo nic připravit. Vždy s úsměvem a dobrou náladou, jako by se zasekl a zůstal navždy stejně mladý. „Byl nesmírně lidský, vstřícný a kamarádský. Byl bezvadný. Chováním patřil k hercům, kteří byli vyloženě nóbl, elegantní a připraveni,“ zavzpomínal na něj pro CNN Prima News režisér Zdeněk Troška.

Tři chlapi v chalupě:

První byla princezna

Narodil se 1. srpna 1932 v Praze, jeho otec pracoval v nejstarší české stavební firmě Konstruktiva, která byla založena v roce 1929 jako součást Škodových závodů. Poprvé se představil publiku v sedmi letech v pohádkovém školním představení, v němž hrál princeznu. Chodil totiž do katolické chlapecké školy a někdo ji prostě hrát musel. „Tu první pohádku jsem hrál v orlovně v pražských Dejvicích. Byl tam takový malý sál, kde naše škola podobné akce mívala. Moje maminka tam chodívala i na cvičení. Během let se prostor proměnil v dnes slavné divadlo, kde hraje roky Ivan. Vtipné, co?“ prozradil před třemi lety Novinkám.cz v dvojrozhovoru s vnukem Josefem. Rozhodně ale nelze říct, že by bylo herectví jeho velkým dětským snem. Zaujalo ho až během studia na gymnáziu. Díky jednomu profesorovi vstoupil tehdy do divadelního kroužku, v němž se dočkal i opravdu významných rolí. Mimo jiné hrál například Kočkareva v Gogolově Ženitbě.

Stříbrný vítr:

Útěk od baletu

Po maturitě si podal přihlášku na pražskou DAMU, spíš ale z pragmatických důvodů. Právě totiž začínala padesátá léta a herectví bylo prakticky jediným oborem, jehož uchazeči neprocházeli tvrdým kádrováním své vhodnosti k vysokoškolskému studiu. U přijímacích zkoušek ale neuspěl, a tak začal studovat klasický balet u sólistky Národního divadla a choreografky Zory Šemberové. Jenže časem zjistil, že na takovou řeholi nestačí, a raději to vzdal. Při druhém pokusu o přijetí k studiu herectví na DAMU byl úspěšný a už v roce 1954 se poprvé mihl i před filmovou kamerou jako jeden ze studentů v poetickém dramatu Václava Kršky Stříbrný vítr. Do absolutoria v roce 1958 se objevil před kamerou ve vedlejších rolích ještě několikrát a pravidelně hostoval v mladoboleslavském divadle, kde se mimo jiné seznámil se svou budoucí manželkou Olgou.

Jak se Franta naučil bát:

Synek od Bláhů

První angažmá získal v Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého na pražském Smíchově (dnešní Švandovo divadlo). Vzhledem k věku, pohledné tváři a bujné kštici začínal jako milovník a v roce 1959 se poprvé objevil na obrazovce jako syn Jaroslav v historicky prvním televizním seriálu Rodina Bláhova. Projekt byl pojmenován podle jednoho ze scenáristů Zdeňka Bláhy, s nímž ale spolupracovali i Jaroslav Dietl a Ilja Prachař. A na režii se podílel se Stanislavem Strnadem jeden z nejvytíženějších televizních režisérů Jaroslav Dudek. Z úspěšné rodinné komedie se ale bohužel dochoval celý jen závěrečný díl. I díky tomu vyšel najevo Trojanův smysl pro komedii, a to nejen na divadelním jevišti.

Tři chlapi v chalupě:

Tři chlapi v chalupě

Tvůrčí tandem Bláhů ho o dva roky později obsadil do jednoho z nejpopulárnějších seriálů všech dob Tři chlapi v chalupě. Jeho vnuk Venda Potůček byl ve skutečnosti pouze o sedm let mladší než seriálový otec Jan Skopeček, kterého dělily od představitele dědy Lubomíra Lipského dokonce jen dva roky. Děda byů vdovec, synovi utekla manželka, vnuk zatím svobodný a jejich domácnost v Ouplavicích byla stejně svérázná jako jejich zarputilost a smysl pro pravdu. Mimořádná trojka sklidila u diváků tak obrovský úspěch, že se vzápětí dočkali pokračování Tři chlapi po roce, a v roce 1973 si prožili před kamerou comeback v komedii Tři chlapi na cestách. Za těmi už ale stál jako scenárista i režisér osvědčený mistr komedií Oldřich Lipský.

Tři na lavičce:

Penze ho nezastavila

V roce 1965 se Ladislav Trojan stal členem souboru Městských divadel pražských a pevně v něm zakotvil na více než třicet let. Jeho doménou byl především komediální žánr, vynikl ale i v dramatech, od klasického Krále Richarda II. přes Marii Stuartovnu až po koncert černého humoru a absurdity amerického spisovatele Josepha Hellera Hlava XXII, jehož stejnojmenný román bývá často přirovnáván k Haškovým Osudům dobrého vojáka Švejka. Po oficiálním odchodu do penze v roce 1996 na herectví rozhodně nerezignoval a hostoval na několika scénách. Významná byla jeho spolupráce s Divadlem Na Fidlovačce a v rámci agentury Harlekýn se představil v několika úspěšných zájezdových představeních, například s Květou Fialovou a Petrem Nárožným v komedii Tři na lavičce. Hrál také v Divadle ABC, ve Viole, v Divadle Radka Brzobohatého, na několika mimopražských scénách a nechyběl ani na Letních shakespearovských slavnostech.

Kouzelná školka:

Děda Láďa

Velké role před kamerou se nikdy nedočkal, v jeho filmografii ale nalezneme téměř dvě stovky filmových, televizních a seriálových postav. K těm výraznějším patří například praporčík Vrána v nestárnoucí detektivce Na kolejích čeká vrah, natočené podle románu Eduarda Fikera Série C-L, doktor Fabián v seriálu Zkoušky z dospělosti, Tomášův otec v krimikomedii Jaroslava Soukupa Kamarád do deště či hrobník Láďa Lacina v Pojišťovně štěstí. V roce 2002 převzal od Nadace Život umělce ocenění Senior Prix a až do listopadu 2018 uváděl jako děda Láďa populární televizní pořad pro nejmenší diváky Kouzelná školka. Naposledy stanul před kamerou před třemi lety jako Sokol v hořké komedii Jiřího Havelky Vlastníci.

Cena za štěstí:

Zakladatel dynastie

Stal se hlavou další české významné umělecké rodiny, jeho starší syn Ondřej je úspěšný režisér a filmový producent a o pět let mladší Ivan patří k nejpopulárnějším a nejobsazovanějším současným hercům. A s vnukem Josefem se ještě stihl sejít před kamerou v dramatu Olgy Dabrowské Cena za štěstí. S manželkou Olgou se vzali v roce 1958 tajně, své nejbližší pak postavili před hotovou věc a déle než šedesát let patřili k nejstabilnějším párům českého showbyznysu. Vlídný, usměvavý a vždy dobře naladěný Ladislav jako by nestárl, zůstal mladý jako jeho Venda z Třech chlapů v chalupě. A doma mu bez ohledu na generaci nikdo nikdy neřekl jinak než Láďo. „Láďa není děda. Je duchem svěží třicátník, co ho znám,“ prohlásil o něm v dvojrozhovoru vnuk Josef. Ladislav Trojan zemřel ve spánku v neděli 18. prosince 2022. Poslední rozloučení se uskuteční formou zádušní mše v kostele sv. Ignáce na pražském Karlově náměstí, ve čtvrtek 22. prosince ve 14 hodin.

(zdroje: Wikipedia, ČSFD, FDB, Český film, Městská divadla pražská, Česká televize, Český rozhlas, Lenka Hloušková: Děda a vnuk Trojanovi -: O pohádkách, rodině i fotbalu, CNN Prima News, Blesk)

Božoňka

Vložil: Adina Janovská